EF-projekt: raw GPS logger

Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

EF-projekt: raw GPS logger

Inlägg av rvl »

Startar tråden på nåder litet efter ursprunglig deadline, men vi fick ju helgen på oss och ännu är det långt till november då vi borde ha nåt att visa upp. Få se om jag har nåt då... 8)

Har ett par GPSmottagare som ger tillgång till rå mätdata för avstånden till satelliterna. Datat inkluderar bärvågsfas, som under gynnsamma omständigheter möjliggör noggrannhet ner mot centimeternivå. Hobbyister gör detta oftast med det öppna programmet rtklib. Det tänker jag också göra, men i dethär projektet är det inte meningen att "navigera" i realtid, utan bara samla data för senare behandling (post processing). Så det är nästan bara frågan om att skyffla data från en serieport till nåt lämpligt minneskort. Kanske med en rPiZero, som jag ännu inte kommit mig för att skaffa. Det borde en sån klara, fastän den vad jag förstått inte riktigt orkar köra rtklib i realtid. Kan bli nån lättare (men inte nödvändigtvis billigare) uC också, men huvudsaken är att slippa använda en hel laptop för ändamålet.

En möjlig väg för vidareutveckling är att lägga till nån form av trådlös datalänk, men första fokus är att samla data för senare behandling i större dator tillsammans med data från annan enhet eller nedladdad från nån mer professionellt byggd referens, om sådan finns geografiskt tillräckligt nära.

Edit: november kom fortare än jag trodde, när jag startade tråden... Har inte ens hunnit "packa up" labbet ordentligt ännu efter tillfällig utrymmning av bostaden. Projektet kommer nog att genomföras förr eller senare, men det blir utom tävlan.
Senast redigerad av rvl 27 oktober 2017, 22:40:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tävling: EF-projekt: raw GPS logger

Inlägg av rvl »

20170604 luddig projekttråd startad
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tävling: EF-projekt: raw GPS logger

Inlägg av larky »

Openlog är en befintlig pryl för att spara ner seriedata på minneskort, har en och den funkar utan problem.
https://www.sparkfun.com/products/13712
Vad vill du ha gjort som openlog inte klarar?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tävling: EF-projekt: raw GPS logger

Inlägg av rvl »

Fullt möjligt att en sån klarar av minnesskyflingen. Har tidigare testat skriva SDkort med AVR, så det är definitivt ett alternativ som inte fallit bort än. Som sagt är en hallonpaj billigare, men en uC är strömsnålare och det väger kanske tyngre här, för det bör ju gå med batteridrift ute i fält. Strömförsörjning för GPS och loggerdel plus övriga möjliga delar i helheten ingår naturligtvis även i projektet.

Men nej, hela projektet är inget märkvärdigt och det mesta går att pussla ihop av färdiga bitar. Möjliga tillägsdelar att logga kunde vara nån lämplig sensor med accelerometer, gyro och kompass.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: EF-projekt: raw GPS logger

Inlägg av rvl »

Drar mig ur tävlingen, som jag mest deltog i för att försöka sparka mig själv i baken, för att få dethär gjort utan ambitioner att vinna något.

Lycka till åt dem som varit mer "doer" än undertecnad och fortfarande är med.
Skriv svar