Köpa resinskrivare, vilken rekommenderar ni?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Köpa resinskrivare, vilken rekommenderar ni?

Inlägg av Mizzarrogh »

Har ju på senare tid dykt upp billiga harts skrivare från Kina (företrädesvis för syntetharts som INTE är sojabaserat...), vet inte om de alla är samma men heter olika, men några ser faktiskt ut att vara olika inuti.

Jag funderar om det är någon här som tittat på laserskrivare?

Vidare, funderar jag vilka era erfarenheter är av LED skrivare i de billigare segmenten?

Tänkte mig budget på runt kanske 4-5K om det går, ytan kanske i allafall 15-20 cm i höjd och bredd.
Tveksamt om det går att klämma in en lasrskrivare i den prisklassen, men LED skrivare och motsvarande verkar däremot hålla helt ok upplösning sett till priset idag.

Jag behöver en hyfsat slät och fin yta med hög detaljrikedom då jag tänkt skriva ut delar till gjutformar, (samt såklart även delar till modelltåg "gubbar" och annat.)
Edit, samt för mina fotogrammetri experiment.

filamentskrivare ger alldeles för dålig upplösning för detta.

Är det värt att köpa färdiga "wash and cure" maskiner, eller är det bättre att bygga egna grejer av UV LEDS och en billig ultraljudstvätt?

Söker någonting så då håller så hög byggkvalitet man få för det priset.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Köpa resinskrivare, vilken rekommenderar ni?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har ingen resinskrivare själv ännu men blev imponerad av den nya från skrivaren från Elegoo.
Att skriva M2-gängor på en $400 skrivare är imponerande.

hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Köpa resinskrivare, vilken rekommenderar ni?

Inlägg av hummel »

Har använt Anycubic Photon och Formlabs Form 2 för utskrifter. Visst den billiga fungerar men SLA-maskinen är så mycket behändigare på alla sätt. Men är väl runt en tiopotens i prisskillnad.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpa resinskrivare, vilken rekommenderar ni?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, det går nog inte att jämföra med proffsmaskiner, men tyvärr är riktiga SLA skrivare långt utom räckhåll för min privata budget för närvarande.
Men det är intressant att de ändock ens går att jämföra något idag med såpass billiga skrivare.

mrfrenzy, jo, jag tittade också på den förut, verkade faktiskt bättre än anycubic (Photon S) maskinerna jag tittade på innan och inte mycket dyrare, tyvärr gick den inte att boka till introduktionspriset längre. Undras om den är vinnaren.
Skriv svar