Inköp av billig laserskärare?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av SeniorLemuren »

Mizzarrogh skrev: 3 mars 2021, 14:04:46 Det är väl mest att skära fina genombrutna mönster ned till kanske 0,5mm (eller i allafall 1mm) vi talar om här.
En CNC fräs skulle ju för visso ge fördelar i att man lättare kan göra saker som sneda ytor och mer komplicerade figurer i 3D, men min fundering är om det finns såpass fina stål att det går att komma ned till så små dimensioner utan att det tar väldigt lång tid, eller stålet går av, men jag är öppen för förslag...

Egentligen skulle det nästan ha varit både och om man haft en bättre lön... :)
Jaha. Jag läste detta i det första inlägget:
Jag skulle behöva en billig laserskärare att skära byggplywood med, det går bra att köra i flera pass, däremot ser jag gärna att det är hyfsat hög precision, i allafall så att det ser bra ut för ögat på nära håll i finare detaljer.
Det är bra om den också fungerar att få ut konturer såsom fönsteröverstycken och annat i furu, björk och liknande trädslag. så att man i allafall får en klar och djup linje att såga efter sedan.
Att köpa en Laser som klarar det spannet låter helt fel i mina öron. Att skära 0.4 till 1 mm material med en Laser är ju en enorm skillnad mot att skära 12 mm plywood, men att få en relative enkel och billig fräs att klara det spannet är inga problem. Det hänger helt på hur bra man är på att välja rätt verktyg och hur jobbet skall köras.

Det kan ju många gånger krävas att man får använda flera olika fräsar för att utföra ett fräsjobb så effektivt som möjligt och det kanske inte är helt omöjligt att man får ta till en liten fil för att få till ett innerhörn som inte får innehålla en radie eller överradie.
Castor
Inlägg: 1979
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Castor »

Om du inte ska göra för mycket grejor; back to basic = lövsåg. :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, fast det är över 80 löpmeter som skall göras... :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

SeniorLemuren skrev: 3 mars 2021, 14:24:38
Mizzarrogh skrev: 3 mars 2021, 14:04:46 Det är väl mest att skära fina genombrutna mönster ned till kanske 0,5mm (eller i allafall 1mm) vi talar om här.
En CNC fräs skulle ju för visso ge fördelar i att man lättare kan göra saker som sneda ytor och mer komplicerade figurer i 3D, men min fundering är om det finns såpass fina stål att det går att komma ned till så små dimensioner utan att det tar väldigt lång tid, eller stålet går av, men jag är öppen för förslag...

Egentligen skulle det nästan ha varit både och om man haft en bättre lön... :)
Jaha. Jag läste detta i det första inlägget:
Jag skulle behöva en billig laserskärare att skära byggplywood med, det går bra att köra i flera pass, däremot ser jag gärna att det är hyfsat hög precision, i allafall så att det ser bra ut för ögat på nära håll i finare detaljer.
Det är bra om den också fungerar att få ut konturer såsom fönsteröverstycken och annat i furu, björk och liknande trädslag. så att man i allafall får en klar och djup linje att såga efter sedan.
Att köpa en Laser som klarar det spannet låter helt fel i mina öron. Att skära 0.4 till 1 mm material med en Laser är ju en enorm skillnad mot att skära 12 mm plywood, men att få en relative enkel och billig fräs att klara det spannet är inga problem. Det hänger helt på hur bra man är på att välja rätt verktyg och hur jobbet skall köras.

Det kan ju många gånger krävas att man får använda flera olika fräsar för att utföra ett fräsjobb så effektivt som möjligt och det kanske inte är helt omöjligt att man får ta till en liten fil för att få till ett innerhörn som inte får innehålla en radie eller överradie.
Kanske blev fel när jag skrev, jag menade skära 12mm så att man kan få ett snitt genom den ned till 1mm inuti en komplicerad figur.
(ungefär bredden av ett lövsågblad, ja...)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Inte min bild, men här kan ni se ett exempel på vad jag menar...
Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Snickeriplywood(exempel):
(Denna är dock litet finare, men det är den som är mest intressant här)
https://www.byggmax.se/konstruktionsply ... x12-p10056
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Är dessa någonting att ha?
Kinalaser
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av grym »

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Henry »

Är dessa någonting att ha?
Säkert ingen större skillnad mot andra kina CO2 lasrar så den kan säkert bränna något den med.

---

OFT: har sedan alltid undrat ur dom kunnat sammanfoga Zn-Se linsen på dom med glas utan att förstöra dom och samtidigt ställa in dom helt perfekt i 90 grader mot strålen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

grym skrev: 3 mars 2021, 22:26:24 viewtopic.php?f=2&t=98252&hilit=ebay+laser

den tråden är intressant
Hmmm... :mrgreen:
Ser ut att vara mycket potentiellt kul för laborationer...
https://www.ebay.com/itm/Rofin-sinar-di ... Sw-K9ZH3lT
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Henry skrev: 3 mars 2021, 23:44:59
Är dessa någonting att ha?
Säkert ingen större skillnad mot andra kina CO2 lasrar så den kan säkert bränna något den med.

---

OFT: har sedan alltid undrat ur dom kunnat sammanfoga Zn-Se linsen på dom med glas utan att förstöra dom och samtidigt ställa in dom helt perfekt i 90 grader mot strålen.
Har faktiskt aldrig sett några riktiga tester av dem ännu...
Säg gärna till om ni hittar.
De verkar ju elda trä och skrapa ytan på stålplåt, men det är säkert en del distorsion misstänker jag.

(Tror jag gjorde en CNC tråd förut, skall se om jag hittar igen den för CNC diskussionerna)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Inköp av billig laserskärare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Faktiskt riktigt sugen på att prova dendär från Aliexpress (samma som den lilla i länken med riktigt rör) längre fram, är det någon här som tycker annorlunda?
Var ju inte så stora pengar, även om den inte klarar konstruktionsskivor kanske den kan ta små bitar av 6mm björkplywood?
Skriv svar