Fusion 360 nytt from 1/10

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av swesysmgr »

hawkan skrev: 19 september 2020, 07:41:30 För snabbmatning tror jag det blir såhär.
Postprocessorn har kod för snabbmatning och för vanlig matning

Kod: Markera allt

function onRapid(_x, _y, _z) {
  var x = xOutput.format(_x);
....
}

function onLinear(_x, _y, _z, feed) {
... osv

Jag gissar att Fusion inte kommer att anropa onRapid och istället anropa onLinear.
Så det går inte att fuska med postprocessorn. Det är vad jag tror iaf.

De skriver att att det kommer att ersättas med G1 med cut feed rate. Den här tanken som dök
upp om att gå in och ändra. Ja det går ju. Men på det sätt jag använder saker så använder jag
g-koden bara en gång så det blir mycket manuellt isåfall.
På hur många ställen vill du ha snabbmatning (G0?)? Om det är max 10 kanske det går att infoga ett kommando manuellt före och efter i Fusion som skrivs som en kommentar till G-kodsfilen. Den går sedan enkelt att efterbehandla med ett litet script som byter ut G1 mot G0. Handlar det om hundratals platser i programmet blir det ogörbart med sådan manuell hantering.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av SeniorLemuren »

SMV skrev: 19 september 2020, 12:34:21 Kan tillägga att jag ”hört” att man utan större ansträngning kan skaffa en studentlicens själv, även om man inte är aktiv student. Kan ha ändrats men fungerade för några månader sedan.
Jag skaffade en sådan licens för ett antal år sean. Den gäller inte längre så jag kollade upp ur man får en ny. De kräver numera att man uppvisar en aktuell legitimation från skolan som man studerar på.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev: 19 september 2020, 13:34:08 På hur många ställen vill du ha snabbmatning (G0?)?
Det är nog ganska ofta.
Det går ju ersätta med hög matning istället.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av tecno »

Gör det???
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av Micke_s »

Vi får se efter 1/10 hur det blir.
Dock är en klar signal. Rita inget du behöver över längre tid i f360 och du inte vill betala.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av hawkan »

Det de skriver är att det som var snabbmatning ersätts av cut feed rate och det blir aldrig snabbare än så. Problemet är att det i postprocessorn inte går att se att det egentligen är en snabbförflyttning eller vanlig matning. Sedan i g-koden får man i så fall försöka leta upp såna förflyttnlngar och det är inget skoj. Är det någon längre körning kan det dra iväg med 100000 rader och mer. Men jag kan ju alltid snabba upp vid rätt ställe när jag editerar mina filmer.. Fix it in post som det kallas.
Autodesk har beskrivit rätt utförligt vad som kommer att hända med cammen, modellering och annat. Skälet till förändring är att hindra "commercial misuse" samtidigt som de håller det öppet för personlig användning. Det som stör mej är att de tar bort 4 och 5-axlig cam för att det är inget för hobbyister. Nån som har förslag på annan hobby jag kan ägna mej åt då?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av Meduza »

Ska man se det till hur många av hobbyanvändarna som faktiskt använder 4-axlig, och ännu mer om vi tittar på 5-axlig bearbetning, så tror jag det är en extrem minoritet, så på så sätt så har dom nog helt rätt i sin analys av att ta bort 4 respektive 5 axlig bearbetning bara påverkar någon enstaka promille av hobbyanvändare.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av lgrfbs »

"ån som har förslag på annan hobby jag kan ägna mej åt då?"
Du kan ju undersöka om:
Modelljärnväg
Radio styrt
Astrologi
Fördjupande dyk i programmering / elektronik.

