Okuma OSP5000M-G

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

Någon här som har erfarenhet av detta systemet? Och specifikt vet hur man DNC för över filer till maskinen alt. hur man ställer om den så den tillåter Dripfeed, vilket är en extra funktion som e låst bakom bit kod inställningar i systemet.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av verkstaden »

Förra gången jag var med och körde igång dnc på ett OSP5000 så hittade vi parametrarna på nätet, tänk bara på att bit 0 är till höger och bit 7 till vänster om jag minns rätt. Drip-feed testade vi aldrig, fanns inget behov på den maskinen (inte min :) )
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av persa »

Tror inte det räcker att bara ändra parameter för att köra DNC med detta styrsystem. Ska nog även till extra hårdvara som kan vara svår/dyr att få tag på numera. Vad det är för hårdvara bör ju Stenbergs veta
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

Ah stenbergs va inte så samarbetsvilliga o svara på några frågor utan vill skicka ut en tekniker o kolla på maskinen ist för en rätt fet tim penning..

De lutar då isf att riva ut okuma styr systemet o ersätta det med något annat som inte orsakar inlåsningar på de här viset.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av verkstaden »

persa skrev: 8 december 2020, 08:54:03 Tror inte det räcker att bara ändra parameter för att köra DNC med detta styrsystem. Ska nog även till extra hårdvara som kan vara svår/dyr att få tag på numera. Vad det är för hårdvara bör ju Stenbergs veta
Den vi satte igång hade kört pc-överföring hos tidigare ägare, vi bara satte igång det igen.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av persa »

Vanlig överföring är säkert inga problem. Men det är dripfeed (eller DNC som Okuma kallar det) som är knepigare
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av persa »

NeoTech skrev: 8 december 2020, 11:44:07 Ah stenbergs va inte så samarbetsvilliga o svara på några frågor utan vill skicka ut en tekniker o kolla på maskinen ist för en rätt fet tim penning..

De lutar då isf att riva ut okuma styr systemet o ersätta det med något annat som inte orsakar inlåsningar på de här viset.
Det finns en kille i Kolsva som heter Risto Ahderinne som kan äldre Okuma bra. Han är nog inte lika hård på debiteringen som Stenbergs om han nu inte helt har pensionerat sig

Vad är det för maskinmodell ?. Ombyggnad till annan styrning på en mer avancerad Okuma är nog inte helt enkelt
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

Ah de är en enkel 2 axis maskin, 12 växlar platser o hydraulisk chuck, en Okuma LB-15, med OSP5000M-G, stått på filipstads mekaniska en gång i tiden.

Tänker väl isf bara stoppa i ett mesa kort o gå över till linuxcnc då det är jag mest van vid. :)
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av persa »

Där fintade du mig ordentligt :D. Har hela tiden trott att du haft en fräs. Du har styrsystem OSP5000L-G och inte OSP5000M-G. L står för lathe och M står för milling

Hur kommer det sig att du får så långa svarvprogram ?. Det finns väldigt smidiga fasta cykler för svarvning i det systemet så har du rätt postprocessor som stöder dom cyklerna ska det inte behöva bli för långa program

Eller så kan man använda dialogdelen i styrningen som väldigt många gör

Det finns nog inte många som byter bort det styrsystemet med skäl typ bristande användarvänlighet. Det är i så fall istället farhågor om brist på snabb support med reservdelar på ett gammalt system. Kan också vara väldigt dyra delar
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av verkstaden »

Samma här, var helt inställd på att det var en flerop. Har du manualer till den?
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

Nej ingen fint.. de är en svarv som är byggd med OSP5000M-G.. båda maskinerna är M-G, likaså ersättnings enheterna jag har är M-G
De finns flera svarvar byggda på fräsens styr system på grund av att de är mer modulära o har extra M koder tillgängliga för externa grejer.
Dessa maskiner iaf ena har stått i en robot cell med massa extra grunkor påkopplade som sedan vart styrt via g koden.

Jag har alla manualer till den komplett dokumentation och tillverknings specifikationer.

Men som ni säger, har man rätt post processor funkar de jue.. Men Fusion360s Okuma post processor är inte ens i samma bollpark som det här gamla systemet tyvärr.

Har för övrigt ingen utbildning i ngt cnc styrsystem.. jag kan ISO g-kod mest för jag är programmerare till yrket.. Lära sig g-kod va som ingen svårighet.. men dialog systemen i siemens, okuma o mazak som ja har använt hitills är för mig rena grekiskan.. helt oanvändbart. :)
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av verkstaden »

Det måste finnas mer än en postprocessor till Okuma i Fusion 360?? Borde finnas en för OSP 5000 L.
Vilken dialogprogrammering har du förresten?
I en svarv tycker inte jag i alla fall att man har jättemycket nytta av drip-feed, oftast står man med skjutmåttet i ena handen och mäter verktygsutstick medan man knappar med andra handen.
Iccccie
Inlägg: 110
Blev medlem: 17 juni 2014, 16:57:05
Ort: Lund

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av Iccccie »

jag skulle kunna hjälpa dig med en post till fusion om jag får underlag.


Drip feed till svarv? njaa det tror jag inte behövs... om du inte har Y axel med drivna verktyg.

Överföra program går säkert via kabel. Tycker man det är jobbigt, så finns där usb -> RS232 donglar. Jag har själv en från Highland DNC som heter shoplink.
Funkar bra till min svarv.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

verkstaden skrev: 9 december 2020, 01:05:05 Det måste finnas mer än en postprocessor till Okuma i Fusion 360?? Borde finnas en för OSP 5000 L.
Vilken dialogprogrammering har du förresten?
I en svarv tycker inte jag i alla fall att man har jättemycket nytta av drip-feed, oftast står man med skjutmåttet i ena handen och mäter verktygsutstick medan man knappar med andra handen.
I svarven så e de "IGF" dialog, ngt semi grafiskt futuristiskt från de glada 80 talet. :D
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

Iccccie skrev: 10 december 2020, 12:47:45 jag skulle kunna hjälpa dig med en post till fusion om jag får underlag.


Drip feed till svarv? njaa det tror jag inte behövs... om du inte har Y axel med drivna verktyg.

Överföra program går säkert via kabel. Tycker man det är jobbigt, så finns där usb -> RS232 donglar. Jag har själv en från Highland DNC som heter shoplink.
Funkar bra till min svarv.
Har du länk till din DNC? o funkade den med en Okuma eller du kanske har en annan svarv?
Skriv svar