Hur gjorde ni PCBer förr i tiden?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Hur gjorde ni PCBer förr i tiden?

Inlägg av Hesabon »

Det här blev ju lite av en nostalgitråd... :)

Första grejerna jag byggde var rörbestyckade. En FM-mottagare med ett rör (6C4) och sedan en 40/80 m mottagare med fyra rör (ECC81 och EL84). Borde ha dom kvar ännu - någonstans.
Där lödde jag komponenterna direkt i lödöronen på rörens socklar. Mellan socklarna använde jag ett slags löd-plintar av bakelit med fastnitade lödöron.
(plockades från gamla skrotade radioapparater).

Kommer ihåg att min första transistorapparat var en förstärkare gjord på motsvarande vis med lödöron och sådant. (Germaniumtransistorer, OC71 och OC72)

När jag började med PCB:er, slutet av 60-talet (?), blev det kurvtejp och ferrikloridlösning. Ferrikloriden köptes i bitar på apoteket. Det tog en lååång stund att lösa upp dom i vatten.
Prövade en gång också med saltsyra, men apoteket sålde bara 50%-ig(!!!) lösning, så där försvann all koppar på några minuter. Återstod en bit bakelit.. :oops:
Återgick direkt till ferrikloridlösningen - den fungerade ganska bra om man hade koll på halten och dessutom värmde upp lösningen under etsningen. (Satte plastkaret med lösningen och stå i ett annat kärl med hett vatten från kranen).
Tillsammans med kurvtejpen fanns det färdigt utskurna mallar för komponenter med många ben. Det var nog det enda sättet att få ens någon rättning på hålen så att IC-kretsarna passade in.

Senare kom gnuggbilderna, dom tyckte jag inte höll tätt så försöket blev kortvarigt.

Tuschpennan fungerade däremot riktigt bra för mig, fast korten blev ju inte så snygga när färgen flöt ut åt alla håll. Ingen chans att rita spår mellan benen på en IC, t.ex.
Problemet med pennan var, att spetsen med tiden slets, blev trubbig och dessutom mjuknade, och då blev spåren ännu värre.
Det kom alltid en extra spets med pennan, men den slets ju också efter hand.
(Visste väl att jag sett en i någon låda. Den heter faktisk Decon-Dalo.. En extra, oanvänd spets ligger bredvid :) )
Decon-Dalo.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MicroMek
Inlägg: 46
Blev medlem: 14 november 2016, 12:50:01
Ort: Västerås

Re: Hur gjorde ni PCBer förr i tiden?

Inlägg av MicroMek »

Hej

Kul ide och roligt att läsa! Jag känner ju igen en hel del, eftersom jag själv gjorde en del kretskort i början av 80-talet (mest 1982 verkar det som - då var jag 20 år). Först ritade jag upp kortlayouten på ett rutat A4, eller använde en redan färdig konstruktion + kortlayout, tex från tidningen Elektor. Sedan på med en OH-Plastfilm. Och på den gnuggade jag fast svarta symboler mm och kurv-tape emellan. Och sedan köpte jag kortlaminat belagt med P20 (eller sprayade dit det själv). Och exponerade i UV-ljus (med min mammas Sollampa från 60-talet). Därefter framkallning i natriumhydroxid. Och etsade kortet (i badkaret) med Saltsyra och Väteperoxid. Sedan borra alla hålen (0.8 mm borr) och löda dit alla komponenter och slutligen sprutade jag dit någon slags lödlack/plastpray.
Bilden visar lite av detta som jag nu hittade här hemma.
/Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18286
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur gjorde ni PCBer förr i tiden?

Inlägg av 4kTRB »

Riktigt tidiga "Printed Circuit Board" var ett schema på ett papper med kryss där spikarna skulle slås i.
Mässingspik som var bra att löda på.
http://elektrobygg.com/system/webshop_s ... PID=133537
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Hur gjorde ni PCBer förr i tiden?

Inlägg av AndersG »

Hm... 70-tal? Layoutade på papper, tejpade målartejp på kortet, kalkerade och skar ut. Etsade i järnklorid. Senare blev det gnuggisar och kurvtejp på plastfilm och fotoresist. Numera Veläng och laserskrivare, men bara om jag har extremt bråttom. Annars funkar Aisler bra
Skriv svar