Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av Glattnos »

Jag såg denna: https://www.blocket.se/dalarna/Svarv_EM ... m?ca=5&w=3 och blev lite sugen. Körde för 10 år sen och Okuma från 80-talet som var väldigt trevlig och EMCOn ser ut som en miniatyr av den maskinen :)

Men jag har ingen aning om hur kapabel en sån är? Går det att svarva stål i den? Är spindeln "indexserbar"(låsningsbar på valt gradtal)?
Sen vet jag inte hur stor chuck och genomgångs-rör det är på en sån. Jag ska svarva hylsor och liknande i stål och aluminium. Upp till 40 mm(kapat material). Det är inga krav på att det ska gå fort, bara krav på att det blir bra.
Jag har pratat mer försäljaren men dom har inte kört maskinen själv, ska få lite mer mått-uppgifter imorgon men det skulle vara bra att få lite info här ifrån någon som kört eller sett en sån maskin.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av tecno »

Liten maskin med överjävligt stor överrock ;) jag skulle INTE betala dom pengarna!

Indexerbar spindel = knappast.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av Glattnos »

Tackar för svaret :) Förslag på annan maskin?
Finns en film på Youtube där dom gör invändigt krysskil-spår med en likadan maskin så den bör ha nån form av broms på spindeln, men den behöver ju inte vara indexerbar för det och det kan ju hända att spindeln snurrar så tungt att broms inte behövs för det.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av tecno »

Om inte minnet sviker så är dessa remdrivna så en extra broms behövs för det i så fall = bara att haka på nåt vettigt ;)
Mekanisk indexering med lämplig hålskiva löser ju en del också = broms och indexering ;)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av Glattnos »

Mmmm...jag är ju på jakt efter en 4:e axel till fräsen men tänkte att denna svarv kanske skulle kunna bidra till nån lösning men det är nog inte helt bra :humm:
Helst skulle jag vilja ha indexerbar chuck och drivna verktyg, men det blir ju helt andra pengar :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av tecno »

Det står ju högt på önskelistan men inte alltid så lätt att trixa till för oss i korpen.

Min *blomma* ska få ett större servo installerat så spindel mässigt är indexering på G, tyvärr 1:1 remdrift men det får allt duga.
Klurar på detta med drivna verktyg och det ser nog att kunna lösas det med, gäller bara att få tummen ur och fylla på kassakistan för leksaker ;)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av Glattnos »

Ser ut som den kan göra ”rigid taping” så då måste väl chucken vara indexerbar?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av tecno »

Nej, men spindeln synkad till Z.

http://www.dieselrc.com/projects/emcocompact6/

Ovan länk till en som renoverar en 6:a, som du ser så är det remdrift som är på den spindeln.
Var lämplig encoder är placerad vet jag dock inte. Frågan är hur den 6:an i videon styrs?
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av taimanov »

Om det fortfarande var en emco du var ute så var det en ute just nu för 10000:- istället.
https://mobil.blocket.se/annons/soderma ... 1/83253279
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag hade lagt ut krokar hos firmorna som handlar med begagnade robotar, kan man få
tag i en harmonic drive från en sådan så är det svåra löst. Där finns hel del på Ebay,
$150 för de billigaste.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2587
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av hawkan »

Jag har gjort en axel med en harmonic drive. Rekommenderas. Körde just ett alldeles för stort jobb i den och hdn är hur stabil som helst, det var motorn som inte orkade riktigt till slut. Det finns massor av beteckningar men börja leta efter shg-32 eller shg-25 så blir det inte helt fel.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av Glattnos »

Jag tror nog att EMCON är lite för liten egentligen och att jag i nuläget skulle ha mer nytta av en 4:e axel till fräsen.
Går det att köpa en harmonic drive nånstans inom EU? Helst i Sverige.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2587
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av hawkan »

Jag köpte min på ebay, så vet inte det du egentligen vill veta.
Här är lite dokumentation av det jag gjorde. Fundera på annan infästning,
det är mycket fräs och borrjobb på detta sättet.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av Krille Krokodil »

Sök på firmor i EU som köper och renoverar begagnade robotar, de stora fordonsdrakarna kan rensa ut 100-tals robotar när de bygger om produktionen för en ny fordonsmodell.

ABB:s minsta robot med 600 mm arm kan man positionera nästan på 0.01 mm, arctan(0.01/600)=0.001 grad.

Det fina med dem är att de har negativt spel i sista steget efter den höga utväxlingen på typ 100:1, så drivkedjan före kan vara rätt hipp-happ utan att man får några betydande glapp eller vändglapp.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Är en "EMCO Compact 6 CNC" bra?

Inlägg av Glattnos »

Tackar hawkan :)
Skulle denna vara bra? https://www.ebay.com/itm/HARMONIC-DRIVE ... SwmrlUy3bc
Skriv svar