Stor CNC-router skall byggas

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag fick en förfrågan av min son om jag vill bygga en CNC-router som klarar 1200x2500 stora skivor max 50 mm tjocka för plast och trä. Han har en reklamfirma och vill kunna skriva ut stora reklamskyltar för mässor m.m.

Sonen är han som sitter längst till vänster i bild på Zebrawebs hemsida. Zebran på väggen kommer från Club Zebra i Kristinehamn. Ulf Lundell gav ut skivan Club Zebra 2002 som fick sitt namn efter klubben och turnén med samma namn hade sin premiär i Kristinehamn för att hylla klubben

Jag är lite sugen på att ta åt mig att bygga routern åt honom. Jag gör det inte för att tjäna pengar för i så fall blir det nog billigare om han köper en färdig maskin. :) Jag tänkte göra det mest för att det är intressant.

Är det någon här som har byggt något i den storleken, eller är i planeringen för att göra det så vore det intressant med ett bollplank.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra Urban, det är intressant.
Synd att du, eller jag, bor så långt bort.
Men trots att jag har en 600 x 1400 mm vill jag testa att bygga nytt och större.
Funderingarna gäller ju just nu Gantryt! Har beställt en del remmar och tandhjul.
Har det mesta som behövs för en mindre maskin.
Men plats! Det är det viktigaste.
Köp inte en meter Aluminiumprofil innan vi har pratats vid. Det finns tillgängligt 40 x 40 i 6000 längd. Likaledes 44 x44 samt 88 x 88.

Som vanligt är Svenska Elektronikforumet en värdig startkälla.
viewtopic.php?f=5&t=43567
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av SeniorLemuren »

Det verkar bli en sådan här maskin: Avid 5 x 10 fot
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av danei »

Varför kallar man dem ”router” och inte fräs?
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av SeniorLemuren »

Tja. Varför säger alltid folk med högskoleutbildning "evidence" medan jag och andra vanliga typer säger "bevis"
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av danei »

För att de har bristande kunskaper i Svenska sannolikt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av arvidb »

De säger nog evidens snarare än evidence (om de pratar svenska).

Evidens och bevis är inte riktigt samma sak. Matematiker kan ofta bevisa saker, alltså säga helt säkert att något är på ett visst sätt. Många andra vetenskaper måste utgå från evidens, alltså bästa möjliga tillgängliga vetenskapliga belägg för att något är på ett visst sätt. Till exempel för att en medicin gör nytta ("evidensbaserad medicin").
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok, Evidens är då inte ett försvenskat engelskt ord utan har en helt annan betydelse. Evidens betyder alltså att något troligen är sant men inte helt säkert för det går inte att bevisa. Dvs. det kan vara sant eller inte sant?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Låt detta handla om CNC! Snälla
Hur bygger man upp en BOM?
Bordsskiva
Stativ
Gejdrar
Åkvagnar
Drivning med Växlad Stegmotor! Bättre precision
Gantry pelare
Bom för Y
Åkvagn
samt Z pelare
Spindel
Strömförsörjning
Drivare
Kedjor för kablage
Styrenhet
Ändlägesgivare
Utsug
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av SeniorLemuren »

Har du kollat på videon som jag länkade till om Avid 5 x 10 fot. Där kan man se hur en bra maskin är upbyggd. Visserligen med rörlig portal. Där använder man växlade motorer. (Nema23 alt. Nema 34). Den är ju förskräckligt stor men den kan ju lätt skalas ned.

För min egen del så skissar jag nu på att bygga om min provisoriska fräs och göra fast portal och rörligt bord för stabilitetens skull. Vart köper man aluminiumprofiler billigast och snabbast? Jag tänkte göra stommen i Corian men det är ju betydligt enklare i Aluminiumprofiler.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja, jag har nogsamt kört den videon och några till.
Att flytta ett bord, med tillhörande material vars vikt borde vara större än Y rörelsen i en portal tror jag kan diskuteras.
Men det finns goda skäl till att ta till sig konstruktionen som sådan.
Man kan ju ha olika höjd på portalen om man hanterar Z därefter.
När jag pratar om Aluminiumprofiler så ser jag flera hundra meter framför mig.
Mitt problem är att jag har ingen bra lokal för det just nu. Tänk om man hade ett färdigt Helsingborgs Makerspace!
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av SeniorLemuren »

Frågan om rörlig eller inte rörig portal hänger ju lite på vad man skall använda fräsen till. Ska man fräsa stora MDF-skivor till dörrar m.m så är ju en rörlig portal att föredra. Stabilitet och precision räcker då väl till. Den fräs jag bygger om nu blir ju bara ca 500 x 300 mm och jag vill kunna fräsa mindre bitar i Aluminium och Corian med bra precision i den, då är fast portal att föredra.

Förstod inte riktigt det där med att se flera hundra meter Aluminiun. Betyder det att du har en jättehög på gården eller vad? :)
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av taimanov »

Jag har handlat aluminium profiler och lite tillbehör på motedis:
https://www.motedis.se/shop/index.php
Lite dyr i frakt, men skapliga priser på saker. Så ska man handla lite mer så kan det vara en bra sida tror jag.
Jag fick hem fel diameter på 2 axlar så skrev till dom och dom ville att jag skulle fotografera dom, efter det var dom nöjd och skickade 2 nya axlar fraktfritt. Gick väldans smärtfritt.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Stor CNC-router skall byggas

Inlägg av cahlfors »

Jag har provat http://www.easysystems.se. Nästan dubbelt så dyrt som Motedis, men finns i Helsingborg...
Samma produkter.
Skriv svar