Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 23.31 2019-06-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: 09.45 2019-06-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.17 2006-10-03
Inlägg: 362
Ort: Ursvik
Sion från Sono Motor kommer kunna användas som batteribank.
https://sonomotors.com/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.21 2019-06-11 

Blev medlem: 13.53 2015-06-06
Inlägg: 177
Japp Sion är en framtidssäkrad bil känns det som.
Smart med laddning av polarens bil när det skiter sig

Flexible Charging
It usually takes 30 minutes to charge up to 80% at a rapid charging station. Additionally, the Sion can be recharged at any public charging station in Europe, including your regular power socket at home – or any other Sion. Thanks to a bidirectional onboard-charger, the Sion will be able to share its power to recharge other electric vehicles.


Och för dom som bor offgrid, kan ladda i byn och sen köra vanliga 230V prylar från bilen, eller på tältsemestern, utflykten och med skåpmodellen även perfekt för Hantverkaren.

Power To Go
Thanks to biSono, the bidirectional charging technology, you can use your Sion as mobile energy storage wherever you are. While camping, on the construction site, or simply at home. A regular household plug can be used to power all common electronic devices with up to 3.7 kW. The car can deliver even more power when using a Type 2 plug, powering high-voltage devices with up to 11 kW.

Med solceller på taket. Blir en evighetsmaskin kanske
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 05.35 2019-06-12 

Blev medlem: 11.27 2013-07-01
Inlägg: 198
Ort: Jonstorp
Rivian har lite kul koncept för oss som gillar att vara ute i naturen.
https://www.youtube.com/watch?v=i9BIg4Dph1E

Hur fungerar det med laddning av elbilarna på olika ställe/laddare. Teslas supercharger vet jag. Men resten av bilarna. Måste man ha någon form av abbonemang för de olika laddarna eller betalar man som vid en vanlig bensin/diesel pump?
Brukar kolla på Björn Nylands youtube kanal och ibland ser man honom ha ett knippe rfid-taggar för olika laddare.

Det jag funderar över är, om jag skulle låna tex en Nissan Leaf. Var kan jag ladda den, förutom hemma?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.51 2019-06-12 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 21787
Ort: Upplands väsby
Vad jag förstått är det en snårskog med olika lösningar, men jag tror knappt det finns några lösningar där man enkelt kan betala med kort hur som helst.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.17 2019-06-12 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1964
Mamma har åtminstone en "pip-bricka" på sin nyckelknippa som hon bara nuddar emot laddaren för att starta och stoppa laddningen. Jag tror att det är Clever hon har men det kan hända att hon har fler. Min uppfattning är att det är väldigt smidigt. Inget kort och ingen kod. Det går ju inte att köpa annat än billaddning med den så det är ju inte lika farligt att tappa bort som tex ett kreditkort eller liknande.
Jag tror att uppfattningen om att det är en snårskog kommer sig av att det inte är lika universellt(ännu) som att tanka med kreditkort och då måste man sätta sig in i det lite mer och göra några aktiva val.
Sen känner jag att smidigheten att kunna ladda på så många ställen(hemma, i stugan, på jobbet mm) väger upp för det extra engagemanget som det krävs att ladda på snabbladdare. Mamma måste ju planera en resa uppåt 45-50 mil innan hon behöver fundera på snabbladdning över huvud taget, så det hör ju inte till vanligheterna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.51 2019-06-12 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 21787
Ort: Upplands väsby
Dels kräver olika aktörer olika betalningsmetod, sen tar de också betalt på olika sätt. En del tar betalt per tid (oavsett vilken effekt du laddar med), andra tar betalt per kWh, vissa begränsar laddningstiden (du kanske inte kan ladda fullt på den tid du får stå där).

Jag läste en artikel om just detta men jag lyckats in hitta den igen nu.

På vissa ställen är det gratis, på andra ställen kan det som sagt var vara dyrare än att tanka en dieselbil.

Dessutom är det ofta olika kontakter.

