Randig ”spoilboard”

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av nomis_82 »

Spindeln klarar säkert varv och matning. Tänker mer att maskinen sviktar eller glappar vid den matningen. Att det blir mer och mer låter ju däremot lite konstigt. Skulle det kunna vara så att MDF skivan ligger så att det blir mer och mer att fräsa bort? Om du prövar att ta mindre skär eller skärdjup blir det skillnad då?
Tobbeswim
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 december 2020, 12:57:08

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Tobbeswim »

Jag tror det är verktyget som blir varmt och knivarna inte håller när det blir värre och värre. Däremot förstår jag inte varför verktyget skulle bli varmt när det är den inställningen man helst ska köra det på. Det är konstigt och jag har skrivit till Amana Tools och frågat om dom kan se anledningen. Kan ju vara att det är mycket MDF att toppa av men det borde inte bli så. Jag har följt dessa råd när jag gjort G-koden i Vcarve .
Tobbeswim
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 december 2020, 12:57:08

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Tobbeswim »

Så har vi gjort lite ändringar i G-koden samt justerat spindeln lite. Nu blev det randigt på andra hållet...Laddar upp en liten film på det här. Tog också bort knivarna under verktyget och kör bara sidknivarna efter rekommendation från Amana Tools. Feedrate på 5000 och dragit ner rpm till 12000. Som ni ser är det 100% slätt på kortsidan nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Uttis »

Syns rätt dåligt men det ser ut som spindeln sitter snett, vriden moturs. Sen är väll det där spånskiva inte mdf verktygen brukar bli lite slöa när det är grus i skivorna.
Tobbeswim
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 december 2020, 12:57:08

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Tobbeswim »

Det är en 19tums MDF, inte spånskiva. Spindeln satt snett, fixades med hjälp av att justera med mätklocka. Nu har jag gjort mitt första riktiga arbete med fräsen och det blev klockrent! Bifogar Bilder och video på minsubwoofer baffle.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av säter »

Blev du kvitt ränderna nu?
Tobbeswim
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 december 2020, 12:57:08

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Tobbeswim »

Ja, inga synliga ränder allas. Tack för hjälpen alla som kom med förslag och synpunkter. Man lär sig varje dag!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av säter »

Vad bra.
Då hjälpte mitt råd?
Tobbeswim
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 december 2020, 12:57:08

Re: Randig ”spoilboard”

Inlägg av Tobbeswim »

Ja, det gjorde det absolut! Tack!
Skriv svar