Tävling: EF-projekt: Scalextric slot car ID programmer

Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Tävling: EF-projekt: Scalextric slot car ID programmer

Inlägg av ecenier »

Mitt tredje bidrag till Swech utlysta tävling.

Digitala Scalextric bilbanebilar har en specifik bil-ID som man programmerar genom att sätta den ensamt på ett bilbanespår, och sedan på rälsen skicka en specifik datasignal som på så sätt programmerar in bil-ID.

Bil-ID kan vara 1-6.

Ett problem som rutinerade bilbaneutövare har, är att under ett race, kunna programmera sin bilbanebil för nästa race, utan att behöva störa pågående race.
Bilbanebilen behöver ju vara ensamt på ett spår för att kunna programmeras.

Projektet är att skapa en separat programmeringsmodul som kan ge en bilbanebil en specifik bil-ID.

Jag har börjat jobba på att ta fram ett PCB. En första prototyp finns, men ett nytt kort är på ritbordet.
Som hjärna använder jag en PIC16F1823, och jag programmerar i C och kompilerar med xc8-kompilatorn.

Det finns 6 stycken LED:ar på PCB:t som indikerar vilken bil-ID som ska programmeras.

Till microprocessorn kopplas en H-brygga. Detta för att protokollet till bilbanebilarna skickas genom att alternera polariteten på spänningen över rälsen på ett sådant sätt att man från den digitala modulen i bilen kan tolka protokollet.

Här är bilder på några varianter av PCB:t än så länge,
https://goo.gl/photos/jbEsaJ4av86xLSLQ7

Programmet är under utveckling.

Återstår;
1. Skriva klart mjukvaran
2. Lägga till RS232-stöd så att man eventuellt kan koppla modulen till ett Race Management system och programmera från den mjukvaran
3. Slutföra PCB:t
4.