Här har t.ex. nån kollat laddplatser i Örebro.
https://www.regionorebrolan.se/Files-sv ... 202016.pdf


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.31 2019-06-12 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1964
Om man bara behöver en snabbladdare kanske 7-8 gånger per år så är det nästan värt att kolla upp vad som finns och vad som passar under just den aktuella resan(det är nog svårt att åka dryg 40 mil åt något håll utan att passera en lämplig laddare). Det är nog ett mindre problem än vad många tror, men dom gånger det blir problem så skapas såklart rubriker. Dom gånger jag varit med mamma och laddat på snabbladdare så har det bara varit för att se hur det funkar, inte för att det behövde laddas.

Har man kort räckvidd så är det ju en sak men jag gissar att dom som faktiskt köper elbil redan räknat ut att dom klarar den mesta av sin körning på långsam laddning, inte minst för att snabbladdare kostar mycket mer än ström hemma eller på jobbet och liknande.
Om man bara köper en elbil i tron om att man ska göra som man alltid gjort med bränslebil, dvs köra tills tanken är nästan tom och då svänga in och tanka, så får man problem för det funkar ju annorlunda med en elbil. Snabbladdare är inte lösningen utan det är komplementet som gör att man kan åka hur långt som helst med elbil, om man planerar och anpassar sig lite, passar det inte så finns det bränslebilar att åka istället :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.33 2019-06-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.30 2011-01-12
Inlägg: 879
Ort: Hyltebruk
Det är en soppa med laddkort, laddtaggar och appar... Men man lär sig ganska snabbt vad som fungerar och inte, däremot måste man reka lite på http://www.uppladdning.nu om man ska ut på okända marker.
E.On är bäst när det gäller betalsystem, de har vanlig kortläsare, så man kan ladda med kreditkort, utöver det har de laddtaggar och är man kund där får man bättre pris också. Nu i sommar tror jag att jag betalar 2.5kr/kWh istället för 4kr.

Prismässigt så är det relativt dyrt att snabbladda, men man laddar ju 90-95% hemma, så det blir inte så mycket i det stora hela.

När det gäller sladdar kan det tyckas vara en djungel, men det är inte så farligt, man lär sig snabbt vad som gäller sin bil.

En sak som jag har väldigt svårt för, är folk som verkligen mjölkar gratisplatser. Jag tycker att det är bättre att det kostar att ladda, för annars sätter en del i system att stå länge och ofta vid laddarna. Det är riktigt dålig stil, tänker då i första hand på snabbladdare.
Den som uppehåller en snabbladdare i onödan står inte högt i kurs... Nu är de flesta jag har träffat vid snabbladdare väldigt trevliga, men det finns naturligtvis elbilister som hävdar sin rätt att ladda tills bilen är fulladdad, trots att det laddar segt när man kommer runt 80% och uppåt.

I mina trakter på västsidan av södra Sverige, så har jag Clevers laddtag (heter numera Bee), sedan E-On:s kort samt InCharge. Har laddat några gånger på andra stationer, men då har det gått att ladda via SMS.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 05.50 2019-06-13 

Blev medlem: 13.53 2015-06-06
Inlägg: 177
En lite gammal artikel men med länkar till dom större aktörerna.
Precis som eeedis säger så är förvirringen total när man börjar läsa om laddstationer och kablar, men rätt snabbt inser man att det är enkelt när man lärt sig alla buzz ord.
http://cornucopia.cornubot.se/2017/03/e ... a-och.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.04 2019-06-14 

Blev medlem: 13.53 2015-06-06
Inlägg: 177
Tycker Volvo inte är Volvo längre, Kinesiska ägarna börjar styra för mycket. Klart jag vill köpa Svenska batterier om det går.
Hoppas Volkswagen ID3 blir bra när den kommer nästa år, då blir det nog byte till Svenska batterier om tre år.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... olvo-idag/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.55 2019-06-16 

Blev medlem: 11.27 2013-07-01
Inlägg: 198
Ort: Jonstorp
Ja det där med att uppehålla laddplatser är ett ofog. Väldigt vanligt här i trakten. Folk med elbil parkerar på laddplatserna men pluggar inte in bilen. Man står där bara för att det är närma till entrén på köpcentrat.
Finns iof. idioter som ställer bilen vid dieselpumpen och sen sitter på macken och käkar hela menyn också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hh, Majestic-12 [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010