CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Har äntligen monterad alla stegmotorer och kuggremshjul och remmar. Försöker nu ställa in så att bordet flyttas 50 mm som Mach3 säger. Har gjort det genom att nyttja funktionen "Set steps per unit" i fliken settings i Mach3. Skriver in flytta bordet 50 mm. läser av den digitala skalan på längdmatningen att bordet har flyttats 51,13 mm. Skriver in det i mach3, som räknar om antalet steps per unit till 897,62. Nollställer både Mach3 och digitalskalan, flyttar bordet åt samma hål som det flyttades under kalibreringen. läser 10,14 mm på digitalskalan och 10.33 i Mach3. Nollställer en till gång flyttar bordet åt samma håll, och läser 9,21 på digital skalan och 9,37 i Mach3. Dessa mätvärden skall stämma tycker jag.

Jag gör förmodligen något fel men vad kan det vara. Har även försökt ställa in backlash kompensering men det gåt heller inte bra. Vore tacksam för lite hjälp.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av Uttis »

Är skalan tillförlitlig?

Vad har du skrivit in för förflyttningar när du får 10.x och 9.x? Är bordets riktiga position 0, 51.13, 61.46, 70.67mm vid mätningarna eller drar du tillbaka det till noll imellan om så gör inte det.

Hoppa över backlash sålänge.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Tack för ditt svar. Lyckades trots allt få till både att förflyttning och vändglapp blev så det ligger inom en par hundradels mm. Det är jag nöjd med nu tror jag. Det är ändå fråga helt vanliga ledarskruvar som inte är lika bra som kulskruvar.
Däremot så fick jag ett annat problem. Jag kan ta i spindeln och både trycka upp den och även dra ner den, så att stegmotorn 8,7NM tappar steg. Har provat med byta drivsteg och samma resultat. Hade en liten fadäs vid de första försöken att köra alla axlar i maskinen. Just på Z axeln så körde jag spindeln i ena ändläget med god fart, pga fel inställda "steps per unit" på Z, så att motorn tappade ett antal steg. Motorn går tyst och fint när jag kör upp och ner. I in värld skall det inte vara möjligt att tvinga motorn tappa steg genom moderat muskelkraft. Det är dessutom svårt att ställa in vändglapp och kalibrera rörelsen med Mach3.

Så jag undrar om det är möjligt att köra sönder en stegmotor genom att kölra en axel i ett ändläge så det i princip tar tvärstopp.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av Glattnos »

Jag tror inte motorn kan ta skada av att köra stopp, däremot så kan ju motokopplingar med stoppskruvar eller kläm-funktion få en knäck så dom eventuellt kan börja slira. Är du säker på att motorn verkligen roterar när du tvingar Z med muskelkraft? Eller kan det möjligtvis vara något annat mekaniskt som slirar?
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Kuggremshjulet satt inte riktigt fast på stegmotorn. Provade att skruva bort alla remmar och slå på styrskåpet. Kände hållmomentet på alla motorerna och det var ganska lika på alla. Provade även att ställa upp strömbegränsningen på drivarna åckså, liksom att ställa om den funktion som gör att strömmen till motorerna skall halveras vid stillastående motor, utan större skillnad på hållmomentet. Får köra så här så länge få se om jag gör något åt det om det går längre fram.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av Uttis »

Är det inte en "borrmaskin" du har där z är pinolen? Isåfall är nog utväxlingen rätt taskig om du inte satt dit nerväxling, vad är stegen per mm inställt på i mach3 för z och x?
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Stämmer bra med att min maskin är en Universal Borr Maskin- Automat Matning. Kanske inte helt optimalt att fräsa stål med kraftiga skär i, men det är den enda maskin jag har som går att bygga om. Stter ett Demaders koordinat bord med 45mm i längdmatning och 250 i tvär matning samt 175 mm i spindelmatning. Förutom att det går att höja och sänka hela borrhuvudet samt vrida 45 grader år vardera hållet. Två automatiska matningar av spindeln 0,1 mm och 0,2 mm/varv. Spännhylschuck som tar 20 mm pinnfräs. Morsekona 4 i spindeln, varvtal från 100 rpm ca till 2150

Utväxlingen av spindeln är rätt stor då det sitter en kuggstång på spindeln, mot kuggstången sitter ett kugghul som manövreras av en sådan där historia med 3 handtag på. Detta har jag ersatt med ett kuggremshjul, ett lika stort hjul sitter sedan på stegmotorn till Z axel. Så den delen har utväxling 1/1. Utväxlingen mellan kugghjul och kuggstång är direkt beroende på kugghjulets omkrets. gissar att omkretsen är ca 50 mm kanske mer.

Försökte en till gång att kalibrera Z axeln men det blev ett fel på en par tiondels mm. Som jag misstänker kan bero på att kuggstången kan vara sliten olika, alternativt att delningen på kuggstången inte är helt linjär eller till och med bägge delarna.

