Kompakt axelkoppling

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av jihe »

1) Ja
2) Det räcker inte med glappfritt, det måste ta hårt tryck utan att ge vika. Jag sågar nu efter några minuters eftertanke helt idén att ha rörsprintar som tar last i den axiella riktningen.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av hawkan »

Första idén var la bra? Använd insexskruv med kullrigt huvud så kan du gå längre ut utan att det sticker ut.

Eller krympkoppling med ett rör av aluminium. Går att ta isär med värme.
Eller rör som limmas med loctite, tas isär med värme kanske 150 grader.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av malman »

Kanske totalt overkill... men jag tror på en lösning typ vantskruv, som låses på lämpligt sätt..( tex stift.. :) )
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av säter »

hawkan skrev: 17 maj 2022, 23:03:52 Eller rör som limmas med loctite, tas isär med värme kanske 150 grader.
Så är det gjort original till servomotorerna på min svarv.
Mitt på hylsan är det ett M6-hål, där pumpar man i fett vid demontering.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av jihe »

Jag lydde hawkan och körde på ursprungskonceptet. Vi får väl se så småningom hur bra det blir, det är ett tag fram innan det uppenbaras.

Först gjorde jag en i stål. Men den blev uppfuckad pga att jag glömde gänga M3-hålen innan jag slog ut offeraxeln ur hålet. Efter det blev det enklare att göra en ny än att hitta ett sätt att få i en tapp i dem.

Inför försök två började jag fundera kring materialval. Eftersom M3-gängorna är relativt långa så är ju inte stål ett krav. Och för mig har små brotschade hål alltid blivit mer lyckade i form av tajthet och rakhet i alu. Och jag kom inte heller på några nackdelar med alu här, så jag körde på det istället.

Skruvskallarna fick sig också lite massage för att passa in.
axelkoppling.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av jihe »

säter skrev: 20 maj 2022, 09:33:54Mitt på hylsan är det ett M6-hål, där pumpar man i fett vid demontering.
Detta har jag lagt i minnesarkivet, mycket smart lösning. Det finns många ställen där en fettnippel skulle underlätta demontering.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av Palle500 »

Blev en söt liten bussning. Hoppas den nu fungerar som tänkt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av Glenn »

Snyggt.

Men kunde du inte bara handgängat hålen ? eller förstår jag inte vad problemet är ?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av jihe »

Gängorna börjar (eller slutar, beroende på hur man ser det) i en "backe". Eller gjorde i alla fall i version 1. I den nyare är det bara gängat efter den punkt där det är väggar runt om.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av Glenn »

Jaha, du tänkte gänga från "baksidan" ? som inte syns på bilden ? ..jag tänkte att man skulle gänga genom hålen där skruvarna ska sitta.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av jihe »

Det spelar ingen roll vilket håll man går in. Antingen går man in snett, eller så böjer tappen av när den går ut. på undre halvan är det halva gängor en bit i version ett. Problemfritt egentligen eftersom de skulle gängas med en dummyaxel på plats så att hela klumpen var massiv. Om jag inte hade varit distraherad och knackat ur dummyn för tidigt.
Skriv svar