Z-axel Creality nollar inte...

Allt som rör 3D-skrivare.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Z-axel Creality nollar inte...

Inlägg av Anders K »

Har ett problem med min Creality CR10s PRO som jag inte blir klok på.
Har mailat Creality EU och Kina, samt frågat i Crealitygruppen på facebook utan framgång. Så nu sätter jag hoppet till att ni har någon idé.

Den automatiska nollningen funkar inte längre, utan maskinen kör bara z-axeln rakt ner i bädden tills stegmotorerna börjar missa steg.
Höjdgivaren (borde vara en kapacitiv givare eftersom den reagerar på allting och inte bara metall?) ger utslag, dvs dioden tänds när den närmar sig bädden (eller om man tex sätter fingret för den), vilket borde göra att Z-axeln stannar men det gör den inte.

Höjdgivaren är justerad enligt manualen så att den sitter korrekt i förhållande till munstycket dvs det är inget inställningsfel, utan något som måste gått sönder.

den var 12 månader och tre dagar gammal när jag mailade felet till Creality. Har inte fått något svar, så jag gissar att de inte tycker det är garanti.


Eftersom givaren tänder lysdioden när man sätter fingret för den/den närmar sig plattan så borde den ju vara hel?
Givaren är kopplad till ett breakoutboard som i sin tur är kopplad till moderkortet.
Eller är det bugg i mjukvaran? (men då borde den ju försvinna?)


Lite hjälp var och hur jag ska börja felsöka hade varit grymt uppskattat!
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Z-axel Creality nollar inte...

Inlägg av GeekJoan »

Switchen är väl paj. Testa att mäta på den och tyck på den manuellt så ser du om den reggar. Om den funkar som den ska så är det nått på kortet som inte släpper fram signalen.
Skriv svar