I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av SeniorLemuren »

Snubblade på en video som visar en enligt mig mycket smart lösning i stället för dyra kulskruvar. Den långa kuggprofilen kan man skriva ut med 3D-Skrivaren eller fräsa i sin CNC-fräs.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra tänk! Men jag fattar inte varför man gör det så komplicerat!
Fem brytpunkter skapar ju inte mer yta än att låta en uppkapad kamrem gå upp runt stekmotordriven.
Vi skall bara komma på bra vagnlösningar!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av tecno »

Ja jo men... tar en massa utrymme. Var inne på denna lösningen till plasma bygget jag håller på med men det blev dessa vanlig fler ingångs trapetser istället.

Edit// glömde länk

Bild
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av WhyNotOnMars »

Till just plasmaskärare tänker jag att skruvar av olika slag är väldigt olämpliga? Man vill väl kunna köra hög hastighet för att kunna skära tunna material, och gärna en väldigt stor arbetsyta, men skruvar åas gillar inte alls att rotera fort eftersom de börjar vibrera då, särskilt långa skruvar. Och inte behöver man utväxlingen man får i en skruv heller på samma sätt som man behöver i t ex en fräs.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av SeniorLemuren »

Lasp skrev: 10 februari 2021, 12:58:24 Bra tänk! Men jag fattar inte varför man gör det så komplicerat!
Fem brytpunkter skapar ju inte mer yta än att låta en uppkapad kamrem gå upp runt stekmotordriven.
Vi skall bara komma på bra vagnlösningar!
På den här konstruktionen griper ju remmen in på 4 st punkter på kuggstången. För att få till det kan man inte göra särskilt mycket annorlunda om man vill kunna spänna efter remmen. En klar fördel med denna konstruktion jämfört med den traditionella, där man använder en lång rem som går i hela bäddens längd är att den korta remmen inte töjer sig en bråkdel av vad en hel lång rem gör. Att den dessutom gör ingrepp i kuggstången på 4 punkter gör ju att påfrestningen på kuggstångens kuggar blir fördelat och ökar hållbarheten, det duger därför bra med en 3D-utskrivebn kuggstång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av Glenn »

Vad vinner man på remlösningen jämfört med vanlig kuggstång och kugg direkt på motoraxeln ?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av SeniorLemuren »

Efter lite mer läsande a v kommentarerna till videon framgick att han även använde en kuggrem som kuggstång. Den limmades med kontaktlim på skenan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av Klas-Kenny »

Glenn skrev: 10 februari 2021, 15:24:24 Vad vinner man på remlösningen jämfört med vanlig kuggstång och kugg direkt på motoraxeln ?
Borde väl bli mindre belastning på kuggen, av att man får flera kontaktpunkter istället för bara en som med kugghjul. Så det tål större belastning.
Även vändglapp borde kunna bli mindre.

Ganska finurlig lösning, inte sett förut. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av SeniorLemuren »

Glenn skrev: 10 februari 2021, 15:24:24 Vad vinner man på remlösningen jämfört med vanlig kuggstång och kugg direkt på motoraxeln ?
En väldig massa pengar som man kan göraandra roliga saker för. :) Kuggstång och kugghjul av stål är långt mycket dyrare än en rem och några små kullager.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av Icecap »

Är det bara jag som tycker att det fattas lite i beskrivningen?

Att det var eccentric i ena spännrullen för att spänna upp var OK - men man måste ju kunde justera stegmotorns position lite för att få högre och vänstra sida av drivdelen att "kugga ihop".

Uppspänningen med eccectricen var ju bara total uppspänning.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av Glattnos »

Jag har sett den där lösningen tidigare men köper man breda och rätt förstärkta remmar så är dom i det närmaste stumma så man behöver inte göra sådär.
H.O
Inlägg: 5686
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av H.O »

Kuggstång och kugghjul av stål är långt mycket dyrare än en rem och några små kullager.
Tänk bara på att det är långt ifrån alla remprofiler som "meshar" med sig själv så det gäller att välja rätt typ av rem om det över huvud taget skall fungera.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tänker främst på all skit som kan komma emellan och sabba allt.

Det känns som en "fattigmans lösning"
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av SeniorLemuren »

Kuggstång med kugghjul anses som den absolut bästa lösningen jämfört med andra om man vill ha hög hastighet på lite längre axlar. Så någon fattigmanslösning vill jag inte hålla med om att det är.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: I stället för dyra kulskruvar i CNC-fräsen

Inlägg av FormerMazda »

Jag fick "panik" över allt spån på drivenheten när han bökade med remmen på den. Herregud! Bara tippa av det värsta åtminstone! :shock: :D

Idén är väl god, blir ju större kontaktyta med en platt rem mot kuggstången istället för en rund kugg. Borde ju minska glapp kan jag tycka.
Har en idé om att bygga ett elektriskt anhåll till bordssågen och drivningen har jag funderat länge på.
Skriv svar