Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Allt som rör 3D-skrivare.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av Xoffis »

Jag har suttit ett tag och ritat en uppdatering till K8200.

Mina tankar och mål har varit följande:

*Enkel att skriva ut, har du bra fläkt på skrivaren bör allt gå att skriva ut utan supports
*Återanvända mycket hårdvara från orginalskrivaren (vill man kan man behålla både extruder och Bädd delen original (se bild))
*Ny hårdvara skall vara av "vanlig typ" man skall inte behöva specialbeställa något
*...

Vad jag kom fram till är en skrivare som (förhoppningsvis):

*Utskriftsyta på 300x200x200 med original extruder
*Bibehållen yta på 200x200x200 med dual extruder (E3D Titans)
*Ger god kvalitet
*Endstops på alla riktningar, använd som endstop eller som "Emergency stop" (tänkta som max punkter utanför skrivyta)
*hållare för BLtouch (verkar vara "the go-to bed leveler" idag?)
*använder min lösning på Z axis, där jag kan garantera att du slipper vågighet! (ratio med jämnt antal steg/mm)
*Filamentrullarna monterade uppe på skrivaren, så vikten inte kränger ramen i någon led
*Stora fötter som styvar upp ramen



Jag är inte riktigt färdig ännu, det är ett "work in progress" (med ADD och Autism så blir man dessvärre aldrig riktigt färdig/nöjd med saker)

Det jag vet är kvar är i skrivande stund "filament guides" och "part fan" till dual setupen, och någon "belt tensioner" till Y led, skall även fixa lite med fötterna
Kommer också "städa" titan delarna mer
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu önskar jag er hjälp! Jag har ingen utbildning i engineering eller liknande så jag kanske tänkt totalt fel?
Kom gärna med idéer och förslag!

Lika så är min K8200 nermonterad för service så jag har inte själv kunnat prova skriva ut några delar ännu...
Clearings och liknande är nog inte alltid bra, de flesta hål osv är ritade 1:1 så det får jag kika på när jag kan skriva ut testdelar, eller är det praxis att göra sånt 1:1?

Så! vad tror ni? vad har ni för input? Tacksam för all hjälp! Allt kommer givetvis släppas som "CC BY-NC-SA" när jag är klar!

Info om ritningen:
Lila plast delar - tillhörande Uppgraderingen
gröna plast delar - lite "universal"
blå plast delar - importerat från thingiverse (har skrivit in attribution)
svarta plast delar och aluminium- importerade, stämmer inte i måtten!! (om jag inte skrivit annat)
E3D V6 hotend är ritad av mig efter E3Ds ritningar, altså exakt i mått (fan duct importerad)
E3D Titan extruder är importerad från E3Ds officiella CAD fil, men i hyffsat dåligt skick (sketchup är inte bäst på att fixa med små detaljer som vi vet)
Ramen är uppmätt och ritad av mig, stämmer i de viktiga måtten


Bilder:
Översikt
Bild

Närbild på extruders
Bild

Matning Z-axis
Bild

Remspännare
Bild

Y-axis
Bild

Översikt med Velleman extruder
Bild

Velleman extruder med E3D V6 och lite andra mods (Nästan som jag har det idag) + BLTouch
Bild

Placering av Filament rullar + ofärdig filament guide
Bild

Återanvändning av org. extruder och bäddupphägning
Bild

Filer:

Ritningen i sketchup
https://3dp.xoffart.se/K820X/K820X_200302.skp
(OLD)https://3dp.xoffart.se/K820X/K820X_200208.skp
(OLD)https://3dp.xoffart.se/K820X/K820X.skp

K8200 ram exakta mått ifall någon vill bygga nått?
https://3dp.xoffart.se/K8200/K8200%20Frame.skp

BLTouch fästet ifall nån vill ha (stl)
https://3dp.xoffart.se/K8200/K8200%20BL ... 0V6%29.stl


