MACH3 och gravyrmaskin. LÖST!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

MACH3 och gravyrmaskin. LÖST!

Inlägg av Gorgus »

Först måste sägas att detta är första gången jag håller på med MACH3 och en maskn.

Som jag nämnt i en annan tråd ska jag försöka få fart på en gammal gravyrmaskin och hittills har det gått ganska bra. Jag får spindeln att snurra (manuellt från frekvensomformaren än så länge) och stegmotorerna att gå, men nu till problemet.

Om jag har Ports & Pins inställda som i bilden nedan så kan man joga(?) alla axlar åt rätt håll. Om man kör + så rör sig X och Y från hemläget och Z mot hemläget.
m1.jpg

Men om jag nu kör REF ALL HOME så går X och Y åt fel håll. Om jag då ändrar som bilden nedan...
m2.jpg
...så fungerar REF ALL HOME och allt går så snällt till hemläget tills ändlägesgivarna säger till. Om jag jogar nu så går X och Y åt fel håll. Om jag kör + så rör sig axeln mer åt hemläget istället för tvärtom som det ska.

Vad kan det vara för fel? Kan det vara så att motorerna är kopplade så de går åt fel håll? Drivarna blev ju utbytta långt innan jag fick ta tag i det. Eller är det något mer ställe som man kan ställa in sånt här i MACH3?

Sånt här är inte lätt som nybörjare. :cry:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Gorgus 4 mars 2021, 10:29:29, redigerad totalt 1 gång.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: MACH3 och gravyrmaskin.

Inlägg av H.O »

I någon meny (Config tror jag) så har du nått som heter Home & Limits eller liknande. Där väljer du i vilken riktning motorn skall rotera när den går mot ref-switchen.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: MACH3 och gravyrmaskin.

Inlägg av Gorgus »

TACK! :tumupp:

Funkade inte att klicka i Reversed men när jag klickade i Home Neg istället så fungerar det!
Skriv svar