Kostnad 3D utskrift?

Allt som rör 3D-skrivare.
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Kostnad 3D utskrift?

Inlägg av sm7tix »

Jag har en radio Radioddity GD-77 och skulle behöva ett nytt bakstycke för ett projekt. Är det lönt att anlita någon att göra en ritning och skriva ut eller ska jag köpa ett batteri till för 15 EUR och försöka riva ut innehållet? Fördelen med en utskrift borde vara att den blir anpassad till projektet. Jag kan inget om 3D utskrifter. Förslag?

Stefan
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Kostnad 3D utskrift?

Inlägg av lgrfbs »

Kan du ta något foto, så man vet på ett ungefär vad det är du vill ha.
Om du vill hålla ner kostnaden, skapa CAD modellen själv med Fusion360 eller OnShape.
När du fått till en STL sänd in den till Shapeways för att få en känsla om vad den skulle kosta där och får du någon annan att skriva ut den till en billigare peng, var glad och tacka "Ja" till denna person i så fall.


Ref:
Fusion360
OnShape
Shapeways
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Kostnad 3D utskrift?

Inlägg av hummel »

Med gissning efter googling på prylen så kan jag skriva ut detaljen för en spottstyver om du ordnar en 3D-modell av det som ska skrivas ut.
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Kostnad 3D utskrift?

Inlägg av sm7tix »

lgrfbs skrev:Kan du ta något foto, så man vet på ett ungefär vad det är du vill ha.
Om du vill hålla ner kostnaden, skapa CAD modellen själv med Fusion360 eller OnShape.
När du fått till en STL sänd in den till Shapeways för att få en känsla om vad den skulle kosta där och får du någon annan att skriva ut den till en billigare peng, var glad och tacka "Ja" till denna person i så fall.


Ref:
Fusion360
OnShape
Shapeways
Ok. Söker du pp radion så finns det bilder. Själv är jag synskadad och allt mindre än cm är omätbart Bild och inga kunskaper i Cad.

Stefan
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Kostnad 3D utskrift?

Inlägg av sm7tix »

hummel skrev:Med gissning efter googling på prylen så kan jag skriva ut detaljen för en spottstyver om du ordnar en 3D-modell av det som ska skrivas ut.
Ok. Jag är själv synskadad så att göra en 3D modell går nog inte. Ibland undrar jag om jag inte hsr fel intresse Bild idéer men kan inte själv göra dem.

Stefan
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Kostnad 3D utskrift?

Inlägg av sm7tix »

Min idé är att göra ett bakstycke med ingång för ström. Lämpligt 12-14 V och en omvandlare i skalet till 7,4 V. I skalet ska även en Raspberry Pi Zero w få plats med koppling till radion.

Stefan
ds77
Inlägg: 2215
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Kostnad 3D utskrift?

Inlägg av ds77 »

sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Kostnad 3D utskrift?

Inlägg av sm7tix »

Tack! Kollar på det.

Stefan
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Kostnad 3D utskrift?

Inlägg av sm7tix »

sm7tix skrev:
Tack! Kollar på det.

Stefan
Finns alla uppgifter i länkarna för att någon skulle kunna printa? Vilka uppgifter behövs? Att få dit elektroniken har jag andra vänner som kan.

Stefan
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Kostnad 3D utskrift?

Inlägg av hummel »

Är det dom 2 detaljerna i Thingiverse-länken så kan jag ordna det åt dig. Jag har svart och röd PLA i skrivaren just nu. Går det bra med någon av dessa färger?
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Kostnad 3D utskrift?

Inlägg av sm7tix »

hummel skrev:Är det dom 2 detaljerna i Thingiverse-länken så kan jag ordna det åt dig. Jag har svart och röd PLA i skrivaren just nu. Går det bra med någon av dessa färger?
Fantastiskt! Kvittar färg. Skriver pm.

Stefan
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1348
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Kostnad 3D utskrift?

Inlägg av frallzor »

Är detta inte löst än så skicka ett PM så kör jag fram ett bakstycke I svart PET-G imorgon :)
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Kostnad 3D utskrift?

Inlägg av sm7tix »

Jag har fått två st utskrivna. Lämnat dem till en vän för att montera elektroniken.
Jättebra att veta att fler vill hjälpa till.
Jag ska visa resultatet när de är klara.
Nästa del blir att rita om dem så att det går att sätta en Raspberry Pi Zero W och spänningsregulator i bakstycket.
På den ritningen vi använt går kabeln ut i botten men vill ha den i sidan eller bak. Vi får grunna lite.

Stefan
Skriv svar