Cyklon och statisk elektricitet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Cyklon och statisk elektricitet

Inlägg av notetoself »

Körde långpass med fräsen idag, ca 7-8 h med kortare avbrott.
Av oklar anledning öppnade jag spånhinken under cyklonen. Redan när jag tog i den fick jag en liten stöt, betydligt mindre än den man får av bilen ibland.
När jag öppnade burken kunde jag med ögat se att det måste varit en del statisk elektricitet i burken, tänk magnet+kolpulver.

Frågan är således om detta är något att bry sig om, främst då mht till dammexplosion? (Inser att jag eventuellt är yrkesskadad här, därav frågan.)

Har hittat en passande koppling, så avgasklämman ryker imorgon :) .
CB11767A-7642-4A28-B050-C6C433F2B244.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Cyklon och statisk elektricitet

Inlägg av MadModder »

Det finns en anledning till att det monteras jordningsledning längs med spånsugsystem i plast. :)
Det är inte cyklonen specifikt, utan det att alla partiklar rör sig snabbt förbi plasten och bygger upp laddningen.
Jag märker det med garagedammsugaren. Allt är plast utom röret till golvmunstycket.
Om jag bara håller i plasthandtaget och dammsuger, och sen tar i metallröret... Ajajaj. 100 gånger värre än det kan bli från bilen.
Är det frågan om mycket trädamm skulle jag nog fundera lite på att leda bort laddningen på något vis.

Förresten, det där lilla röret du har i blåa gummit, orsakar inte det ett lägre flöde?
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Cyklon och statisk elektricitet

Inlägg av notetoself »

Det är i stort sett uteslutande trädamm.
Så då blir väl frågan hur man jordar plast på ett bra sätt.
Tänker mig en genomgående punkt (bult/bricka-plast-bricka/mutter), och eventuellt klä hinkens insida med någon form av nät så det inte bara blir 1 lokal jordpunkt.

Dammsugaren har en liten kedja under sig som jag antar tjänar samma syfte, så den kan man väl förslagsvis ansluta också.
Slangarna då; Längsgående jordningsledning mellan cyklon och dammsugare, antar denna ska vara oisolerad för att göra nytta.

@MM: Det är helt enkelt änden på dammsugarslangen och hör så att säga till själva dammsugaren. Inloppet till dammsugaren är samma dimension, så det gör nog varken från eller till. Bilden ljuger nog lite om slangens diameter.
Dammsugare in typ 35 mm - cyklon ut 50 mm, därav den blå 3d-printade bussningen :) .
Så flödeshastigheten minskar naturligtvis i den grövre slangen men är fullt tillräcklig för fräsen. (Enda nackdelen med de där små dammsugarna är ljudnivån.)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Cyklon och statisk elektricitet

Inlägg av Mickecarlsson »

Du ska ha en kopparkabel inne i alla slangar som jordas mot en punkt.
Eller så tejpar du koppartejp på alla slangar på utsidan, lite mer meck med att få till kopplingar, tror dock man kan löda snabbt på tejpen.
Det finns ett antal Tub-videos som visar hur man fixar till det.
Swedendro säljer ett jordkit: https://swedendro-tools.se/se/produkte ... kopparwire
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Cyklon och statisk elektricitet

Inlägg av MadModder »

De videor jag sett har bara visat att de lindat koppartråden i en spiral utanpå alla rör. :humm:
Det borde väl räcka tycker jag. Man känner ju tydligt laddningen på utsidan.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Cyklon och statisk elektricitet

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har köpt ett paket med dammsugare och 63mm platsrör, återkommer med bilder när jag fått och monterat det. Jag kommer att köra med koppartejp.
Cyklonen har jag sedan tidigare, kör den med en vanlig husdammsugare just nu, och den blir statisk ju mer spån man suger.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Cyklon och statisk elektricitet

Inlägg av notetoself »

MadModder skrev: 9 maj 2021, 08:26:44 Det borde väl räcka tycker jag. Man känner ju tydligt laddningen på utsidan.
Jag känner inget på slangarna. En bra början lär vara att byta till metallhink, och jorda dammsugarburk och cyklonburk.
Själva cyklonen kan man ju inte gärna ha någon tråd _i_, så den kanske man kan linda med koppartråd.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Cyklon och statisk elektricitet

Inlägg av notetoself »

I brist på metallhink provas med diverse improviserad jordning ála youtube.

Cyklonhinken har fått div skalad kabel högt och lågt. Det frasade när jag la ner kopparen (ej inkopplad).
Cyklonen har blivit lindad med skalad kabel, samt ansluten till genomgående skruven i locket. Avgasmuffen (som nu då följaktligen får vara kvar) är också jordad, samt att en bit skalad kabel sticker in i röret.
Dammsugarens kärl som är av metall, jordas.
48781A22-2AB6-40C1-8D5A-E9D6DD38D79E.jpeg
E156C91B-73C8-47D2-B58D-7AD3007F7A6A.jpeg
9349A0A8-9A8C-47E2-9B40-5111EE4B020B.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Cyklon och statisk elektricitet

Inlägg av notetoself »

Återkoppling:
Efter en 5-6 h körning idag, samma material och liknande cykler som igår, så kan jag vid kontroll efter avslutad körning konstatera att problemet verkar (rimligt) löst.
Översta lagret, precis efter man öppnat burken, reste sig något men inte alls som på bilden ovan. Inte heller några urladdningar eller knastrande när man rörde runt med näven.
Senast redigerad av notetoself 11 maj 2021, 21:44:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Cyklon och statisk elektricitet

Inlägg av Teknikern »

Jag använder eltråd som man stänger hagar till djur med, trådarna är rostfria och "snöret" i stort sett outslitligt. Jag har det i alla rör och slangar av plast, skitbilligt, enkelt och funkis. :tumupp:
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Cyklon och statisk elektricitet

Inlägg av notetoself »

Bra tips :tumupp:
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Cyklon och statisk elektricitet

Inlägg av notetoself »

Återkoppling 2 och tips;
Tog tag i slanghärket mellan cyklon och dammsugare. Biltema har (numera?) ett brett sortiment även av klenare pvc-rör (32 och 40, utöver sedvanligt 50- sortiment) till avlopp med allehanda delar med 1 eller två muffar. Det gör det enkelt att hitta delar även till udda dimensioner, eller åtminstone väldigt nära.

Körde pvc-40, och med enkel muff passade det direkt i dammsugaren, en 50-propp fick bli bussning till cyklonen.
Jordkabel drogs invändigt. Snickrade även ihop en liten uppfällbar hylla, eftersom de numera får ha en fast plats.
F4D8E46E-63BF-40D6-9EC4-54EEAE16626D.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar