Kulmutterproblem - Kinasyndrom?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Kulmutterproblem - Kinasyndrom?

Inlägg av Hesabon »

Hade idag ett problem med X-axeln på fräsen (en Kina-6040:a med gantry, kulskruvar, stegmotorer).

Fräsningen gick precis som planerat ända tills det sista hålet skulle fasas. Då tappade X-axeln plötsligt steg och fasningen hade hamnat mitt i arbetsstycket ifall jag inte hunnit trycka stopp.

Jag konstaterade då, att X-axeln ibland kärvade i negativ riktning då man körde med stegmotorn - men för hand (utan håll förstås) var det inga problem. Åt andra hållet rörde den sig hur bra och mjukt som helst.
Jag trodde först att det kanske var skräp och spånor i kulskruvens gänga och plockade bort diverse plåtar och skydd för att komma åt den. Putsade (fanns inte mycket att tala om), testade och undersökte vidare.

Slutligen hittade jag felet: Kulmuttern har en plastring i ena endan (gula pilen). Den ville löpa med kulskruven ungefär 90 grader, med- eller motsols beroende på skruvens rotationsriktning.
Den verkar vara gängad i kulmutterns hölje, för när den vreds medsols (med motor) sjönk den litet djupare in muttern och då kärvade axeln. För hand var vridningen tydligen så mycket lugnare, att ringen inte följde med.
Kulmutter.jpg
Jag har aldrig öppnat en kulmutter, bara sett sprängskisser och bilder, men jag antar, att ringen på något sätt klämmer till kulorna vilka sedan klämmer mot skruven.
Varför ringen vill löpa med såg jag inte (antagligen det kletiga fettet), men på vardera sidan om muttern finns ett skruvhål (röda pilen) där det finns en liten 1.5mm insex-skruv. När jag skruvade in dom litet hölls plastringen på plats och x-axeln löpte som den skall.
Dessa hållskruvar fick dock inte spännas för hårt, för då kärvade axeln också. Skruvarna löpte ganska lätt, så dom kan nog skruva upp sig igen om jag inte låser gängan med något lim eller så. Hade inte just nu till handa.

Har någon annan sett liknande? Är detta något vanligt förekommande, eller är det ett "kinasyndrom"?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kulmutterproblem - Kinasyndrom?

Inlägg av Glenn »

Intressant, jag har haft ett liknande fenomen med min 6040, och aldrig klurat ut vad det beror på.

Det händer aldrig när man vrider för hand, och när det händer när man kör via motorer så stoppar man, och när man försöker igen fungerar det..

Skulle kunna vara samma.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Kulmutterproblem - Kinasyndrom?

Inlägg av hawkan »

Plastringen är bara en tätning för att hålla fel saker utanför och fett inne i muttern.
Den ska låsas med de två insexskruvarna, men det har du ju gjort nu.
Kanske plastringen kan komma åt kulorna om den kommer för långt in?
Har för mej att det funnits ett fast läge de gångerna jag haft isär en muttern.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Kulmutterproblem - Kinasyndrom?

Inlägg av Uttis »

Gänga in tätningen så långt det går(den kommer inte åt kulorna) gänga ut lite lagom så det går lätt, på med gänglåsning på dom små skruvarna och dra in lite lagom så att det inte går alltför trögt.
kimachren
Inlägg: 104
Blev medlem: 15 september 2010, 21:27:18
Ort: Vasa

Re: Kulmutterproblem - Kinasyndrom?

Inlägg av kimachren »

Bästa lösningen i längden är väl att slänga stegmotorerna och skruva i JMC-servon. Speciellt dyra är de inte och tappar inte steg.

https://www.sorotec.de/shop/JMC-Closed- ... -2-NM.html
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Kulmutterproblem - Kinasyndrom?

Inlägg av ds77 »

Det hälper väl inte mot mekaniska fel, fast du kanske menar att det blir ett larm när något går för trögt istället?
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Kulmutterproblem - Kinasyndrom?

Inlägg av Hesabon »

Uttis: Ungefär så tänkte jag, men har just nu slut på gänglåslim...
.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Kulmutterproblem - Kinasyndrom?

Inlägg av Micke_71 »

Har varit med om bekymmer på en kulmutter på en dia 80mm skruv. Åt ena hållet gick den lätt men i andra riktningen så tungt att jag kunde med handkraft få maskinen att lösa ut genom helt enkelt hålla emot revolvern. Då sitter det ändå en 20kw fanuc servo på skruven.

Beställ en ny kulmutter om skruven ser fin ut.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Kulmutterproblem - Kinasyndrom?

Inlägg av Hesabon »

Det här problemet ser nog mera ut som en Kina-grej!
Idag, 11 dagar efter X-axeln, kärvade Z-axeln sig på precis samma sätt.
Skillnaden den här gången var, att två frästa delar och ett 6mm frässtål rök all världens väg iom att X o Y skulle snabbförflyttas, men Z blivit nere och fräspinnen djupt i spåret... :evil:

Får nog ta mig an Y-axeln samtidigt... SUCK!

Farsgubben, föhm, hade sagt, att "när huve' är dumt så får kroppen lida". :oops:
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Kulmutterproblem - Kinasyndrom?

Inlägg av agehall »

Lite sent svar, men ändå...

Kulskruvar från kina suger stenhårt out of the box enligt min erfarenhet. Steg 1a innan man ens funderar på att göra något annat med dem, är att demontera kulmuttern, avfetta den och kulorna och sedan packa om alltihop med bra fett och på rätt sätt. (Finns hur mycket tutorials som helst på youtube!)

Jag kan rekommendera någon slags förstoringsglas - själv körde jag med mitt mikroskop samt en bra pincet. För att underlätta jobbet skrev jag även ut en plugg på min 3D-skrivare som passade perfekt i kulmuttern och förhindrade att kulor som placerats in trillar ut. När jag väl lyckades trimma in storleken (det kan vara väldigt känsligt!) så att den passade perfekt i muttern var det busenkelt att packa om muttern med nytt fett och originalkulor och sedan föra tillbaka den på skruven.

Kan villigt erkänna att det kändes skrämmande att göra detta med den försa muttern, men efter 20 minuters pillande var den ompackad, så det var inte direkt svårt och efterföljande muttrar gick fortare.

Resultatet blev att muttern löper enormt bra åt båda håll och inga missljud hörs.

Ska man göra allt helt rätt, så ska man även pressa in fett i muttern när den är monterad men jag nöjde mig med att lägga på rikligt med fett innan jag monterade dem på kulstången.
Skriv svar