Inköp av billig laserskärare?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag skulle behöva en billig laserskärare att skära byggplywood med, det går bra att köra i flera pass, däremot ser jag gärna att det är hyfsat hög precision, i allafall så att det ser bra ut för ögat på nära håll i finare detaljer.
Det går bra att flytta skrivaren över skivan under arbetes gång och dela upp det i många mindre pass.
(Skall mest vara att få en uppfattning om prototypdelar, samt så klart till syrrans barns dockhus (som skall bli 1:12 ca och i byggplywood) :) )

Det är bra om den också fungerar att få ut konturer såsom fönsteröverstycken och annat i furu, björk och liknande trädslag. så att man i allafall får en klar och djup linje att såga efter sedan.

Det vore smidigt om det också gick att scanna in linjer från ett papper man fäst på skivan där man ritat för hand tex med en tushpenna och sedan skära ut det.

Budget, max ca 3-4 000:- om det går.

Söker tips och tankar kring detta
Senast redigerad av Mizzarrogh 1 mars 2021, 19:38:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Inköp av billig lasrskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tittade på enklare 40W De verkar, enligt Kineserna, kunna göra en rispa på ca 3 mm åt gången i hård plywood, vilket innebär att den borde kunna äta sig igenom på 4-5 pass och i allafall ge en bra markering på två pass.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av grym »

då får du nog bygga själv

men laser går lätt att köra med candle och en ardunio som kör stegmotordriver

sedan , ska du ha precision så kulskruvar och bra linjärlager

och till det en lämplig laser

jag hadde börjat med leta laser först, sedan kollat efter kulskruvar och det mekaniska
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av GeekJoan »

Så här "fort/sakta" går det att köra igenom 5mm plywood med min 25W laser:
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Inköp av billig lasrskärare?

Inlägg av ToPNoTCH »

Mizzarrogh skrev: 1 mars 2021, 19:22:45 Jag tittade på enklare 40W De verkar, enligt Kineserna, kunna göra en rispa på ca 3 mm åt gången i hård plywood, vilket innebär att den borde kunna äta sig igenom på 4-5 pass och i allafall ge en bra markering på två pass.
Har haft en sådan.
Det funkar inte riktigt som du tror, då lasern blir svagare utanför fokalpunkten (googla Laser och Kerning).
Så för att gnaga sig igenom tjockare material blir det fler pass än att bara multiplicera tjockleken.
Men det går absolut.

GeekJoan's laser går inte att jämföra med Kina (K40 typ).
Hans 25W är äkta och Kinesernas är sälj siffror.
Förvånar mig inte om de 25W som är specade är laserns effekt och Kineserna specar strömförbrukningen som effekt.

En sak att tänka på med Kina laser är att rören tappar effekt med tiden (inte bara vid användning).
Min funkade i 5år med måttlig användning, sedan var det dags för nytt rör då effekten avtog markant.
Det blev aldrig av.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av hawkan »

Håller med om kina-effekten är överdriven. Man kan möjligen fokusera på ett nytt avstånd några millimeter längre ner.
Men det är inget man vill göra och det är ingen vidare idé att skaffa en för svag laser med tanke på att köra flera pass.
Det är också bäst att testa på materialet man tänker använda. Trä går nog bra, men limmet kan vara trögt att komma igenom.

Jag hade ett 40W-rör och det tappade effekt sakta men säkert. Det var väl nätt och jämt den klarade det som GeekJoans 25W laser kan.
Det blev aldrig att jag bytte rör, monterade ner laserskäraren.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar.
Tänkte på sådanahär kit (exempel):Ebay laser

Men, då verkar de inte fungera.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett ganska fult sätt att annonsera på, sprider sig mer och mer. Lågt pris och den som står i texten finns inte!
Men din idé Mizza om att läsa av en detalj i skala 1:1 och skapa underlag för skärning eller fräsning är inte dum!
Skalla man använda kamera och läsa in linje för linje eller kan man ordna linjeföljning för att få fram G-Code?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av hawkan »

Det skulle jag vilja se hur de får så mycket effekt. Vad jag vet så finns inte ens 10W laserdioder än.
Det kan vara flera dioder som hjälps åt.
Jag har en blå laser på kanske 5W. Den skär papper och kanske 0.5 mm skåra i trä. 1mm balsa kan den skära om än lite långsamt. Extrapolerar man den datan så kan väl 40W skära 3-5 mm som de skriver.

