Vad är fördelen med stegmotorer?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av grym »

nix, man kör över kanter, hål variernade skärdjup o.s.v, det kan vara konstant, men det kan verkligen variera med

och , ofta börjar man utan för materialer och kör in i det för att komma ut på andra sida, mycket stor skillnad på krafterna
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av Glattnos »

Med dynamiska fräsbanor är belastningen på själva fräsen ganska jämn, men belastningen för X Y Z axlarna varierar eftersom fräsbanorna ofta kurvar så t.ex. belastningen som ligger på X i början av passeringen kan ligga i Y eller X åt andra hållet i slutet av passeringen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av TomasL »

Nerre skrev: 30 oktober 2020, 19:43:26
SeniorLemuren skrev: 30 oktober 2020, 17:46:38 Med den precision som upplösningen på encodern eller resolvern har. Genom att sätta ramp och PID till rätt parametrar så stannar den exakt på samma vis som en stegmotor.
Det förutsätter väl konstant belastning? Om belastningen kan variera så går det inte att ha fasta värden för reglerloopen.
Det är väl så att dessa snabba reglerloopar bara behövs vid förflyttningar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av Mizzarrogh »

Glattnos skrev: 30 oktober 2020, 21:05:19
Mizzarrogh skrev: 30 oktober 2020, 17:55:06 Angående vridstyrkan så har det väl mest att göra med att många stegmotorer är borstlösa. (inbillar jag mig i allafall, jämför man handverktyg kan det vara ganska rejäl skillnad i vridmoment, nackdelen är väl att de bortslösa har en akilleshäl i elektroniken.).
Blandar du ihop stegmotorer med borstlösa motorer
? Handverktyg har väl sällan stegmotorer?
Kan ju vara jag inte fattar vad det talas om också :)
Ja, hastigt skrivet... höll på att gå igenom schemat för en borrmaskin då jag skrev detdär, men det är ju inte samma som detta... :oops:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av grym »

borstlösa motorer i dagens handmaskiner är i praktiken stegmotorer, en del olika i förhållande till vad man har för normala stegmotorer ,,, men elektriskt sett väldigt lika i funktion

dock få steg per varv
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av Mizzarrogh »

dubbelpost
Senast redigerad av Mizzarrogh 30 oktober 2020, 23:01:16, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av Mizzarrogh »

grym skrev: 30 oktober 2020, 21:49:52 borstlösa motorer i dagens handmaskiner är i praktiken stegmotorer, en del olika i förhållande till vad man har för normala stegmotorer ,,, men elektriskt sett väldigt lika i funktion

dock få steg per varv
Fint, då tänkte jag rätt, såg ut så visuellt och på kopplingsschemat i allafall.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av Nerre »

Mizzarrogh skrev: 30 oktober 2020, 20:14:37 Frågan är ju i så fall hur mycket lasten egentligen varierar, även om vi tänker oss ett dynamiskt arbetsförlopp som helhet så går det ju oftast att bryta ned till flera mindre serier med ganska konstant belastning tycker man. (rätta mig gärna om jag har fel här...)
Edit, om vi då råkar in i ett stopp i ett äkta dynamiskt belastat läge så tycker man ju rent spontant att detta i princip alltid borde ske mellan två deloperationer (eller start/stop/varvtalsändring).
Jag tänker mig t.ex. en 90-gradig vinkeländring vid fräsning. Då ska en motor tvärstanna och en annan starta.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är sant, Grym nämnde ju också detta med förändringar relaterade till en yta som inte är genuint solid.
Intressant detta, har faktiskt inte hittat någonting mer djupgående om denna typ av jämförelser över huvud taget,trots att de olika motortyperna diskuterats en heldel här på forumet tidigare.
Jag har undrat över detta rätt länge. (När det kommer till högprecisionmaskiner, för maskiner som stannar vid hundradelar spelar nog detta ingen praktisk roll tror jag, som LASP nämnde.)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av säter »

Nerre skrev: 31 oktober 2020, 06:26:53 Jag tänker mig t.ex. en 90-gradig vinkeländring vid fräsning. Då ska en motor tvärstanna och en annan starta.
Nej, den retarderar kontrollerat och den andra axeln börjar accelerera.
Jag förstår inte att detta ska vara något reglerteknisk problem?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av Nerre »

Tröghet säter, tröghet. En stegmotor stannar i princip direkt när du slutar stega den, med en DC-motor måste du veta massan på trögheten för att kunna ge den ett mot-moment.

Som nån nämnde tidigare, en stegmotor är mycket bättre på att hålla positionen än en DC-motor. En DC-motor kan väl inte ens hålla positionen?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av Mizzarrogh »

Borde inte detdär gå att komma runt, tycker man? :humm:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av säter »

Tvärstannar du en stegmotor kommer den att kugga över.
Jag vill minnas att vi utredde det här för länge sedan, och kom fram till att positioneringsnoggrannheten för en stegmotor är +- ett steg.
En DC-motor är helt överlägsen på det viset.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vad är fördelen med stegmotorer?

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev: 30 oktober 2020, 21:33:55
Nerre skrev: 30 oktober 2020, 19:43:26
SeniorLemuren skrev: 30 oktober 2020, 17:46:38 Med den precision som upplösningen på encodern eller resolvern har. Genom att sätta ramp och PID till rätt parametrar så stannar den exakt på samma vis som en stegmotor.
Det förutsätter väl konstant belastning? Om belastningen kan variera så går det inte att ha fasta värden för reglerloopen.
Det är väl så att dessa snabba reglerloopar bara behövs vid förflyttningar.
Nu talade jag om enkla garagepularlösningar och där räcker det ju om man sätter rampvärdena så att de alltid klarar max hastighet. Det medför ju att det blir lite onödigt slö rampning vid läger hastigheter. Men vi talar ju här om hemmabyggda CNC-maskiner som inte kräver blixtsnabba produktionshastigheter, men det trodde jag Nerre förstod.
Skriv svar