Bästa och "snabbaste" sättet att printa en låda?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Bästa och "snabbaste" sättet att printa en låda?

Inlägg av Bigstone »

Som nybörjare (nåt års kunskaper) i 3D printning undrar jag om någon här har något bra koncept/recept för att skriva ut elektroniklådor för prototyper utan att det tar 8-15 timmar?

Har skrivit ut en låda som är 140x80x45 3mm tjocka väggar med hål för 4 knappar, 1 LCD (2x16) och 3x 3mm led och det skulle ta initialt 8,5 timmar, lyckades banta ned det till 6 tim och 50 min. Fast det kanske är en rimlig tid för en låda i PLA i låg upplösning - 0,28 / Munstycke 0.4mm ? (Infill 10%, Wall Line Count- 2, Print speed 65, Infill speed 80 och några små tweaks till som gav ~10min mindre i tid till.)

Använder en Creality CR 10s med Marlin 2.0 firmware, PLA från Clas Ohlson och Cura 4.6.1.,
Har totat ihop alla möjliga saker och printat och varit väldigt nöjd med resultaten hittills men detta var nog den största saken jag skrivit ut hittills. Tyckte de tog väldigt lång tid för en grov utskrift men....det gör det kanske?

Vad kan man göra för att banta tiden på en grov/prototyp utskrift? Skriva ut alla väggar, topp, botten och hörn liggandes för att kunna öka transporthastigheten eller är kanske rent av kontraproduktivt? (Svårare att få ihop sen gissar jag?)

Funderar på att ta fram en slags universal låda där jag kan byta front och bakpanel för uttag etc. för att slippa skriva ut en massa stora saker i onödan och spara på plast och natur.

Även funderat på att om det är möjligt att på något sätt ljuta av lådor med återvunnen PLA. Gips eller Silikon?
Senast redigerad av Bigstone 2 juni 2020, 19:52:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bästa och "snabbaste" sättet att printa en låda?

Inlägg av tecno »

Hyfsad utskrifts kvalitet kostar TID, bara att acceptera. Jag skriver ut PETG i 0.15 lager och många ggr med 6 layers botten/top och annat som skruvhål som behöver förstärkas.

Snabbare = stort munstycke.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Bästa och "snabbaste" sättet att printa en låda?

Inlägg av Bigstone »

Jo, om man vill ha prylen fin får man lida pin :D men bara för att få ut det mest simpla men ändå så att det håller ihop. Finish är inte riktigt ledordet jag är ute efter snarare funktionalitet.
Bryr mig inte om det ser ut som ett ostädat tonårsrum, randigt, lite bumps å flaws å annat, bara det är ok funktionsmässigt. :wink:

Hur kort tid vore det möjligt att komma ned i för en låda med enbart fyra hörn och en front i storleksordningen 140x80x45 2mm tjocka väggar? (3mm väggar insåg jag var att ta i lite väl i efterhand.)

Tjockare munstycke, vad ska man sikta på då? 0,6mm eller 0,8mm?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bästa och "snabbaste" sättet att printa en låda?

Inlägg av tecno »

In med det ritade och låt slicern utvisa ungefärlig tid för utskrift.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa och "snabbaste" sättet att printa en låda?

Inlägg av Glattnos »

1mm munstycke går fort att skruva ut med, det blir rätt snyggt på grejer med raka sidor.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bästa och "snabbaste" sättet att printa en låda?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ett annat sätt är att göra som jag gjorde här. Jag har visserligen använt plywood på 3 sidor och 4 mm plexiglas på fronten och locket. men man kan ju använda plexiglas runtom.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Bästa och "snabbaste" sättet att printa en låda?

Inlägg av Bigstone »

AAAH!!! Tack Mr. Lemuren! :o
Åååhhh...giiiiivetvis! Såååå mycket enklare och snabbare! :doh:
Väldigt snyggt jobbat! :tumupp: :)

Att byta sidor med hjälp av slitsar i hörnen blir ju väldigt enkelt.
Hmm... finns 1220x800x3 mm multifunktionell vitlackerad boardskiva på ByggMax för 55kr st...
Tror jag vet vad jag ska cad'a härnäst. ;)

Sen får det väl bli att bygga en liten CNC för att fräsa ut snygga hål i olika material istället. Ajejaj, nu fick man fler idéer man inte har tid med. :lol:
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bästa och "snabbaste" sättet att printa en låda?

Inlägg av svanted »

ett snabbt sätt vore att använda en pinnfräs och en skiva ABS plast och fräsa ut lådans sidor med grova fingerskarvar i kanterna
och limma ihop den med aceton.
med en snabb fräs borde en låda inte ta många minuter att fräsa ut och någon minut att limma ihop.

edit:
perfekta fingerskarvar går ju inte att göra utan man får dra bort radierna med en fil,
det borde gå hyfsat snabbt iaf.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Bästa och "snabbaste" sättet att printa en låda?

Inlägg av cahlfors »

Om du insisterar på att printa lådan, finns det tid att spara på infill-mönstret. Honeycomb t ex tar mycket tid, medan vinkelräta mönster i 0 el 90 grader är optimala för en rektangulär låda.

Jag har fascinerats, när jag tittar på utskrifter, av att vissa sträckor görs väldigt långsamt. Tror det har med någon form av detektering att göra, men har inte lyckats få ordning på det. Olika på olika slicers, förstås.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Bästa och "snabbaste" sättet att printa en låda?

Inlägg av Bosen »

Jag har också en CR-10s men med Bondtech extruder och E3Dv6 hotend. Jag köpte den med dessa grejerna så jag vet inte hur den är orginal, men jag har en helt standard ender 3 också och med den så ligger jag nog och sniffar på dina siffror om jag skriver ut PLA. Jag försöker optimera min CR-10s för PETG just nu och i den optimeringen så förstod jag att om jag skulle få det så snyggt som jag ville ha det så behövde jag använda något som heter Linear Advance. men eftersom jag ändå behövde flasha om skrivaren för att använda detta så bestämde jag mig för att prova Klipper istället för Marlin då Klipper har något som heter Pressure Advance och skall vara någon form av motsvarighet. Det jag kan säga är att jag blev brutalt imponerad av vad det går att få till med Pressure Advance och jag tror nog att det gäller Linear Advance med om man går Marlin-vägen. Min CR-10s printar nu PETG i 90mm/s med en otroligt bra finish. Även ytterväggar i 90mm/s blir fina men jag kör ytterlager i 60mm/s för att tidspåslaget blev ganska litet och finishen blev något bättre.

Med detta vill jag säga att jag tror att det är Linear Advance eller Pressure Advance du ska titta på för att gå upp i utskriftshastighet med bibehållen finish. Jag kommer antagligen gå över till Klipper på min Ender 3 också framöver.
Skriv svar