Här är ett test, det är meningen att videon ska starta vid 18:15 men det verkar inte funka (inte min video)

NUBM44 är en av det bättre. Det är inte bara styrkan, det är också hur väl fokuserat ljuset kan bli.
Här är en site med riktig info, spartansk visst men info är riktig.
https://sites.google.com/site/dtrslaser ... aser-diode
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, jag antog att det var inmatad effekt som den drar, inte uteffekt på huvudet, de starkaste Kineserna säljer där är väl typ 1,5W eller någonting sådant har jag för mig i uteffekt, jag vet inte hurpass överdrivet detta sedan förmodligen också är...
Jag kan inte så mycket om moderna lasrar mer än principen för hur de är gjorda.
Det är ungefär det GeekJohan visade (men med litet finare detaljer) som jag också skulle vilja kunna göra på något vis.
(utöver tekniska modeller skulle jag vilja göra byggsatsmodeller till tågbanor, dockhus och annat på fritiden, typ som dedär dinosaurierna av trä som fanns på 80 talet man satte ihop som ett lego ungefär om förstås vad jag menar.. Så det är bra om man inte är låst till en låda.)
Är nog som ni säger sedan att kolbildning, lim, mm ställer till det och sätter P för upprepning av passen, men det verkar fungera att gravera foton och liknande med, som inte har något stort djup.


Jag vet det fanns någon typ av mjukvaru tracing för ritade streck till CNC plasman vi hade på förra jobbet, det såg ut som en vanlig webbkamera man hängde på armen och körde ett pass först, det fungerade om linjerna var tydliga, typ tuschpenna och liknande när vi testade.
Är det någon som vet om det finns något sådant Open source projekt?

Om man hade litet större budget för aggregatet?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

hawkan skrev: 2 mars 2021, 13:50:21 ...
Detdär skulle ju faktiskt duga för mina behov egentligen, jag vet inte om det är lönt att leta en begagnad riktig maskin, eller får man då räkna med att röret är slut på den?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av hawkan »

Det är inget rör i de här små, de använder laserdioder som plockas ur t ex vissa projektorer.
Laserrör
Bild
laserdiod
Bild
Laserröret sitter typiskt osynligt och ljusstrålen leds fram med flera speglar och nån lins (som behöver riktas upp).
Laserdioden sitter i klumpen på Z-axeln, innehåller laserdioden, lins och en kylfläkt.
Laserdioder går att överhetta och skada. Men de kostar kring 500 kr så inte så blodigt.
Jämfört med laserrör som börjar vid nån tusing och upp.

Den som myfordboy har i videon tycker jag återspeglar prestandan i min rätt bra. Det är en blå laser
på kanske 5W han har han med, den storleksordningen. Han har ett bra program för att hantera
filer som man vill lysa ut. Gör man själv får man pussla ihop olika program som inkscape.
Det fanns ett som hette laserweb... aah det var länge sedan det har väl hänt mycket.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av nifelheim »

Med lite bättre fokusering kanske :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Hur är det med hållbarheten över tid på riktiga rör i de lägre prisklasserna?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av hawkan »

Då är vi tillbaks på kina-effekten. Om jag bara gissar lite så om man kör ett 40W rör på 25W max så kanske det håller bra.
Och det är helt andra effekter med rör. Men pga arrangemanget med speglar blir det ingen mobil historia, den får stå
stabilt och man får vara lite försiktig med den efter man justerat in speglar och lins.
Sen om man ska skära får man ha luft som blåser bort rök från ljusstrålen och även en utsug av rök. Det lär man sej snabbt.
Det finns en hel del på ebay
Den här varianten är den vanliga https://www.ebay.co.uk/itm/40W-CO2-USB- ... SwnpZe3zMf
Bild

Den här 100W skulle möjligen kunna skära din plywood i ett svep
https://www.ebay.co.uk/itm/100W-CO2-705 ... SwqXZZv3SE
Bild
Skriv svar