Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller tips)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller tips)

Inlägg av Ree »

Min "mekaniker", som egentligen bara är en lokal pensionerad man med en liten verkstad i sitt garage, har tagit paus tills virussituationen blåst över.

Jag skulle behöva göra 6-7st relativt simpla delar att tillverka, alla små.

T.ex. en 10cm lång stålaxel, 8mm i diameter, där man fräst av 1mm in i den, 120 grader från varanda. Den ska passa i en skruvdragare och få lite mer grepp, och skruvdragare har tre "tänder".

Resten av delarna är enklare. Nästan enbart bara axlar av stål i diverse längder, inget mer. Jag "kan" försöka här hemma, men det är svårt att kapa axlar rakt med en Dremel känner jag. Men, om du har ett tips på hur jag relativt billigt kan få till väldigt rakt avkapade stålaxlar här hemma (tänk under 2000kr) så säg till, för jag har funderat på att börja köpa lite utrustning.

Skicka PM om du känner dig intresserad. Betalar såklart.

PS. Det är till en uppfinning. :)
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av hummel »

Har du ritningar på detaljerna är det så mycket enklare att bedöma arbetsinsats.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av grym »

en rage chop saw skulle troligen fungera, den mindre varianten är inte så dyr

kanske man får ordna en bättre skruvstycke på den för att hålla det helt rakt, men sågar bra gör dom
Joe
Inlägg: 1649
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av Joe »

Evolution R210SMS+ är inte dyr och ska klara metaller, men tydligen inte enkelt att få tag på i dessa tider:
https://www.ffx.co.uk/tools/product/Evo ... -Mitre-Saw
eller en ännu billigare:
https://www.ffx.co.uk/tools/product/Evo ... -Mitre-Saw
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av grym »

https://evolutionpowertools.com/uk/buil ... aws/rage4/

har den större varianten och den är helt funkis förutom att jag gärna hadde haft en bättre skruvstycke för materialet

finns på ebay, och troligen på fler ställen, finns någon tråd om dom på forumet med
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av TomasL »

T.ex. en 10cm lång stålaxel, 8mm i diameter, där man fräst av 1mm in i den, 120 grader från varanda. Den ska passa i en skruvdragare och få lite mer grepp, och skruvdragare har tre "tänder".
Skruvstycke och vanlig fil, och en del fysiskt arbete fixar det.
Resten av delarna är enklare. Nästan enbart bara axlar av stål i diverse längder, inget mer. Jag "kan" försöka här hemma, men det är svårt att kapa axlar rakt med en Dremel känner jag. Men, om du har ett tips på hur jag relativt billigt kan få till väldigt rakt avkapade stålaxlar här hemma (tänk under 2000kr) så säg till, för jag har funderat på att börja köpa lite utrustning.
Vinkelslip i en hållare eller gersåg med bågfilssblad, alternativt ger-låda och bågfil
typ
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av Ree »

^ https://www.conrad.se/p/kapstall-einhell-ts-230-810103

Ser bra ut, skulle ta mig långt på en sån faktiskt. Tack så mycket för tipset, visste inte alls att sånt här ens existerade innan nyss.

Om någon vet ställen man kan beställa "custom parts" här i Sverige tar jag gärna lite tips där med.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av hummel »

Se mitt inlägg ovan. Har du ritningar så kan jag och även flera andra här på forumet titta på det och troligen hjälpa till!
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av stenD »

Ree skrev:^ https://www.conrad.se/p/kapstall-einhell-ts-230-810103

Ser bra ut, skulle ta mig långt på en sån faktiskt. Tack så mycket för tipset, visste inte alls att sånt här ens existerade innan nyss.
Har haft en. Ren skit faktiskt. Spännanordningen är ett skämt. jag kastade skiten.
Det finns en större variant av kapskivekap på 355mm har haft en sån oxo. Kapar gjorde den i en kanonad av gnistregn, bra spännanordning. Kapskivan vobblade så att snittet blev hejkommåhjälp. Säkert utmärkt funktion vid kap av järnvägsräls. den sålde jag snabbt. :D
Köp nåt bättre tex bandsågen som biltema har. https://www.biltema.se/verktyg/stationa ... 2000036460
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu skall man ju inte döma ut alla slipkapar bara för att det finns skitkapar, det finns bra kapar också. Jag hade en alleles utmärkt slipkap på min tid som egen företagare inom indiustriproduktion. Det finns även kapmaskiner som ser ut som slipkaparna som föreslagits, men som har en hårdmetallklinga i stället för kapslipskiva. Den är dyrare men om man bara skall kapa vanligt ohärdat stål så är det ett mycket bra val.

Dessutom så kan det ju vara så att man vill kapa härdat stål eller chromstål och då duger inte en bandsåg överhuvudtaget så att komma med råd innan man vet hela användningsbehovet är omöjligt. TS talar ju om stålaxlar. De kan ju vara ythärdade och då kan han inte använda Biltemas bandsåg för kapningen.

Vill man inte slänga ut några pengar på att köpa en slipkap och äger en vanlig vinkelslipmaskin så finns det flera utmärkta byggbeskrivningar på tuben om hur man bygger en hållare till den egna maskinen.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av mankan »

Jag köpte en sådan här hållare till vinkelslip förra året för mitt fräsbygge. Funkade kalas för diverse kapande av fyrkantsprofil.
Ree
Inlägg: 32
Blev medlem: 4 mars 2008, 22:25:17
Skype: GeorgeastobNA
Ort: Umea
Kontakt:

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av Ree »

hummel skrev:Se mitt inlägg ovan. Har du ritningar så kan jag och även flera andra här på forumet titta på det och troligen hjälpa till!
Det är inte 100% klart än. Men ungefär:

5 eller 7st 8mm stålaxlar i varierande längd, ej längre än 200mm. Enbart kapade. En av dem ska vara avfräst lite speciellt som jag beskrev ovan (1mm in på 3 ställen, 120 grader från varandra, och ungefär 20 mm från änden av axeln, så att den passar i en skruvdragarchuck).

En platta i stål. 70x20x2mm.

2st ringar. Ytterdiameter 20mm, innerdiameter (på hålet) 8mm, bredd 12mm.

Och det är allt. Ritningar kan såklart ordnas om det behövs.

Och apropå inget, och för att det är lite roligt ändå, så ska det användas på en uppfinning som eventuellt revolutionerar fysiken. Det låter absurt, men det finns vissa föraningar om att vi inte vet allt om just gyroskop. Jag utför alltså på fritiden diverse experiment och tester som ingen annan på jorden utfört tidigare. Jag har redan riktigt intressanta resultat, men den eventuella effekten är svag och alltså enkla att bara "vifta bort" för en fysiker (som är en otroligt knepig bunt människor att handskas med), så nu försöker jag göra effekten starkare.

Och därför behöver jag en ny del till uppfinningen.

Kort video om en 45 år gammal version, som alltså (eventuellt) använder samma effekt jag pratade om:
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av stenD »

SeniorLemuren skrev:Nu skall man ju inte döma ut alla slipkapar bara för att det finns skitkapar.
Jag skrev att just den var skit och varför. vet inte hur du då kan tolka att jag dömt ut "alla".
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av SeniorLemuren »

Oj, då. Det var därför du föreslog en bandsåg i stället, just för att dina 2 slipkapar var var skit. Fattade inte det, dumt av mig.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Någon med en metallverkstad? Behöver några delar(Eller t

Inlägg av stenD »

jösses
Skriv svar