Ny skrivare kanske? Skriver som en dröm!

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Ny skrivare kanske? Skriver som en dröm!

Inlägg av SeniorLemuren »

Min gamla Prusa har gjort ett bra arbete men eftersom jag har haft problem med drivkortet och lite grann tröttnat så är jag sugen på en ny skrivare. Jag tittar på denna som verkar vara stadig och ha bra precision till det priset. Den levereras ju inom EU fraktfritt så det blir ju snabbt också

Den saknar emellertid värmebädd. Det är ju inte så svårt att installera en separat sådan men kanske det finns underlägg som klarar att hålla fast sådana materia som ABS och Nylon utan värme? Vore skönt att slippa värmebädd. Det är den som tagit kål på mitt drivkort på grund av den höga effektåtgången när jag kört 110 grader till ABS och Nylon. Vid 60-70 grader har den funkat hur bra som helst men högre temp ställer till problem.
Senast redigerad av SeniorLemuren 9 juli 2020, 22:30:42, redigerad totalt 2 gånger.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ny skrivare kanske?

Inlägg av SeniorLemuren »

Denna är ju intressant också men den finns det inget pris på ännu. Auktion pågår. 300 x300x305 mm är ju inte så hukit.
Precisione di posizionamento: X / Y 0,0125 mm Z 0,002 mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ny skrivare kanske?

Inlägg av tecno »

Jag är då nöjd med min stora Chiron, värmebädd är ett måste med annat än PLA.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ny skrivare kanske?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Det är den som är 400 x 400 mm? Finns den med värmebädd, eller fick du fixa det själv?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ny skrivare kanske? Beställd!

Inlägg av SeniorLemuren »

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ny skrivare kanske? Beställd!

Inlägg av tecno »

400x400x450

Ja den kommer med värmebädd 24V. Har däremot isolerat undersidan så jag får lite jämnare värmefördelning.
Även motordrivare bytta till tystare samt fläktar bytta så hela paketet blir tystare.

Kör nu istort uteslutande med PETG svart.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ny skrivare kanske? Beställd!

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok.Det beror ju lite på vad man vill skriva ut förstås. En del som jag skriver ut är i stort sett omöjliga att skriva ut som en enhet. Jag delar då på den 2 flera objekt och limmar med epoxy. Det går alldeles utmärkt med PLA. När det gäller PETG läste jag följande:

PETG is something you don’t even want to try gluing. But if you do, let us know when you’ve succeeded in gluing PET bottles together!

Exempel på delar som skall limmas ihop:
motorhus.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ny skrivare kanske? Beställd!

Inlägg av tecno »

PLA = Aceton

PETG = snabblim typ
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ny skrivare kanske? Beställd!

Inlägg av SeniorLemuren »

Låter bra. Skall testas.
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Ny skrivare kanske? Beställd!

Inlägg av Gimbal »

Fast det exemplet hade väl gått att printa i ett stycke? Eller blev det för stort?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ny skrivare kanske? Beställd!

Inlägg av SeniorLemuren »

I detta fallet hade det säkert gått bra, men den arm till höger skall se lite olika ut på olika hus. Så därför bestämde jag att skriva ut likadana hus och bara variera armarna. Det blir liksom mindre jobb om en arm inte blir rätt konstruerad och måste skrivas om. Lätt att bara rita ny och skriva om själva armen.
kenneth1212
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
Ort: Göteborg

Re: Ny skrivare kanske? Beställd!

Inlägg av kenneth1212 »

tecno skrev:PLA = Aceton

PETG = snabblim typ
Är det inte :
ABS = aceton
PLA = snabblim (man får testa vilka som fungerar)
PETG = ?

.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ny skrivare kanske? Beställd!

Inlägg av tecno »

Aceton är skitbra till ABS.

Men det går att limma PLA med Aceton, prova så vet du om din sorts PLA funkar med Aceton.

PETG limmar som sagt med limmet i mitt inlägg ovan som fungerar bra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ny skrivare kanske? Beställd!

Inlägg av MadModder »

Aceton löser inte upp PLA på så vis att man kan släta ut ytan som många gör med ABS-utskrifter, men läste nånstans att det ändå löser upp ytan lite så det blir typ som gele. :humm:
Då borde det ju gå bra att limma med.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ny skrivare kanske? Beställd!

Inlägg av SeniorLemuren »

Så där. Nu är min nya skrivare Anycubic Mega Zero testad. Den monterades ihop på en halvtimme utan några som helst problem. Allt var beskrivet i en steg för steg instruktion som skulle fått Självaste Ingvar Kamprad mäkta imponerad om han levt.

Inga problem med sladdar, allt var kopplat i styrenheten och den utkommande kabeln var bara att klämma in där de olika parterna passade på respektive motor och gränslägen. Bordet var förmonterat och likaså bommen med extrudern. Det enda man behövde skruva ihop var 2 st sidbalkar och en toppbalk. Väl hopskruvad var det bara att slå på den och erhålla en perfekt utskrift.

Jag kommer väldigt väl ihåg när jag skruvade ihop min första skrivare. Det tog väl sisådär 14 dagar innan jag fick till en hyffsad utskrift, så det har hänt en del. Priset (ca 1700 kr totalt) på denna skrivare som har en något större utskriftsyta (230x230x250 mm) än min tidigare är i dag lika mycket som den föregående kostar i dag. Tycker lite synd om TomasL som köpte den gamla modellen, vilket ju visade sig bara vara problem.

En detalj är emellertid att den klarar bara att skriva ut PLA, PETG och sådan där gummiliknade material eftersom den saknar värmebädd. Tillverkaren uppger bara PLA och elastiska materialet fungerar, men tester har visat att PETG fäster riktigt bra på den behandlade Aluminiumplattan.

Jag har emellertid skickat efter en passande värmebädd. Skrivarens elektronik är förberedd med en tom plats värmebäddens FET. Programvaran för uppgraderingen finns på nätet, man måste förstås även byta till ett kraftigare power supply. Då blir det ju genast lite mer pengar för skrivaren. Men är man i behov av en skrivare med bra precision och bra skriver ut PLA och PETG så är det en kanonskrivare just som den är.

Jag har beställt en värmebädd, FET hade jag i gömmorna så jag återkommer med en rapport om detta.

Edit: Jag missade att nämna att denna skrivare är av Bowden typ och det är något helt nytt för mig. Det innebär att man får ändra en del på olika parametrar när det gäller "Retraction" och en annan viktig egenskap som kallas Coasting. Coasting bromsar ner matningen innan man kommer fram till ett hörn för att inte hörnen skall bli bulliga. (Trådmatningen stängs av lite innan ett avslut nås.) Jag tror att Bowden är överlägsen när den blir korrekt inställd. Jag vet också att Jägermeister är riktigt gött just nu. Det har jag kommit fram till helt på egen hand genom att testa. :D :D :D
Skriv svar