Marlin sensorless homing skr 1.4 turbo tmc2130

Allt som rör 3D-skrivare.
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Marlin sensorless homing skr 1.4 turbo tmc2130

Inlägg av ActionHank »

Nu har jag försökt med nästan allt men jag får inte till sensorless homing.
Jag har en delta maskin där jag vill köra med sensorless homing, styrkortet jag har är bigtreetech SKR V1.4 turbo + tmc2130 som jag kör med Marlin. Jag har satt dioder på ändlägeskontakterna och dom släcks när dom ska. Men jag får ingen reaktion, stegmotorerna fortsätter att driva. Byter jag tillbaka till vanliga ändlägesbrytare så försvinner problemet...

Någon som kan ha en tanke på vad det kan vara?

//AH
Edit: glömde ett kommatecken
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Marlin sensorless homing skr 1.4 turbo tmc2130

Inlägg av tingo »

ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: Marlin sensorless homing skr 1.4 turbo tmc2130

Inlägg av ActionHank »

-64, LEDarna jag har kopplat till endstop kontakterna reagerar när jag satt sensitivity på lägsta. Allt verkar stämma förutom att ingen axel stannar.
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: Marlin sensorless homing skr 1.4 turbo tmc2130

Inlägg av ActionHank »

Nu skäms jag lite, jag hade helt missat att sätta *_HOME_BUMP_MM till 0...

AH
hywelmartin
Inlägg: 53
Blev medlem: 7 juli 2019, 10:36:16

Re: Marlin sensorless homing skr 1.4 turbo tmc2130

Inlägg av hywelmartin »

sensorless är normalt sett inte tillräckligt exakt.. det stannar bara på helsteg... detta kan ställa till det en del på deltaskrivare då ändlägesgivarnas precision är a&o.. jag har sett några som hävdar att de lyckats men då är det med Klipper och funktionen [endstop_phase] och endstop_align_zero: satt till True för respektive stegmotordrivare..
ActionHank
Inlägg: 90
Blev medlem: 14 mars 2012, 16:56:24
Ort: Södertälje

Re: Marlin sensorless homing skr 1.4 turbo tmc2130

Inlägg av ActionHank »

hywelmartin skrev:sensorless är normalt sett inte tillräckligt exakt.. det stannar bara på helsteg... detta kan ställa till det en del på deltaskrivare då ändlägesgivarnas precision är a&o.. jag har sett några som hävdar att de lyckats men då är det med Klipper och funktionen [endstop_phase] och endstop_align_zero: satt till True för respektive stegmotordrivare..
Det har jag inte tänkt på, jag måste kolla lite närmare på detta. Tack för infon
Skriv svar