Maho 700C julklapp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av säter »

Använder du "riktig" serieport?
Vilket program använder du för att sända?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av swesysmgr »

L.Svedberg skrev: 7 maj 2021, 08:04:44 Jag har en gammal stationär dator med win95 till detta. Började trixa igår utan framgång...
Måste du köra gamla 16-bitars program för kommunikationen? Lite riskabelt att bygga på gammal hårdvara som kan vara svår att ersätta.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Jag skaffade en gammal dator till min Modig med TNC155 som jag hade tidigare. Maskinen är såld, men datorn tänkte jag ha till Mahon. Jag kan absolut inget om detta, och vill bara att maskin och dator ska snacka. Gud vad jag inte saknar den gamla onda tiden, när allt skulle krånglas med för att få skiten att funka. PnPlay vore nåt för Mahon det!

Jag testar via rs232 och det lilla programmet Hyperterminal, men helt utan framgång. Datorn och maskinen här ingen kontakt tyvärr.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av säter »

Har du alla inställningar rätt inställda i Hyperterminal.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Vad jag kan förstå. Men det är ju ett gäng inställningar. Kollat i maskinkonstantlistan vad allt står på och ställt in på samma i Hyperterminal, men ingen kontakt...fan, det är något som gör att jag tycker detta är så enormt tråkigt, känns som att planeterna och enhörningarna måste stå i zenith för att skiten ska funka..!
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av tkgb »

Jag tror det är större chans att få till det med ett program som är avsett för cnc kommunikation.
Googla på DNC software så brukar det dyka upp en del.
Finns nog inte så många fria program, men man kan ofta ladda hem en tidsbegränsad demo för att se om det fungerar.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av L.Svedberg »

Ska testa. Har TNCremo sedan tidigare på gammeldatorn men där finns av naturliga skäl bara diverse TNCvarianter inlagda, så det verkar inte funka till Philips...
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av swesysmgr »

L.Svedberg skrev: 7 maj 2021, 18:02:15 Vad jag kan förstå. Men det är ju ett gäng inställningar. Kollat i maskinkonstantlistan vad allt står på och ställt in på samma i Hyperterminal, men ingen kontakt...fan, det är något som gör att jag tycker detta är så enormt tråkigt, känns som att planeterna och enhörningarna måste stå i zenith för att skiten ska funka..!
Du har inte ett oscilloskop eller logikanalysator (+ späningsdelare eller omvandlare) till hands?

Då kan du titta på vad som kommer på maskinens TX-pinne när den startar upp eller svarar på okända/felaktiga kommandon. Med hjälp av bilden går det att räkna ut vilken baudrate, antal bitar m.m. maskinen är inställd på att använda.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av säter »

En bra början vore att kolla om det kommer något över huvud taget ur serieporten på datorn.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Maho 700C julklapp

Inlägg av säter »

tkgb skrev: 7 maj 2021, 18:43:29 Jag tror det är större chans att få till det med ett program som är avsett för cnc kommunikation.
Jag vill minnas att Hyperterminal kan fungera lite si och så.
Om du har DOS i botten på datorn, kanske du kan köra terminalemulator avsedd för DOS?
Skriv svar