Maho 700C julklapp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

It's alive!!!

Förklaring följer...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av X-IL »

Oj en riktigt elak cliffhanger där. Ser fram emot fortsättningen trots att jag aldrig jobbat med riktiga maskiner och inte ens hänger med på hälften av snacket (ännu).
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Jahapp, vart var vi nu?

Jo, som tidigare nämnt så köpte jag hux flux en komplett extra styrning (Philips 432/10 från en Maho MH600C av samma årsmodell som min 700C. Den kom ut på ebay.de strax efter det att jag fått hem min maskin, och jag gav ca 2000kr för hela rasket. Tänkte att det kommer säkert till pass framöver.

Härom veckan hade jag ju så blivit färdig med att ersätta alla de avklippta kablarna i min 700, och det magiska ögonblicket kom när det var dags att vrida på huvudbrytaren för första gången. Spännande!

Det blev lite av ett antiklimax, då det omedelbart blev mörkt som i graven i min verkstad.(Det var sent på natten) Jag fick famla efter en ficklampa ett bra tag innan jag kunde gå och flippa jordfelsbrytaren...

Efter lite forskande visade det sig att denna maskin skall kopplas in utan inkopplad nolla i handsken. PE och nolla är ihopkopplade i elskåpet, och det är inget som en JFB gillar, av förklarliga skäl.

Efter denna lilla åtgärd kunde jag dra igång maskinen, och min första känsla var stoooor glädje, då det faktiskt började brumma och susa och bildskärmen hoppade igång med helt normala och läsliga tecken. Jag var lite orolig för just skärmen, då hela kontrollpanelen brutalt slängts i en skrotcontainer innan jag hann rädda den. I containern fanns även spindelmotorn och handkontrollen och en del annat jox.

Nåväl, när den första glädjen lagt sig lite insåg jag att här är nog lite att pilla med innan jag kan utropa mig till den Store Räddaren av Mahon. Som jag skrivit tidigare fick jag ett misslyckat "power-up check" på ett mätkretskort i styrningen, samt en hel hög olika larm, både i displayen och på en liten tvåsiffrig felkodsvisare som sitter separat på elskåpet.

Uppstartstestet visade ju att kortet LMS drive 1 och 2 var trasigt. Jag hade svårt att avgöra om felet låg i själva kortet, i någon komponent (ex. vis läshuvuden) kopplat till kortet, eller något helt annat. Ganska lurigt att logiskt inse vad ett fel beror ppå när man som ren bonnamatör kopplat och lött hundratals kablar i en för mig hyfsat avancerad maskin. man öär inte så kaxig, och misstänker såklart att man gjort fel någonstans, så jag ägnade många timmar åt att dubbelkolla allt jag gjort mot elritningarna. Mätte upp alla mina nytillevrkade kablar igen osv. Jag hittade faktiskt inte ett enda fel.

Enligt uppgift från mannen som skrotade maskinen skall den ha funkat innan skrotningen, men med intermittent fel på x-axelns läshuvud/skala, så jag hade hoppats på en ganska smidig uppstart.

Hursomhaver, man är ju lite ivrig att lösa sina problem, så jag började skifta runt kablarna från läshuvudena x y z för att felsöka på LM/LM-kortet, och det visade sig att y och z gav OK resultat inkopplade på LM-ingången på mätkretskortet intill i racket. detta kort har bara en kanal för linjärt mätsystem, så det gick bara att prova ett läshuvud åt gången.

X-läshuvudet blev aldrig OK, så i nästa steg kopplade jag kabeln till x på läshuvudet till vertikalaxeln (z på Mahospråk), och då visade sig kabeln vara frisk.

Återstod defekt läshuvud då. Men jag störde mig på att jag aldrig kunde få LM/LM-kortet att bli OK trots två fungerande mätsysten inkopplade (Z och Y). testade med motsvarande kort från extrastyrningen, med samma dåliga resultat...