Ska nog gå igenom mitt arkiv hos F360 och exportera allt jag vill ha kavar innan 1/10.
Jag har primärt använt F360 som drivrutin för min hobby CNC fräs.
På "samma sätt" som "Skriv ut till PDF" var ett sätt att få ut PDF:er från program som inte hade den funktionen.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av DennisCA »

Jag tänkte på detta för ca ett år sen tror jag, började kolla alternativ och Siemens erbjuder Solid Edge som gratis community edition nu, off-line och kan inte gå ut:
https://www.plm.automation.siemens.com/ ... /community

För USD 40 kan du få en personlig licens för hemmaanvändare för SolidWorks. Man går med i EAA som är en amerikansk organisation som heter Experimental Aircraft Association, medlemsavgiften är $40 per år. Via EAA får du denna som medlemsförmån. Man kan gå med fast man inte är jänkare.

Jag har redan solid edge på min dator men will prova SolidWorks, finns en större community för den och mera tutorials.

Dom tog bort det som var viktigast för mig, export till PDF och ritningar med flera sheets. Och sådär i överlag är man trött att liksom leva med hotet i bakgrunden.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av Gorgus »

Har letat på Autodesks hemsida och det enda pris jag hittar är 665:-/månad plus en variant för ett år och en för tre år.

Var kan man se vad det kommer att kosta efter första oktober?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av swesysmgr »

hawkan skrev: 20 september 2020, 01:12:59 Det de skriver är att det som var snabbmatning ersätts av cut feed rate och det blir aldrig snabbare än så. Problemet är att det i postprocessorn inte går att se att det egentligen är en snabbförflyttning eller vanlig matning. Sedan i g-koden får man i så fall försöka leta upp såna förflyttnlngar och det är inget skoj. Är det någon längre körning kan det dra iväg med 100000 rader och mer. Men jag kan ju alltid snabba upp vid rätt ställe när jag editerar mina filmer.. Fix it in post som det kallas.
Manuellt är det ogörligt, att efterbehandla 10000 rader G-kod med ett litet script är enkelt bara de rader som skall ändras flaggas tydligt på något sätt. Kommentarer, någon form av irrelevant kod före/efter som t.ex. skärvätska på/av på en maskin utan den funktionen eller hastighetsvärden som inte används någon annan stans.
hawkan skrev: 20 september 2020, 01:12:59 Autodesk har beskrivit rätt utförligt vad som kommer att hända med cammen, modellering och annat. Skälet till förändring är att hindra "commercial misuse" samtidigt som de håller det öppet för personlig användning. Det som stör mej är att de tar bort 4 och 5-axlig cam för att det är inget för hobbyister. Nån som har förslag på annan hobby jag kan ägna mej åt då?
Den som har råd att skaffa en avancerad 4- eller 5-axlig maskin som hobby har råd med en licens för 5kkr/år. Eller gör hobbyn till en firma och ansök om en startup-licens, dessa är inte funktionellt begränsade.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av swesysmgr »

Gorgus skrev: 20 september 2020, 11:01:11 Har letat på Autodesks hemsida och det enda pris jag hittar är 665:-/månad plus en variant för ett år och en för tre år.

Var kan man se vad det kommer att kosta efter första oktober?
Fusion 360 rabatt 2020-09-20.png
Normalpriset före rabatt? Är man säker på att man kommer att använda det då går kostnaden att låsa in några år framöver om man köper licens före 1/10.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av ToPNoTCH »

Den som har skaffat en avancerad 4- eller 5-axlig maskin som hobby, har sannolikt ett större hål i plånboken än den som inte har det.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Fusion 360 nytt from 1/10

Inlägg av jihe »

swesysmgr skrev: 20 september 2020, 11:08:19Den som har råd att skaffa en avancerad 4- eller 5-axlig maskin som hobby har råd med en licens för 5kkr/år. Eller gör hobbyn till en firma och ansök om en startup-licens, dessa är inte funktionellt begränsade.
Nja, det finns väl folk här på forumet som byggt träfräsar med fjärde axel där byggkostnaden förmodligen inte varit så mycket mer än 5 kkr.
Skriv svar