Fotnot. -Varför sketchup?
Snälla gnäll inte på att jag har ritat i sketchup, det va det programmet jag råkade hitta när jag började med 3D, och det program jag har lärt mig, det är sjukt enkelt och funkar till vad jag använder det till. Punkt.
Vill du kika i ritningen och inte vill använda sketchups nya sketna webversion så finns fortfarande "sketchup make 2017" att ladda ner Här
Senast redigerad av Xoffis 2 mars 2020, 10:56:05, redigerad totalt 3 gånger.
ds77
Inlägg: 2203
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av ds77 »

Jag går i lite liknande tankar, fast funderar på en IDEX lösning istället.

Med lite inspiration härifrån: https://www.thingiverse.com/thing:4012972
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av stenD »

Mitt tips är att skippa k82'an för den är så full av förenklingar och felaktigt konstruerade delar att det inte är någon ide att gå vidare på den.
Men skulle du gå vidare iallafall så har jag delar till den att erbjuda då jag skrotat min.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av Xoffis »

ds77 skrev:Jag går i lite liknande tankar, fast funderar på en IDEX lösning istället.

Med lite inspiration härifrån: https://www.thingiverse.com/thing:4012972
Oj, det såg ut som en bastant sak! Min uppdatering är nog mer för de lite snålare! =D
stenD skrev:Mitt tips är att skippa k82'an för den är så full av förenklingar och felaktigt konstruerade delar att det inte är någon ide att gå vidare på den.
Men skulle du gå vidare iallafall så har jag delar till den att erbjuda då jag skrotat min.
Kollade du ens på bilderna? ;) Det finns i princip ingenting kvar av K8200! =D

Men du får gärna vidareutveckla, vill lära mig!
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av SeniorLemuren »

Att lägga filamentspolarna ner är inte att rekommendera. Jag testade det och vad som hände var att ett antal varv av filamentet rasade ner och gjorde att filamentet korsades och låstes.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av jihe »

Den ser klen ut, framförallt med de tunga spolarna upptill. Jag tror att du skulle behöva fixa till något slags diagonalsträvor på både x och y för att inte riskera att den gungar när huvudet rör sig.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av stenD »

Xoffis skrev:
stenD skrev:Mitt tips är att skippa k82'an för den är så full av förenklingar och felaktigt konstruerade delar att det inte är någon ide att gå vidare på den.
Men skulle du gå vidare iallafall så har jag delar till den att erbjuda då jag skrotat min.
Kollade du ens på bilderna? ;) Det finns i princip ingenting kvar av K8200! =D

Men du får gärna vidareutveckla, vill lära mig!
jodå och då såg jag k82 lösningar :D
Den här länken kanske kan ge några tips (har inte några k82 lösningar :) )
https://www.thingiverse.com/thing:2254103
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av Xoffis »

stenD skrev:
Xoffis skrev:
stenD skrev:Mitt tips är att skippa k82'an för den är så full av förenklingar och felaktigt konstruerade delar att det inte är någon ide att gå vidare på den.
Men skulle du gå vidare iallafall så har jag delar till den att erbjuda då jag skrotat min.
Kollade du ens på bilderna? ;) Det finns i princip ingenting kvar av K8200! =D

Men du får gärna vidareutveckla, vill lära mig!
jodå och då såg jag k82 lösningar :D
Den här länken kanske kan ge några tips (har inte några k82 lösningar :) )
https://www.thingiverse.com/thing:2254103
Haha, ja, ok, men det är en helt ny skrivare, mitt mål va som sagt att göra det bästa av delarna jag har, utan att behöva köpa nytt. ;)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av stenD »

