Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Allt som rör 3D-skrivare.
RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

Hej

Jag har ganska nyligen införskaffat en 3d-Skrivare av märket Creality Ender-5 och har gjort lite uskrifter av olika test-modeller, dom har blivit bra.

Dock så har dom inte haft allt för små detaljer, vilket jag nu försöker skriva ut och det blir fullständigt kaos, dom stora delarna på utskriften blir relativt bra men så fort den kommer till dom små så blir fillamentet som en sörja.

Det är som om den inte kan kyla ordentligt, fastän vid tillfället här så hade jag satt fläkten till 80%, eller är det något annat som kan vara problemet?

Detta är dom material och inställningar jag kört med för printen nedan, har jag missat något så bara säg till. /Marcus

Material: add:north PETG
Temp Munstycke: 240℃
Munstycke: 0.4mm
Temp Platta: 60℃
Fläkt: 80%
lagerhöjd: 0.12mm
lijnebredd: 0.35mm
Infill: 100%
Flow: 100% (Alla alternativ)
Print Speed: 80mm/s
Retraction: Ja
Retract at layer change: Ja
Coasting: Ja
Fästning Byggplatta: Brim.





Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1280
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av stenD »

det blir för varmt i dom små detaljerna då det bara är dom som skrivs ut då.
sänk tempen 240 -> 230 borde bli bra ändå
fläkt -> 100 procent
lagerhöjd -> .2 en sådan detalj som du kör ut ska du nog ha så hög lagerhöjd på som munstycket tillåter annars går det ju åt en massa tid och plast i onödan
infill -> 30% 100 är helt onödigt för din detalj och lagrar bara mer värme i detaljen

försök med provutskrifter av din detalj och ändra en parameter i taget för att förstå vad som påverkar vad
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 725
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Skype: frenetix
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av Bonehead »

Spontana tankar bara:

Linjebredd på 0.35 med ett munstycke på 0.4 är lite ovanlig inställning. Iaf jag har "lärt mig" att ligga över nozzle storleken i normalfall.
Se om du kan göra en mindre testutskrift med bara små detaljer för att se vad som gör skillnad.

Höj linjebredd till 0.48 t.ex
Testa sänk printhastigheten till 40mm/s

Se om dessa gör någon skillnad alls var för sig, annars är det något annat som lurar.
RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

Hej.

Tack för input, skall testa med tipsen och se vad som händer.

Gällande linjebred så är det vad jag hittade som rekommendatio, dvs att ha runt 80% av munstycket, hittar givetvis inte var så klart nu, man skall ändra den också och testa.

Återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1280
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av stenD »

jag har linjebredd samma som munstyckets diameter dvs 0.4mm på min skrivare.
jag tror du blandat ihop linjebredd med lagerhöjd
jag kör normalt med 0.25mm lagerhöjd med 0.4mm munstycke
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 725
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Skype: frenetix
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av Bonehead »

Säg till om du hittar det, låter mysko!
Lagerhöjd brukar man säga ska vara typ runt 25 till 75% av munstyckets bredd men jag har aldrig hört att man skulle vilja ha mindre linjebredd än munstycke såvida man inte försöker 'lattja omkring lite'.
T.ex försöker du göra riktigt små detaljer eller skarpa kanter kan man ibland lyckas med det men jag hade personligen inte vågat lita på det.
Jag lägger mig alltid på 100 till 125% av munstyckets bredd, lite beroende på vad man skriver ut för något.

edit: StenD var snabbare igen. :lol:
SeniorLemuren
Inlägg: 6758
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av SeniorLemuren »

Cura säger att en liten reducering av linjebredden kan ge bättre resultat. Jag har alltid skrivit ut med 0.4 mm som munstycket är. Skall noga följa detta eftersom jag stött på samma problem, inte bara med små detaljer utan med alla detaljer.

Jag har skrivit ut en hel del med PLA och ABS, har även testat Nylon och inte haft några problem. PETG är för mig än så länge en gåta, det blir bara sörja hur jag än gör. Vi får fortsätta att testa olika inställningar. Kan ju även bero på PETG-kvalitet, jag köpte mitt på Clas i insjön, kanske är det som är orsaken.
RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

Jag har bara kört med PETG då jag ville ha lite mer "styrka" i det jag printar/vill printa, inte mycket showcase saker för min del.

Körde med nya inställningar nu och det såg bra ut till jag kom till infill, då brakade det lös totalt, den stod på cubic som infill, men det är som om det inte fäste alls utan den bara slängde ut det på bädden i princip.

Såg att jag hade 80mm/s samt flow till 100% för infill, samma som Curas egna profil för 0.2mm, men det känns som om den går för snabbt, skall ändra till concentric och dra ner hastigheten för själva infill och se vad som händer.

Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 725
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Skype: frenetix
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av Bonehead »

Vilka ändringar var det du ändrade för det resultatet?
RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

Bytte profil då jag har olika för 0.12, 0.2 och 0.28 lagerhöjd och såg att print hastigheten var nedsatt i min profil från 80mm/s till typ 65mm/s så jag ändrade den till Curas default.

Men det jag har problem med också är att matarmotorn till filamentet tuggar sönder filamentet på grund av retractions mitt i allt också så det går trögare i plaströret(bowden), det verkar som om dom satt en för hård fjäder där då den inte går att justera lösare än vad den är.

Skall köra ett test med standardprofilen och bara ändra temp, fläkt, infill mängd och typ samt till brim för fäste till plattan och se vad det ger för resultat.

Tycker Cura överlag är okej, men den har en tendens att spara inställningar man testat ifall man går mellan profiler och har glömt bort en felaktig inställning, den kommer ihåg dom senaste vid varje uppstart av programmet också, vilket gör att det inte behöver vara på samma dag man gjorde inställningen. :-(
Gimbal
Inlägg: 5881
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av Gimbal »

RealSoulskater skrev:
30 juli 2020, 14:32:11
Jag har bara kört med PETG då jag ville ha lite mer "styrka" i det jag printar/vill printa, inte mycket showcase saker för min del.
Testa PLA i alla fall, lättare att printa bra och ungefär lika starkt. PETG kanske kan vara starkare om du får till en optimal printning, men eftersom det är svårare än det ser ut så är frågan om inte PLA vinner i normalfallet.
RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

Anledningen till att jag kör med PETG förutom styrkan är att det finns en ESD variant som skall vara säkrare för elektronikkomponenter då tanken är att bygga lite god to have saker här hemma med bl.a. Aurdino, dock inget super anvancerat i dagsläget. :-)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1280
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av stenD »

gå över till PLA. Jag kör för tillfället med PETG men det är bara för att jag ska göra mig av med dom 3.5kg jag har.
Tycker inte att PETG har någon fördel kontra PLA.
Jag har fått en ny favvo sen ett tag tillbaka, classes generiska PLA, billig och printar bra.
Angående ESD så är det inte samma problem med att sätta in ett kretskort i en plastburk om du inte har killat katten med den först.
kenneth1212
Inlägg: 51
Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
Ort: Göteborg

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av kenneth1212 »

PETG är inte nödvändigtvis starkare än PLA. Däremot är det segare och tål slag/stötar bättre samt högre temp.

Prova att sänka hastigheten rejält, ner mot 40 som föreslagits tidigare.
Sänk även accelerationen.
Dina tempinställningar låter vettiga med 240 grader men eventuellt lite till på bädden.
En smalare linjebredd ska i teorin ge en mer detaljerad utskrift men jag har gått tillbaka till 0,40mm och istället ändrat på en parameter för att kompensera storleken en aning (-0,08mm typ).
Har inte Cura på datorn jag skriver från så kan inte ge något detaljerat svar på inställningar.

Håller med om att du ska nog köra med PLA först ett tag tills du fått allt att lira. PETG är svårt, i alla fall på min Ender3.

Ähh, installerade Cura... bifogar skärmdumpar på mina inställningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RealSoulskater
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2020, 11:16:29
Ort: Hörby

Re: Problem med 3D-Utskrift av smådetaljer.

Inlägg av RealSoulskater »

Först och främst så bugar jag och tackar för alla tips. :-)

Det jag gjorde nu, var att sätta följande utifrån Cura's standardprofil för 0.2(Standard Quality).

Temp Nozzle: 230℃
Temp Bed: 60℃
Top Bottom Pattern: Lines (Mindre retractions)
Infill Pattern: Concentric
Fan Speed: 100%
Build Plate Adhesion Type: Brim

Resultat:

- Sidor och bottenlager fortfarande bra.
- Infill, fortfarande skit, det är precis som om det inte fastnar utan det bara glider, den är på 80mm/s.
- Topplager blir skit på grund av kasst infill så dom små detaljerna fäster inte som dom skall.
- dom små detaljerna som innan bara blev smet blir mycket bättre, dom finns där med lite "blobs" här och var, men dom finns där dock utan större fäste.

Så det går åt rätt håll, skall dra ner hastigheten på infill ganska så mycket nu och se vad det gör, typ till 20mm/s samt sätta upp värmen igen till 240℃.

En annan sak som slog mig som jag funderat på men inte tänkte på att nämna(My Bad) är att rummet den står i har en rumstemperatur mellan 25-35℃ och gränslar nästan alltid 30℃, har lite datamaskiner som står där också, kan vara så att värmen i luften runtom kring också gör det onödigt svårt att få till rätt inställningar?

Åter igen tack för alla tips, skall läsa igenom dom igen ifall jag missat något bra att testa som jag inte gjort ännu. :-)

Skriv svar