Vilse i parameterjungeln

Allt som rör 3D-skrivare.
SeaGull
Inlägg: 76
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29

Vilse i parameterjungeln

Inlägg av SeaGull »

Cura.
Har svårt att få till en bra yta ovanpå stöd. Har fungerat bättre förr.
Har antagligen pillat på för många parametrar. Några tips? Vilka parametrar är viktiga?
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1280
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Vilse i parameterjungeln

Inlägg av stenD »

Bottom/Top thickness jag kör med 4 lager dvs 1.0mm på 0.25mm layer thickness
Annars hade förstås en bild klargjort kanske vad som ser ut att vara dåligt
SeaGull
Inlägg: 76
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29

Re: Vilse i parameterjungeln

Inlägg av SeaGull »

Gjorde en testutskrift. Blir inte en tydlig gräns mellan stöd och objektet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1280
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Vilse i parameterjungeln

Inlägg av stenD »

jo, ser nu hur du menar och jag håller med om att ytorna mot support blir dålig. jag hade själv häromdagen en liten print som var enkel. först en lite större cylinder (plupp i mitten avsedd att sitta i en tejprulle) den andra smalare cylindern i centrum av den första men typ 5mm längre. hopplös att printa på sidan då stödmaterialet satt fast så tokigt hårt. printade den istället horisontellt med support (touching buildplate) och då vart det inget support alls men den stora cylindern printades och blev lite deformerad, lilla cylinderdelen blev väldigt lite deformerad och när jag provade den i tejprullen och sedan ner i tejprullehållaren så vart det helt ok funktionsmässigt :-)
Annars försöker jag konstruera mina grejjer i delar som går att limma ihop allt i akt och mening att slippa support. tex en rörböj gör jag i två halvor som jag limmar ihop.
Det gör ju att efterbearbetning blir minimal.
Prova repetier host (slic3r) också.
Skriv svar