Kommer inte riktig ihåg just nu hur många steg/unit i X och Y men ligger runt 900 steg. Har drivarna inställd på 5000 steg/varv. Ledarskruvarna har en stigning på 5 mm, så det ger en teoretisk upplösning på 0,001 mm. Detta är naturligtvis svårt att uppfylla utan att ha kulskruvar, så jag är nöjd med en kalibrering som ger en upplösning på hundradels mm. Räcker långt i hobby världen. Sämre är det då i Z där upplösningen ligger på tiondels mm. Detta skull jag vilja ha bort. Har funderat på att shimsa spelet mellan kugghjul och kuggstång men vet inte om det gör någon skillnad. Tar gärna emot tips på hur jag kan förbättra denna upplösning.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Senast redigerad av John Eriksson 9 december 2020, 20:21:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av Uttis »

Ok då skiljer alltså utväxlingen mellan axlarna minst 10ggr, troligtvis därför du kan skjuta z-axeln för hand.


Det finns nått som heter screw mapping i mach3, det funkar nog delvis på din ojämna kuggstång. Bäst är nog att låsa pinolen och sänka hela borrhuvudet om det finns slid där. Är det inget alternativ så får du försöka minska glapp och vridning av pinolen. Jag hade nog satt dit en kulskruv och tagit bort drevet till kuggstången.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Pelaren på mskinen har ett rektanglärt tvärsnitt med laxstjärt där huvudet glider upp och ner. Funderade lite på att sätta stegmotorn på huvudet och låsa pinolen men avstod från det då jag i alla fall måste släppa denna låsning vid varje verktygsbyte för att kunna slå loss konan med en kiljagare. Samt att det går väldigt tungt att främst höja huvudet med den vev och vinkelväxel som är på maskinen.
Det finns en finmatning som kopplas in med en elketromagnet denna stigning är 2 mm/varv kanske vore bättre att driva den med stegmotorn, men jag tror att problemet med kalibreringen finns kvar ändå. Har lite svårt att läsa reservdels listan och sammanställningsritningen/sprängskissen hur finmatningen kopplas ihop med spindelröret.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av Uttis »

Magnetkoppling + snäckväxel, driver på samma ställe som din motor.
borje.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Det dyker hela riden upp nya problem för mig. Nu har jag problem med finmatning av motorerna via Mach3. "Slow Jog Rate" kan jag ställa in och det fungerar. Det skall vara möjligt genom att trycka tab tangenten få fram en annan "bild" där det skall gå att välja "jog mode" sedan trycker man ctrl tangenten och någon piltanget så flyttas fräsbordet den sträcka som visas i rutan till höger om "Cycle Jog Step". sÅ långt fungerarmdet. Sedan skall det gå att trycka "Cycle Jog Step" för att få fram flera alternativa sträckor bordet flyttar sig. Det går inte för mig.

Är det någon annan inställning som måste göras för att få denna finmatning att fungera. Tips tas gärna emot.

Mvh John Eriksson i Bollnäs-
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Provkörning av fräsmaskin med en XBOX360 handkontroll. Köpte en sådan handkontroll på Tradera och installerade den i min version av Mach3. Finns en färdig plugin på Artsofts hemsida att ladda ner. Krävs att det finns en version 9 av directX. Plugin filen skall läggas i Mach3/plugin mapp. Sedan går man till Mach3 och plugin sidan, där sätter man en bock så för att aktivera Xbox360 kontrollern. Efter det så klicka på "config" för kontrollern. Där ställer man in vad respektive knappar på handkontrollern skall göra. Sedan kommer det magiska tricket. Gå till start i styrdatorn klicka på "run"skriv dxdiag i rutan och kör detta program. I fliken för "indata" så finns två kolumner tillverkare/vendor och prod ID. Notera dess nummer som finns för XBOX360 kontrollern. Gå tillbaka till Mach3 och config för kontrollern där skall finnas två rutor Vendor och Prod Id där du skall skriva in den kod du noterade i "dxdiag". sedan startar du om datorn så bör du kunna styra din maskin med kontrollern.



MVH. John Eriksson i Bollnäs.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av John Eriksson »

Hej Alla.

När jag "joggar" mina motorer fram och tillbaka till noll-läget på DRO:n i Mach3 så händer det ibland att det blir ett litet fel, om utgångsläget var 0.000 så kan det bli 0,002. Alltså ett mycket litet fel men ändock ett fel.
Är det störningar orsakade av pulståget som går till de olika motorerna och oskärmade kablar och kanske lite väl tunna ledare i kablarna.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av X-IL »

Är det på skalan i Mach3 eller mäter du med klocka? Mach3 har ju ingen aning om var din fräs är fysiskt (då du vad jag förstår kör open loop), så om det är i Mach3 måste felet ha att göra med att programmet inte tycker att det kan stega exakt till 0. Har du slagit på nån form av backlashkompensering?
Om det är med klocka så är det väl helt enkelt vändglapp.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: CNC konvertering av Modig UBM-AM.

Inlägg av Glattnos »

Det är så lite att om inte felet drar sig över tid så är det inget att bry sig om :)
Skriv svar