jo det är ett fullt giltigt skäl.
Jag ångrar inte på något sätt att jag köpte en k8200, det var ju mycket upplärning och det funkar den för utan tvekan.
Problemen kom ju när man ville skriva ut och det kändes som om skrivaren inte räckte till map stabilitet och att
man plötsligt fick problem med fäste och termistorer och än med det ena och man gjorde uppgraderingar men det
gav ju inte utrymme för att skriva ut om konstruktionen krånglar hela tiden.
Iofs så är väl alla färdigköpta skrivare möjliga att uppgradera mer eller mindre.
Jag köpte en beg skrivare sparkcube 1.1 XL som gav klart mer stabilitet än K8200'an gav.
Ska dock inte säga att den är perfekt för hotend termistorn har krånglat och blivit utbytt men ändå fortsatt krånglat.
Håller nu på att uppgradera till ny elektronik (duet2+duex5+paneldue) och har då upptäckt att mitt termistorproblem kanske berott på kontaktering. Då jag skriver detta har jag gjort en paus i lödandet av kontakter och ska nu fortsätta att konfigurera reprap firmware.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av Xoffis »

Ja, K8200an tycker jag också är den perfekta skrivaren att köpa som en entry till engineering, man får lära sig massor på den.

Men jag förstår nog fortfarande inte ditt "hat" mot den, efter bara ett par uppdateringar skrev min ut bättre än många exempel man ser på nätet (från märkes skrivare) det ända jag hade kvar va vågighet när den gjorde hastiga svängar (tror det kallas ghosting?)

Så exakt vilken K82 lösning är det du fortfarande ser i min uppgradering, och varför är den dålig?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av Bosen »

Jag håller Med SeniorLemuren: Liggande spolar funkar tyvärr inte. Satsa på stående.

I övrigt så behöver du nog staga de stående rören med någon form av snedstötta, sen ser jag ingen anledning till att det inte ska funka....
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av Xoffis »

Sorry folk! Jag missade helt era svar! Det va först när Bosen citerade SeniorLemuren jag såg att det va några inlägg jag hade missat! =(

SeniorLemuren skrev:Att lägga filamentspolarna ner är inte att rekommendera. Jag testade det och vad som hände var att ett antal varv av filamentet rasade ner och gjorde att filamentet korsades och låstes.
Ja, det är ju helt sant! Det tänkte jag inte på alls, fick min inspiration av hur E3D rekommenderade att använda deras "spoolWorks Scaffold" (info här https://www.thingiverse.com/thing:1810823) Men de har ju byggt stöd för att undvika att det trillar ut, så långt tänkte jag inte i det läget...
jihe skrev:Den ser klen ut, framförallt med de tunga spolarna upptill. Jag tror att du skulle behöva fixa till något slags diagonalsträvor på både x och y för att inte riskera att den gungar när huvudet rör sig.
Jo, jag har funderat på risken för eventuellt gung i konstruktionen, speciellt ifall man skriver ut höga saker, min tanke här va nog att prova som det ser ut idag och fundera på en lösning ifall problemet blir för stort.
Bosen skrev:Jag håller Med SeniorLemuren: Liggande spolar funkar tyvärr inte. Satsa på stående.

I övrigt så behöver du nog staga de stående rören med någon form av snedstötta, sen ser jag ingen anledning till att det inte ska funka....
Se om jag kommer på någon lösning med stående spole som fördelar vikten som jag önskar! Sedan avvaktar jag som sagt med snedstöttor, men skall ha det i åtanke!

--------------------------------------

Tackar så mycket för svaren!
Skall ha dem i åtanke när jag fortsätter!

Sedan har jag även börjat spåna på en bowden lösning, jag personligen tror inte jag vill ha bowden men det kan ju vara kul å testa iaf! (man kan väl öka hastigheten ganska bra pga lägre vikt i rörelse om jag inte fattar fel?) Titan extrudern är ju enkel att bygga om till bowden så varför inte (har inte köpt några titan än, men hoppas att jag gör det i vår nån gång)

Btw så är en del gjort med ritningen sedan jag laddade upp den så kommer ladda upp nya strax...
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av hywelmartin »

vill du ha titan så har jag en över(använd klon)... dock rekommenderar jag att du köper en BMG KLON av bigtreetech typ 130-140 sek + moms och 75 i avgift funkar kanon.. har kört uppåt 50mm3/s....


