TPU

Allt som rör 3D-skrivare.
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

TPU

Inlägg av SeaGull »

Har börjat testa med TPU.
Nåt tips om varför det blir såhär? Z ser perfekt ut, mittendelen likaså, men kanterna släpper från mittendelen.
Anycubic Mega S, 220°C, 30mm/sek.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: TPU

Inlägg av SeaGull »

Nu har jag testat vidare.
Ser ut som att det inte smälter ihop, så jag höjde temperaturen 5 grader, och sänkte fläkten till 50%. Det blev klart bättre, men inte bra.
Höjde sedan 'Flow' till 105%, och nu blev det riktigt bra, men fortfarande tendenser till släpp i ytterkant.
Vet inte om jag är på rätt väg, har gått vilse i Cura tidigare ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: TPU

Inlägg av hummel »

Det finns många olika varianter av TPU, vilken vill du ha förslag på inställningar till? :-)
mittkonto
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 april 2019, 13:09:32

Re: TPU

Inlägg av mittkonto »

Prova öka inställningen som styr hur mycket filamentsträngarna överlappar. Brukar vara typ 25%, höj 5% se vad som händer.

Nästa test: Fläkt kan vara rätt stor anledning, beroende på hur den ser ut/position i förhållande till munstycket osv. Sänk fläkten till en 20%.
SeaGull
Inlägg: 107
Blev medlem: 2 april 2010, 14:37:29
Ort: Gästrikland

Re: TPU

Inlägg av SeaGull »

hummel skrev:Det finns många olika varianter av TPU, vilken vill du ha förslag på inställningar till? :-)
Märket är Anucubic, samma som skrivaren, antagligen nåt brandat. Hårt, 95.
mittkonto skrev:Prova öka inställningen som styr hur mycket filamentsträngarna överlappar. Brukar vara typ 25%, höj 5% se vad som händer.

Nästa test: Fläkt kan vara rätt stor anledning, beroende på hur den ser ut/position i förhållande till munstycket osv. Sänk fläkten till en 20%.
Nytt test, sänkte fläkten till 20%, ändrade 'Skin overlap' 5 -> 10%, antar att det va den du menade, hittade ingen annan.
Nu håller ytan ihop perfekt! :tumupp:
Skriv svar