Maho 700C julklapp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av persa »

eng cnc3460_3560_v600 bedienung 482287320379.pdf
Den här manualen är mer relevant för att lösa det jag uppfattar är problemet. Har du lokaliserat den "switch" som nämns i början på kapitel 3.2 ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Ja, jag har gjort allt som står...lyckades editera OP constants vid ett tillfälle, men nu blir det error 137 (constant not activated) hur jag än gör...
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av persa »

Måste ändå ställa frågan. Har du ställt tillbaka switchen ?
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Här kommer manualerna. Satt med telefonen innan, jobbigt att bifoga och greja med den...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

äsch, resten av manualerna är för stora att bifoga ett meddelande här...
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

persa skrev: 17 april 2021, 16:47:50 Måste ändå ställa frågan. Har du ställt tillbaka switchen ?

Jag har provat på alla vis, många gånger. kan inte fatta hur fan jag bar mig åt för att vid ett enda tillfälle få lov att ändra i OP MC...nu vägrar styrningen låta mig editera hur jag än gör.

Sen är det ju det här med felkoderna. Olika arter av felkoder, vissa knutna till styrningen själv, andra knutna till interfacet styrning/maskin osv osv. Tungt att bläddra i tre-fyra olika manualer, och samtidigt försöka hålla kvar tankespåret man var inne på.

Och i vilken ordning skall man kika på felkoderna, tro? maskinen har en felkodsvisare som är separat och sitter på sidan av elskåpet, vissa trådar jag läst på nätet pekar åt att det är dessa fel man skall ta hand om först.

Känns som att jag behöver få hjälp av nån som har grottat ner sig sjukt mycket i Philips/Maho, och minns hur man bäör sig åt.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av persa »

Kan du tänka dig betala för att få hjälp så ringer du DMG Mori Sweden AB och bokar in Ola Wikström
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Är det nån du är bekant med?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av persa »

https://de.industryarena.com/forum/maho ... 52771.html

Vet inte hur haj du är på Tyska. Men sista stycket i andra inlägget (av Jogi) är rätt intressant. Han skriver att det kan räcka med att skriva in fel värde på en konstant för att det sedan ska låsa sig och förhindra ändringar av ytterligare konstanter. Så han råder att alltid mata in konstanter via kabel (eller remsläsare om man bara har remsa) när man matar in efter förlorat minne. Kanske samma problem kan uppstå när man ändrar en konstant till fel värde när listan redan finns i maskinen ?

Jag känner inte Ola Wikström men vet att han är bäst på gamla Maho i Sverige i alla fall
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Jag ska läsa sen...nu är jag NÖJD! Lyckades komma in och ändra konstanterna!

Fick vrida switchen bredvid konstantupplåsningsswitchen, den heter demo. Sen in i edit mode. Sen flytta markören med sidopil innan jag matade in, och vips så funkar det...obegripligt. Har sen tidigare ändrat op mc #80 för att låsa upp editfunktionen

Jag ber till Gud att det ska vara lite färre larm när mc listan är korrekt!.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

persa skrev: 17 april 2021, 18:54:07 https://de.industryarena.com/forum/maho ... 52771.html

Vet inte hur haj du är på Tyska. Men sista stycket i andra inlägget (av Jogi) är rätt intressant. Han skriver att det kan räcka med att skriva in fel värde på en konstant för att det sedan ska låsa sig och förhindra ändringar av ytterligare konstanter. Så han råder att alltid mata in konstanter via kabel (eller remsläsare om man bara har remsa) när man matar in efter förlorat minne. Kanske samma problem kan uppstå när man ändrar en konstant till fel värde när listan redan finns i maskinen ?

Jag känner inte Ola Wikström men vet att han är bäst på gamla Maho i Sverige i alla fall
Jag fattar denna typ av tyska ganska bra, och tycker att tråden var mkt bra :tumupp:

Nu var det ju ren flax att jag testade att flytta markören, och att jag fick använda "fel" switch tyder på att antingen jag vid omdragningen av kablar, eller nån tidigare kopplat fel. Till reläkortet som dessa switchar sitter har jag fått ersätta kablarna för I/O, men jag är 100% säker på att dessa är kopplade enligt elritningen. Men framtiden lär väl utvisa...

Tack för länken, ös gärna på med mera allteftersom problemen dyker upp!

/Lasse
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av säter »

Sådana där saker är jäkligt svåra att komma på.
Inte står det i manualen heller.

Skriv upp allt på papper.
Nästa gång har du kanske glömt hur du gjorde.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Nu är MC-listan ifylld!

Vid uppstart får jag fortfarande "drive 1,2 LMS failed".

Går jag vidare till manuell mode så har jag nu visning av axelpositionerna. Z ser normal ut, men x o y håller oavbrutet på att räkna uppåt i evighet.

Jag gissar att det är något som gör att LM/LM-kortet i Philips-racket faktiskt inte funkar. Men vad det är vete fåglarna.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av säter »

Vad är det för mätsystem på maskinen?
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Det är öppna philips glasskalor, läshuvudet tror jag heter PE2480.
Senast redigerad av L.Svedberg 18 april 2021, 09:21:47, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar