Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av Teknikern »

Jag laddade ner senaste Cura igår kväll och installerade den men när jag skulle starta programmet kom det bara en felkod att grafikkortet som är ett Intel G45/G43 Express inte stöder Opengl 2 vilket tydligen Cura måste ha så jag laddade ner och ominstallerade äldsta Cura jag hittade som var 4-an,,,,,,likadant, måste jag köpa ny dator eller nytt grafikkort bara för att kunna köra Cura eller finns det nån workaround?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av Glenn »

Det kan finnas en annan drivrutin för kortet som stöder OpenGL, kolla det först.

Men på förra jobbet där många körde OpenGL-applikationer så valde man helt enkelt grafikkort som hade uttalat stöd för openGL för att slippa problem.

Oftast blev det Quadrokort, för dom strulade aldrig, vissa kort som hade utlovat stöd för OpenGL gav grafikfel i vissa program, det slapp man med Quadro.
Senast redigerad av Glenn 21 december 2019, 17:00:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av arvidb »

Själva grafikkortetchipet stödjer upp till OpenGL 2.1 om jag fattat rätt? Åtminstone med Linuxdrivarna? Dra igång en linuxdistribution (LiveCD t.ex.) och kör

Kod: Markera allt

$ glxinfo | grep OpenGL
för att säkert se vilken version som stöds. Cura är väl open source och verkar finnas för Linux också?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av swesysmgr »

Teknikern skrev:Jag laddade ner senaste Cura igår kväll och installerade den men när jag skulle starta programmet kom det bara en felkod att grafikkortet som är ett Intel G45/G43 Express inte stöder Opengl 2 vilket tydligen Cura måste ha så jag laddade ner och ominstallerade äldsta Cura jag hittade som var 4-an,,,,,,likadant, måste jag köpa ny dator eller nytt grafikkort bara för att kunna köra Cura eller finns det nån workaround?
Intel G45 med GMA 4500HD skall stödja OpenGL 2 men du måste ha rätt drivrutin.

Med Win 7 och bättre, installera alla uppdateringar eller skriv exakt vilken Windowsversion samt modell av moderkort/dator du har så skall det nog gå att hitta en som fungerar.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av taimanov »

Vilket OS är det på datorn?!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av tecno »

W7 om jag inte tar fel.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av Teknikern »

Intel har iallafall inga drivisar som funkar och efter lite (mycket) googlande har hur många som helst gett upp och köpt nya kort, det finns ingen workaround.

Jag laddade ner Slic3r och då var det inga problem alls så jag överger Cura helt. Maskinen får behålla Win7 för många av programmen går enbart att köra på en windowsmaskin och jag lagar inget som inte är trasigt med risk för att sabba annat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av Glenn »

Personliogen föredrar jag slic3r före cura oavsett :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av TomasL »

Har ett gammalt Quadro 2000D-kort liggande om intresse finnes, 2xDVI
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av swesysmgr »

Teknikern skrev:Intel har iallafall inga drivisar som funkar och efter lite (mycket) googlande har hur många som helst gett upp och köpt nya kort, det finns ingen workaround.

Jag laddade ner Slic3r och då var det inga problem alls så jag överger Cura helt. Maskinen får behålla Win7 för många av programmen går enbart att köra på en windowsmaskin och jag lagar inget som inte är trasigt med risk för att sabba annat.
Något smarthuvud på Intel har beslutat att ta bort en massa gamla drivrutiner från deras hemsida för att spara underhållskostnader men förlora 100x besparingarna i kundlojalitet.

De drivrutiner som fanns där brukar gå att hitta hos Dell, HP, MSI, Asus osv. bara man vet exakt märke och modell på hårdvaran.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av Teknikern »

Glenn skrev:Personliogen föredrar jag slic3r före cura oavsett :)
Då gjorde jag ju inte bort mig helt iallafall, jag ska köra vidare med det och se om jag trivs med det. :)

TomasL, det kan bli aktuellt, vi avvaktar och ser hur utfallet här blir först. Tack för omtanken. :)


swesysmgr, ja det är ju inte första gången precis det rensas bort det som borde varit kvar men då ska jag forska lite, tack för tipset. :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av SeniorLemuren »

Cura 15.04.6 körde jag i min gamla stationära dator med Win XP för många år sedan. tror jag kan hitta installationsfilen om jag får i gång den gamla häcken igen. Vilken version testade du med?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av Teknikern »

Deras senaste heter 4.4
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av SeniorLemuren »

Cura 15.04.6 är en exe-fil för installation, ta bara bort zip-tillägget och kör exe-filen.
Cura_15.04.6.exe.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.

Inlägg av Teknikern »

Att lägga till .zip och sen försöka byta ändelse hos mottagaren som kör win7 går icke, det är testat tidigare och funkar lika kasst nu med så du måste antingen skicka filen som den är eller packa den. Windows,,,,,,SUCK! :sick:
Skriv svar