Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 10.13 2020-01-27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 09.18 2020-01-14 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 2566
Ort: Vasa, Finland
Har gjort en hel del försök med min Cyclone PCB Factory nu och har svårt att få det riktigt bra.
Använder Flatcam och bCNC.
Feedrate har jag satt till 60 (enhet?) och djup mellan 0.01-0.02mm. Autoleveling har nog fungerat helt OK.
Men det är om fräsbiten har svårt att bryta genom kopparen så det blir antingen bara polerat eller allt för djupt.

På Cyclone kan man lyfta upp Z-axeln fritt, om jag har monterat den korrekt (den trycks alltså bara ner av sin egen vikt). Har en 775-spindel.
Om man håller ner Z-axeln med ett finger verkar den fräsa genom kopparen. Är Z-axeln för lätt?
Fräsbordet är plywood och ett 3D-utskrivet underlag med muttrar i för att spänna fast kortet. Kan det svikta för mycket?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.20 2020-01-14 

Blev medlem: 22.19 2011-07-06
Inlägg: 594
Ort: Stugun, Jämtland
Om ytan under kortet inte är plan så kan det nog vara så.
Bilder underlättar en bedömmning, och vi gillar bilder på utrustning i allmänhet. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.28 2020-01-14 

Blev medlem: 13.03 2012-03-24
Inlägg: 827
Ort: Utanför Nyköping
Du kanske får göra som vi gjorde med skivspelaren i bilen på "den gamla goda tiden", tejpade fast några mynt på tonarmen så den inte skulle hoppa ur spår när vägen blev lite guppig. :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.03 2020-01-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 1527
Låter som nåt med fräsen alltså verktyget. Vad har du för fräs?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.13 2020-01-14 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 2566
Ort: Vasa, Finland
https://reprap.org/wiki/Cyclone_PCB_Factory och https://github.com/CarlosGS/Cyclone-PCB-Factory , alltså huvudsakligen 3D-utskriven.

Jag kör Autolevel på Z före varje körning, dvs Z-max/jord kopplas till frässtålet och kortet, sedan kör man ett rutmönster. Så långt är det OK.
Problemet är bara att det är ganska svårt att få bettet att bryta genom kopparen och inte bara slira ovanpå. Och om man ökar djupet så kommer det nog genom men blir lätt för djupt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.28 2020-01-15 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 2566
Ort: Vasa, Finland
Några bilder på maskinen och spindeln:
Bilaga:
20200115_162408.jpg

Bilaga:
20200115_162303.jpg


Så kan ett kort se ut:
Bilaga:
20200115_162607.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.30 2020-01-15 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6162
Ort: Kristinehamn
Ett förslag är att du bygger om Z så att den får matning med backlash.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.56 2020-01-15 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 2566
Ort: Vasa, Finland
Dvs så att den trycker ner spindeln? Har kollat på denna variant; https://www.thingiverse.com/thing:2934086 men är inte säker om den gör det.
Det kan klart vara ett problem att min spindel är en hel del lättare än en Dremel som den är gjord för.

Ska iaf lägga till några skruvar för att hålla ner plattan för kortet ( https://www.thingiverse.com/thing:1511219 ), den sitter med bara en i vardera sida nu.


Senast redigerad av JanErik 21.04 2020-01-15, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.03 2020-01-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 1527
Jag menade vilket verktyg du har? Det ser ut som du har rätt sorts bitt
men det finns olika nosradier och vinkel på de. De behöver vara rätt skarpa
för att det ska fungera.
Minimal nosradie och liten vinkel så ska det väl gå. Blir det grader längs kanterna
kan man få öka vinkeln för att få det gradfritt.
Fast det kan ju vara att Z fjädrar för mycket.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.08 2020-01-15 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 2566
Ort: Vasa, Finland
Det är "0.1mm 30 Degree Carbide Steel", från Aliexpress, produkten fanns inte längre att länka till. Förstås inte bästa kvalitet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.10 2020-01-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 1527
Det ser rätt ut, det är såna alla har. Då är väl det spåret utrett.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.26 2020-01-15 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6162
Ort: Kristinehamn
Ett förslag är att du bygger om Z så att den får matning med backlash.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.46 2020-01-18 

Blev medlem: 16.55 2017-05-17
Inlägg: 142
Ort: Oslo, Norge
Hvilken hastighet klarer spindle'n din? Og hvilke spindle hastighet kjører du med?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.53 2020-01-18 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 2566
Ort: Vasa, Finland
Det är en sån, https://www.aliexpress.com/item/32824653236.html , kör den på 12V och gissar på 8-9000 rpm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.51 2020-01-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 24314
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Du ska nog upp till 36V för att få såna varvtal. Med dina 12V så typ 3500rpm olastat.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: betelgueze och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010