Började forska i att skaffa ett nytt kort, och ett nytt läshuvud. Visade sig då att det finns ett antal varianter av LM/L-kort, och att man såklart måste ha rätt sort för att det skall funka. Suck. Klart att mitt extrakort var av fel sort, tänkte jag. Ett beggat kort från tyskland hittade jag, kostade runt 5000kr. En tråkig och i detta läge klart osäker investering. Läshuvud beggat kostar ca 2000kr som billigast och utan garanti.

Jag plockade ut bda mina LM/LM-kort för att kika på artikelnumren, och då visar det sig att jag fått BINGO!!! Det andra kortet var verkligen av rätt typ!

På kortet sitter sex stycken små vridpottar, eller möjligen microswitchar graderade 1 till 9. Dessa stod helt olika inställde på mina båda kort, så jag justerde på extrakortet till smma inställningar som på originalkortet.

In med detta i maskinen och startade upp. YES! Nu gick det att få båda kanalerna OK i uppstartstestet!

Återstod det trasiga läshuvudet i x. Hade tidigare rengjort både huvudet och glasskalan enligt instruktion utan framgång. Läsning på nätet gav ett par exempel på folk som försökt att reparera dessa läshuvuden, men det var inte lyckat i något av fallen vad jag kan minnas. men jag kände att det inte fanns så mycket att förlora, så jag skruvade loss huvudet och öppnade upp det. Såg extremt rent torrt och fint ut inuti. Hmmm. Sen hittade kag ett "lödben" från själva inkommande kontaktstycket som var sprucket i sin lödanslutning till det lilla kretskortet inuti läshuvudet. Lödde detta med darriga händer, skruvade ihop.

Kopplade alla kablar enligt manualen igen och startade upp...Power-up check PASSED!!!

Blev sjukt nöjd, och testade att rsetta larmen på skärmen och dra igång maskinen...YES!!!

Nu är den igång, alla larm borta, och jag kan jogga X-axeln som jag vill. Y och Z stannar och larmar så fort man försöker jogga, men jag gissar att detta beror på något enkelt, som förväxlade tachokablar eller parametrar för räkneriktningen eller så.

Kostnad för uppstarten än så länge:

Ca 1000 kr för kablar (en sort blev jag tvungen att köpa, resten fiskades upp ur kabelskrotscontainer)
Ca 1500 för en fin lödstation
Ca 2000 kronor för Norrlands Guld som behövs för att kunna koppla rätt
Ca 400 kr för ett nytt backupbatteri
Ca 300kr för en ny spindelrem.

Idag är jag jäkligt glad och nöjd, vi får väl se vad jag stöter på för patrull härnäst :)

Tack till alla ni som hjälper mig att komma på rätt spår, mycket uppskattat! Man blir lite mer motiverad att besegra alla gremlins när det finns fler som följer och hejar på :tumupp:

Ha det bra i snöstormen/ Lasse

PS: Ska ta och lägga in bilder, jag lovar. Har så dåligt med tid, så det hinns inte med ibland...
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Här kommer lite blandade bilder från äventyret såhär långt...
Maho uppstart 2021 036.jpg
Maho uppstart 2021 037.jpg
Maho uppstart 2021 038.jpg
Maho uppstart 2021 039.jpg
Maho uppstart 2021 034.jpg
Maho uppstart 2021 035.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Mera...
Maho uppstart 2021 012.jpg
Maho uppstart 2021 013.jpg
Maho uppstart 2021 014.jpg
Maho uppstart 2021 015.jpg
Maho uppstart 2021 016.jpg
Maho uppstart 2021 017.jpg
Maho uppstart 2021 018.jpg
Maho uppstart 2021 019.jpg
Maho uppstart 2021 020.jpg
Maho uppstart 2021 021.jpg
Maho uppstart 2021 022.jpg
Maho uppstart 2021 023.jpg
Maho uppstart 2021 024.jpg
Maho uppstart 2021 025.jpg
Maho uppstart 2021 026.jpg
Maho uppstart 2021 027.jpg
Maho uppstart 2021 028.jpg
Maho uppstart 2021 029.jpg
Maho uppstart 2021 030.jpg
Maho uppstart 2021 031.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av tecno »

