Swech skrev:låg det inget A4 i byggsatsen som talade om hur man skall sätta ihop den?
Verkar märkligt att man bara får en hög med delar
Swech
Nej, i Plast-Prusan från Kina låg det ingenting, bara en materiallista, vilket egentligen strider mot gällande lagar och regler, framförallt eftersom den redan var importerad till EU, dvs tull och Moms betalda i något land inom EU, förmodligen Tjeckien.
Och som sagt, som Glenn säger, det är ett "Frankensteinbygge"
Möjligt, men det är ointressant, eftersom det är en hybrid, mekanik från en Kinesisk Plast-Prusa och Ram till en Stål-prusa.
Det är väl sådana överraskningar man får ta, gissar jag.
Man gör bäst i att skriva ut de plastdelar som behövs med den gamla 3d-skrivaren. Det är framför allt delar till y-axeln och x-axeln samt hållarna för mikrobrytarna i x, y och z-led.
När man är nöjd med dessa kan man börja flytta delar från sin geeetech till p3steel-ramen.
Jag köpte nämligen berrabongos gamla geeetech prusa i3 pro b tillsammans med p3steel-ramen i ett paket vid sidan om.
Jag har gjort precis den resan du gör nu.
Eftersom du köpt p3steel-ramen av killen som hänger här på forumet så följer det så klart inte med någon instruktion. googla på p3steel v2.01 om du har funderingar. Annars tycker jag nog att det mesta var ganska självförklarande.
Jo, det mesta som sagt, men vad skall den oidentifierad plåtbiten vara till?
Och jag monterade naturligtvis inte ihop plastprusan, utan tog grejjorna som de var.
Nåväl det löser sig på ett eller annat sätt.
Så, nu har jag fått ordning på ena sidan.
Gjorde hålet för lagret ovalt.
Var även tvungen att slipa ned en kant på bussningens fläns och även lagrets fläns, för att få dem tätare ihop.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo, det var den jag köpte för delar, men inte den jag bygger.
Den bruxen har jag redan.
Det enda användbart i den för mig, förutom el/Elektronik är X-Axeln
Börjar arta sig, tappade bort den sista M2,5 muttern, får fixa fler i morgon.
Funderar på att använda en induktiv givare för Y-axelns gränsläge.
Är det möjligt med tanke på den befintliga elektroniken (har inte gett mig in att studera den biten än), Någon som vet?
En sak som jag inte löst än är tandremmen för Y axeln, behöver fixa nånting för att fästa den, dessutom behöver jag på nått sätt lösa detta med rem-spänningen.
Ni som byggt med samma delar, hur har ni gjort?
Jag har gjort följande noteringar:
Utgångspunkt Stålram version 2.01 om jag fattat det hela rätt.
Mekanik och elektronik från en GreeTech Prusa pro B.
Stålprusan har vissa egenheter vilket gör att det inte direkt går att flytta över mekaniken.
Det viktigaste är:
Axelavståndet mellan kulskruv och Trapetzskruven på Z-Axeln är för litet. Greetech använder en trapetz-bussning med fläns och ett glidlager med fläns, vilket innebär att minsta avståndet bör vara runt 22mm.
Avståndet mellan Z/X och "Ryggplattan" är för litet, de 4 övre skruven måste försänkas, och försänkt skruv måste användas, annars tar X-Axeln i.
Samma gäller för Remspännaren på X-axeln, en försänkt M4 skruv måste användas, och naturligtvis måste man använda en försänkare på spännarens bygel.
Motorn för Y-axeln sitter för nära bakstammen, vilket innebär att muttern som håller fast motorfästet är i vägen, muttern måste filas ned en bit och man får shimsa upp med någon bricka eller två.
Remspänningen på Y-axeln, är ej justerbar. Man får fixa remspänning på annat sätt, har inte löst det själv ännu.
Vad som är bra är att i stort sett allt finns med i Greetech paketet.
Det enda man behöver komplettera med är:
En låda M3 Nylock
4 st M3x16 försänkta skruv
1 M4x 20(ish) Försänkt skruv
M8x35+ 4 brickor samt Nylockmutter
608 Kullager.
Anordning för att fästa Y-remmen
Anordning för att spänna Y-remmen
Fästen för gränslägesbrytare Z och Y-axel
Man behöver något lådliknande för display mm.
Fästen för filiamentrullar.
Färg, jag använde Biltemas mattsvarta motorfärg, ger en matt emaljliknande yta, och torkar på några minuter.
Verktyg.
2mm, 2,5mm och 3mm Sexkantnycklar, gärna sådana som går att vinkla.
Lite hylsor och blocknycklar: 5,5mm är bra för M3 Nylock
För att kunna modifiera X-axeln, behövs borrmaskin, slipmaskin med slipstift, fil etc, Man måste göra hålet för lagret ovalt, slipa ned flänsen på både lager och bussning.
Försänkare för stålmaterial
Plåtsaxar o dyl samt skruvstycke för fästena till gränslägesbrytarna (jag gjorde mina i ALu.