Bosch assistent. Mekaniskt problem. UM60ST, MUM600246/02

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Bosch assistent. Mekaniskt problem. UM60ST, MUM600246/02

Inlägg av adent »

Hej!

Min syster kom med sin svärmors Bosch assistent enligt titeln. Enligt uppgift hade den bara stannat och rykt. Skruvade isär den och provstartade den och den snurrade fint
men lät väldigt illa.

Fortsatte att skruva isär den och det var massa gegga/klet som jag tror runnit in och satt igen maskinen. Ni ser en del på bilderna. Har petat bort rätt mycket.
I vilket fall. Hjulet med invändiga kugg som ni ser längst till höger är det som kopplar sig mot skålen. Till skillnad mot Electrolux asssistent så tror jag att på denna står skålen still och verktyget snurrar. Men hjulet/plattan med invändiga kugg verkar inte sitta fast typ alls varken i höjdled eller något annat så gissar att något är trasigt. D.v.s. skulle jag vända den rätt (den är uppochner på bilden) så kommer hjulet att falla ner lite och vicka. Några av de invändiga kugghjulen hade tagit lite skada också, men där gick det att göra rent och ta bort så det iaf blev bättre.

Någon som vet vilken reservdel jag behöver? och framförallt hur jag kommer åt? Hur får jag bort remhjulet med alla ekrar? Under det sitter ett litet metallkugghjul som går i de invändiga kuggarna.



MVH: Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bosch assistent. Mekaniskt problem. UM60ST, MUM600246/02

Inlägg av breflabb »

Om det kan vara något till hjälp så bifogar jag en pdf fil.
Bosch_um60st.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bosch assistent. Mekaniskt problem. UM60ST, MUM600246/02

Inlägg av breflabb »

Vilka fantasipriser på reservdelar :shock:
https://www.nettoparts.se/shop/search-1 ... =mum600246
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bosch assistent. Mekaniskt problem. UM60ST, MUM600246/02

Inlägg av Glenn »

bosch brukar ju sälja reservdelar billigt på deras egen sida.

Tror ventilen till min kaffebryggare kostade en tiondel direkt hos bosch jämfört med firmorna som kränger delar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Bosch assistent. Mekaniskt problem. UM60ST, MUM600246/02

Inlägg av adent »

breflabb! Tack! Jag hittade också den, men det hjul som är mitt problem är inte ens med på bild.

Det lite mindre remhjulet med kuggen som går i det hjul jag är intresserad av är med på bild med märkningen: 28 6152 och en streck nedåt. Dock är där ett streck uppåt också, undrar om det syftar på att remhjulet och
hjulet med invändig kugg säljs som en enhet?

Irriterande med en så fins sprängskiss och det just den del man är intresserad av är inte med, eller har ens ett nummer :(
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Bosch assistent. Mekaniskt problem. UM60ST, MUM600246/02

Inlägg av adent »

Ringde Bosch nu och delen som är trasig finns inte som reservdel. Så jag ger nog upp.
Ingen som vill ha denna för reservdelar? Motor och drivrem och själva skalet är i gott skick. Om inte systers svärmor har nytta av tillbehören (vad hon nu kan ha) så kan man nog få det med!
Skriv svar