Lämpligt lager till kulskruv?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Lämpligt lager till kulskruv?

Inlägg av SeniorLemuren »

Det finns ju färdiga lagerhus (BK/BF) till kulskruvar. Jag tänkte fräsa ut huset själv. Är det någon som har ett hum om vilken typ av lager man bör använda i huvudänden för att förhindra axiell rörelse. Det är till en fräs som skall fräsa trä och enklare aluminiumjobb.

Vad sitter det för typ av lager i de jag länkat till. Jag antar att 2 st motställda matchade koniska är bäst men det kanske duger med ett enkelt vinkelkonaktkullager? Det är ju billigaste alternativet.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Lämpligt lager till kulskruv?

Inlägg av hummel »

I drivande ändan brukar det vara 2 st vinkelkontaktlager då du får krafter i 2 riktningar på skruven.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Lämpligt lager till kulskruv?

Inlägg av hawkan »

Nej det sitter i spårkullager i de, åtminstone de från kina.
Enligt ritningar ska det vara vinkelkontaktlager. Detta måste man kolla annars får man det sämsta.
Vinkelkontaktlager är mycket bättre på att ta axiella krafter. Om du ska välja så välj så stor
kontaktvinkel som möjligt, gärna 40 grader.
Du får troligen lägga ett 0.1mm shim emellan ringarna som ska vara i kontakt (O eller X-konfig)
och sedan förspänna lite lagom med muttern på kulskruven.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Lämpligt lager till kulskruv?

Inlägg av L.Svedberg »

Försök att hitta ett ZARN eller ZARF-lager från INA i rätt dimension. Dessa är kombinationslager med axial-och radialkraftsupptagningsförmåga. Dessuttom med korrekt förspänning utan vidare shimsning.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Lämpligt lager till kulskruv?

Inlägg av SeniorLemuren »

hawkan skrev: 30 januari 2021, 19:15:34 Nej det sitter i spårkullager i de, åtminstone de från kina.
Enligt ritningar ska det vara vinkelkontaktlager. Detta måste man kolla annars får man det sämsta.
Vinkelkontaktlager är mycket bättre på att ta axiella krafter. Om du ska välja så välj så stor
kontaktvinkel som möjligt, gärna 40 grader.
Du får troligen lägga ett 0.1mm shim emellan ringarna som ska vara i kontakt (O eller X-konfig)
och sedan förspänna lite lagom med muttern på kulskruven.
Ok. Så då behöver jag en kronmutter och en låsbricka till den också. Blir att beställa.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Lämpligt lager till kulskruv?

Inlägg av hawkan »

En vanlig skruv brukar ha ena ändan gängad. Den gängan och muttern räcker gott.

Bild

Låsningen av muttern brukar ju vara en låsskruv som skruvar rakt in i gängan. Man kan ta loctite istället.
Om man går för detta, så får man ha lagren i O-konfiguration. Det är vilket som egentligen X eller O,
det beror mest på om man förspänner innerringarna eller ytterringarna.
Skriv svar