med din konstruktion så får du troligen ingen vinst av bowden..... slingerbedden väger troligen mycket, och då sätter den gränsen( skriver du ut något och det råkar väga något( oftast) så är detta den största vikten att slänga omkring......
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av Xoffis »

hywelmartin skrev:med din konstruktion så får du troligen ingen vinst av bowden..... slingerbedden väger troligen mycket, och då sätter den gränsen( skriver du ut något och det råkar väga något( oftast) så är detta den största vikten att slänga omkring......
Ok! Så ingen vinst i hastighet :/

Men det blev en vinst i att man kunde få 300x200 även med dubbelhuvud =D

Kan ladda upp en preview med min bowden lösning ifall ni är intresserade?
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Xmods - K820X *Vill ha era tankar och funderingar!!*

Inlägg av Xoffis »

Så den senare tiden har jag ritat mer på bowden lösningen...

På denna har jag försökt släppa mitt lilla snålhets problem och faktiskt lagt till mer ändamåls enliga delar och delar med bättre kvalitet.

Tex så använder remsträckare pulleys med integrerade lager istället för motorpulleys med lösa lager i vart ända, sedan har jag ritat den för "riktiga" linjärlager från SKF (LBBR) som tydligen inte skall behöva circlips för att hålla dem på plats?

Sedan har jag bräddat stavarna för bädden för mer stadga

Sedan finns alternativet med 1x Z motor för snålhet eller 2st så man kan använda sig av "auto Z tilt adjust" (när någon form av probe hittar dit)

Specs:

X:
Drivs med 20T pulleys vilket ger vid 0.9°@ 1/16 motorer: 160steps/mm (går att köra 16T men jag utgick ifrån vad E3D hade för prylar)
Max: 338mm±1mm*
Effektiv: ≈336mm
Effektiv med 2 hotends ≈310mm (Nozzle offset 26.5mm)
Effektiv med 3 hotends ≈242mm (Nozzle offset 30mmx2)*²
Effektiv med 4 hotends ≈182mm (Nozzle offset 30mmx3)*²

Y:
Samma steps/mm som X dock inte kompatibel med 16T utan mod (kanske ritar något)
Max: 202mm±1mm*
Effektiv: 200mm

Z:
(20T pulley till 29T med pitch 1.5mm) vilket ger med 1.8°@ 1/16: 4160steps/mm (går köra 16T här med)
När det gäller höjden på Z så är det ju olika faktorer som spelar in, hur bädden är justerad mm.
Men som det är ritat nu med MK3 + glas med 10mm luft till Y vaggan så är det:
Max 264mm±0.5mm*

Allt är inte riktigt färdigt och det finns en del frågetecken.

Inte färdigt:

Bättre lösning på hjälprullen till X
Kortare skruv till bädden
Finns ingen Z probe ännu
Z min endstopp
Placering på extruders
Kanaler för kablage?
Nått mer?


Frågetecken som visar sig när jag bygger den:

Räcker vikten på Z för att hålla ner vaggan?
Hur bra kommer min "fanduct" funka?
Och som med förra, hur ostadig blir den vid hög Z?
Bättre placering av extruders

----------------------
*: +/- enligt datablad på omron SS10 microbrytare
*²: Det finns inga spännare/remhållare/fläkt ritat till dessa, har idag inga planer på att fortsätta rita på 3 och 4, det blir isåfall senare när jag vet att det funkar

Bilder:

Framifrån
Bild

Bakifrån
Bild

Under
Bild

Z carriage vänster
Bild
Bild

Z carriage höger
Bild

med 2xZ steppers (blir lika på andra sidan)
Bild

Lite bilder på huvudet
Bild
Bild
Bild
Bild

Filer:

X-1 200228
Skriv svar