Snyggt jobbat :tumupp:
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av meconer »

Kul tråd att följa. Maskinen ser ju ut att vara i väldigt fint skick. Den är i alla fall väldigt ren!
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Mera bilder,
20210329_231601.jpg
20210329_231551.jpg
20210330_231319.jpg
20210330_231325.jpg
20210318_145938.jpg
20210318_145953.jpg
20210310_213540.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

...
Senast redigerad av L.Svedberg 23 april 2021, 12:59:37, redigerad totalt 1 gång.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av tingo »

Bra jobbet!
Det virker ikke som de siste bildene kom med, bare filnavn?
En ting som du bør tenke på, er om du kan reparere det LM/LM-kontrollerkortet som ikke virker - hvis det går så har du et i reserve for neste tilfelle.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av rvl »

Ser ut att vara dubbelpost, så det hade varit samma bilder om de kommit med.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av mrfrenzy »

L.Svedberg skrev: 22 april 2021, 11:01:41 Det blev lite av ett antiklimax, då det omedelbart blev mörkt som i graven i min verkstad.(Det var sent på natten) Jag fick famla efter en ficklampa ett bra tag innan jag kunde gå och flippa jordfelsbrytaren...

Efter lite forskande visade det sig att denna maskin skall kopplas in utan inkopplad nolla i handsken. PE och nolla är ihopkopplade i elskåpet, och det är inget som en JFB gillar, av förklarliga skäl.
Det finns inga apparater som någonsin ska ha nolla och PE ihopkopplade efter en stickpropp.

Troligen har tidigare ägare gjort en fulkoppling och lagt ihop dessa eftersom han hade ett fyrpoligt semko 17-don.
Rätt lösning är att dela på nollan och dra en femledare till stickproppen.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Nä, det är ingen fulkoppling. Men en sån här pjäs ska vara fast ansluten dvs. ingen handske. Nu står den inte på sin rätta plats i min verkstad, därav sladd med 16A handske. Skall sedan flyttas och kopplas in på ett 32A väggskåp.

Lasse
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Nu är alla tre linjäraxlar igång.

Y var grinig för att plastbelagen "svullnat" något lite sen den var igång sist, och jag hade dragit fast linjalerna riktigt hårt, fullt moment på sex M20-skruv + sex M12-skruv per sida. (Detta kom jag på i en dröm inatt. Kul när det blir så.) Det rätta att göra är att skava in belagen en aning, men jag tror nog att jag tar genvägen att shimsa ut linjalerna några hundradelar istället.

Z var nog mest grinig för att den stått still och sjunkit igenom smörjfilmen jag lade på innan ihopmonteringen, eller så har jag lagt åt kilen för laxstjärten en aning hårt. Den blev glad och nöjd efter att jag kört lite på manuellknappen på smörjaggregatet hursomhelst. Den gamla kuggremmen känns en aning "svampig", kan vara det som spökar. Diffen mellan motortacho och glasskala kanske blir för stor ibland...rembyte inplanerat.

X är fortsatt nöjd med livet.

Referenspunktsökningen för Y och Z är inte OK, axlarna kör på tills de går på limitswitcharna och larmar istället för att hitta refpunkterna. Detta är helt klart en fråga om parametrar, och jag får väl hälla i mig några bärs och kika igenom det hela..!

Överlag känns det väldigt lovande.
Senast redigerad av L.Svedberg 23 april 2021, 13:02:37, redigerad totalt 4 gånger.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av meconer »

Är det brytare som talar om att maskinen är inom området för referenspunkt? I sådana fall så har jag varit med om att de kan bli lite "sega" om de har stått länge och inte reagerar. Det kan hjälpa att smörja upp dem och motionera dem lite i så fall. Men å andra sidan har de maskinerna varit rätt grisiga där de brytarna sitter. Din verkar ju vara ren och fin.
Skriv svar