TomasL skrev:
En sak som jag inte löst än är tandremmen för Y axeln, behöver fixa nånting för att fästa den, dessutom behöver jag på nått sätt lösa detta med rem-spänningen.
Ni som byggt med samma delar, hur har ni gjort?
Jag gjorde den som hör till p3steel-kittet från toolson, https://www.thingiverse.com/thing:1054909
9:e bilden från vänster om jag räknade rätt. Den består av två delar där remspänning ingår.
Jag höll på ganska länge att testa olika saker innan jag nu landat i något jag är nöjd med.
Hade samma funderingar/problem som du.
Jag flyttade inte med z/x-vinklarna utan skrev ut nya i PLA. De passade inte alls bra som du också noterat.
z-axeln: på min i3 pro b så var det M8 gängstång, inte trapets. Bytte denna mot en M5 som är fixerad i z-led högst upp och som sedan hänger ner mot kopplingen mot motorn. Ingen axiell belastning på motorn på det sättet. Sedan är även gängstången fri att vobbla om den vill, så att det är släta 8mm-stången som sköter stabiliteten.
x-axeln har jag återanvänt metallplattan för infästning, men sedan 3d-printat en egen hållare för extruder och hotend för att få det kompakt.
y-axel har jag printat reminfästningen och remspännaren som jag länkade till ovan.
Skrev ut en box för displayen som fästs på framsidan i existerande hål i p3steel-ramen. Titta i toolson kitet så ser du den. Finns inget foto, men finns bland STL-erna. passar direkt, men man behöver näbbtång för att få dit muttrarna.
Min har trapetz, så det är en upgrade, dock ingen lagring eller upphängning i överkant, får lösa det framöver, behöver nog också i slutändan fixa till snabbhacket med avståndet mellan skruven och axeln med en riktig konstruktion.
Fixat en liten halvlåda för nätanslutningen.
Skall fixa ett hål för nätbrytaren i morgon.
I morgon blir det att fixa fästhål och halvlåda för elektroniken samt displayen.
Nu blir det kväll i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nästan klar, i morgon blir det provkörning hoppas jag.
Fixar lite bilder i morgon när skapelsen är färdig.
Bestämt mig för att skriva ut höljena till display och styrkort i stället, som första uppgift.
En fundering, Utskriftsplattan/värmebädden är upphäng i på fjädrar i alla fyra hörnen, är det så bra egentligen, är det inte bättre att den inte kan fjädra, och ha ett hörn fixerat?
Gissar att man behöver någon form av programvara på datorn för att hantera stl-filerna och skicka över dem till styrkortet/SD-kortet, eller?
Å, nu är skapelsen färdig, dock 2 problem i nuläget
X-axeln är helt död, händer ingenting, när jag försöker köra den manuellt.
Z-axeln kärvar när den är längst ned.
Har inte testat något mer.
Någon som har en länk till en bruxanvisning för programvaran mm, och även andra instruktioner hur man använder denna skapelse.
Är det en fördel att komplettera upp med gränslägesbrytare för max-lägena, nu finns det bara för min-lägena.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ang. X
Förutom det uppenbara (att du kan ha kopplat fel) så skulle det kunna ändlägesbrytaren (NO som skall vara NC eller tvärt om).
Det inte om du nämnt vilken programvara du kör, men de flesta har ett kommando för att kolla status på ändlägena.
Ang. Z
Om det kärvar i nedersta läget är det ju sannolikt avståndet mellan linjärlager och skruv som är boven.
Det märks inte en bit upp där skruven kan flexa lite. Om du har lite spel kan du ju testa att släppa på infästningen och dra ned Z i botten och se om det rör sig.
Med lite flyt kan man bara dra fast där sedan.
Har du testat med max Z och sett om det kärvar där med ?
Jo orsaken till att Z kärvar vet jag, fick ju modifiera lagerfästena för Z-axeln, och det har tydligen inte blivit helt perfekt.
Geeetech skriver så här:
GT2560 is a compact board that is integrated with the mighty function of the Arduino Mega25
60+Ultimaker and Arduino Mega2560+ramps 1.4 on respect of both software and hardware and has
more premium features
Har i nuläget inte en aning om vad det innebär.
Verkar vara Marlin 1.0
Jag antar att det är en dator och att du kör något program där ?
De flesta har någon typ av kommandoprompt där du kan slå.
Eftersom det är en serieport så kan du slå kommandon via vanlig terminalemulator, det brukar dock inte funka så bra eftersom skrivaren spyr ur sig telemetri så det rullar på rätt bra på skärmen.
Har man en emulator som man kan "spola tillbaka" skärmen med funkar det.
Obs Korten brukar gå på rätt hög baudrate (115200 eller 250000)