Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & praktiskt

Allt som rör 3D-skrivare.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & praktiskt

Inlägg av Sry »

Hejsan igen, det var ett tag sedan men nu måste jag in och fråga er om lite råd eftersom jag gärna vill ha svar från folk som jag vet har erfarenhet av 3d-printing och säkerligen kan ge mig lite klarhet i det här.

Kör en kortare sammanfattning här eftersom jag är lite orolig att ni inte orkar läsa igenom allt babbel.


Jag undrar helt enkelt vilken skrivare som ni rekommenderar för en person som tänkt använda den seriöst i vardagen/hemmet.
Vill helt enkelt ha en bra skrivare som är tillförlitlig ett par år och helst inte behöver byggas ihop i mer än 10 delar och helst utan lödning.
Har sysslat med 3d-modellering ett par år men är införstådd med att det blir annat att lära sig när det kommer till själva printingen.
Kommer att printa diverse saker allt från olika typer av hållare till att ersätta någon plastpryl som gått sönder i hemmet etc. Vet att lim finns men vill gärna kunna printa 20 cm i minst en riktning.
Känner att jag är en seriös användare och därför vill jag gärna inte köpa en printer som jag kommer känna mig begränsad av då jag g gjort det misstaget förr, då dör ofta intresset i stort ut och i bästa fall tas upp när jag har möjlighet att köpa något ordentligt och har en idé jag vill förverkliga. Kommer inte skriva ut några prydnadssaker som det ser ut utan det är mer praktiska prylar jag kommer använda skrivaren till att printa ut.

Kom med lite råd är ni snälla :).
Budgeten ligger någonstans runt 10 000 kr, gärna något mindre och ifall det gör stor skillnad 1-2 tusen mer.
















Blev lite mycket text, ni får såklart skippa resten av texten och bara köra på men kravlistan i slutet kan vara bra att ta en titt på.
Mina funderingar är lite mer relevant men ni kanske kan skumma igenom texten ifall ni inte väljer att hoppa direkt till mina listor och utgår från dem vilket säkert går lika bra,


Onödig background story
Jag fyller snart jämt och har en sambo som är väldigt intresserad av att köpa någonting hon kan vara säker på att jag blir glad och nöjd av och helt enkelt en fin present.
Hon säger att det inte gör någonting om presenten blir lite dyrare än vad man vanligtvis önskar sig eftersom hon inte kommer vara helt ensam bakom presenten isåfall. Hon vet att jag snöade in på 3D-printing tidigare i år och varit intresserad av 3d-modellering som hobby för att skapa ritningar etc...

Hon är nu på mig och säger att jag måste komma med lite mer specifika önskningar och att hon gärna skulle vilja köpa en 3D-printer till mig men antingen behöver veta vilka kriterier jag har eller vilken skrivare som är aktuell och jag vet såklart inte.

Lite funderingar kring vad jag vill ha
Det jag däremot känner är att jag aldrig kommer printa ut någonting fint att ställa i någon hylla/fönstret/på något bord... Utan det är praktiska saker jag tycker vore kul ofta av egen design. Det kan var allt från olika typer av hållare, till att ersätta platsringen på en av spisens knoppar som gått sönder (dåligt exempel men ah...) till lite mer avancerade lösningar på diverse problem.
Jag känner att jag måste kunna printa ut objekt som håller och klarar en vikt på åtminstone 5 kilo men gärna mer och jag vet såklart det handlar om designen i första hand men självklart kan materialet spela in men vi pratar inte att det ska vara industriell styrka/hållbarhet (är det ens en grej? Ni förstår nog vad jag menar...) men jag vill ändå kunna använda mig av ett utskrivet objekt och ställa / hänga någonting på 3 kg som kostat några tusen kronor utan att oroa mig för det går sönder.

Jag är också lite rädd för att bli begränsad av hur stort jag kan printa men självklart går det sedan limma ihop, men jag har en tanke om att det finns en fördel med att objektet är printa i sin helhet. kan jag printa 200x200x150 mm så är jag dock supernöjd och jag kan även känna mig nöjd med mindre storlekar men jag känner att ena sidan måste kunna ta minst 180 mm och att den minsta sidan inte får vara mindre än 100 mm men ännu hellre gärna 120 mm även om jag i de flesta fallet skulle klara mig på 80 mm men jag vill undvika risken att känna att det saknas 1-2 cm för att det ska bli som jag tänkt.

Sedan funderar jag över material, behöver jag verkligen kunna printa så många material?.. Jag får ju för mig att det är viktigt med många material så man har alternativ beroende på vad man ska printa och jag är orolig att det är just det material som passar bäst för mina behov som inte ska gå att printa.
När man pratar flexibla material vet jag inte riktigt vad man syftar på, om det handlar om styrkan, att ett objekt inte går av pga det har flexibilitet eller om det handlar om annat men får väl försöka läsa på om det om ingen här kan ge svar?

Att bygga ihop en 3D-printer känns läskigt men pratar vi mindre än 10 delar så kommer jag såklart inte ha några problem med det, kanske även upp till 20 delar men helst inte. Min stora skräck över det hela handlar dock om rädslan att göra fel, eller egentligen snarare om rädslan för att göra rätt men inte veta om det är rätt eller fel. Jag är inte heller så sugen på att löda någonting även om jag har hyfsad koll på enklare lödning av kablar etc.

Sammanfattning:
Jag vill alltså kunna skriva ut print-objekt som jag kan använda i vardagen/hemmet och i mina andra hobbys och jag kommer troligen aldrig skriva ut så kallade prydnadssaker.


-------------------------------------------
Här kommer listorna.
-------------------------------------------


Top 5 listan över mina krav och mina plus
Om jag ska försöka rangordna mina krav i en top 5 lista ser det ut såhär:

1. Att inte begränsas av materialet som ska skrivas ut, vill kunna skriva ut objekt som är hållbara och hål ett par kilo även om objektet i sig inte är jättestort.
2. Storlek har betydelse, även om jag kommer skriva ut saker som inte är större än 50x50x50 mm så kommer jag också vilja skriva ut någonting som är uppåt 20 cm och jag är orolig att dela upp utskriften i två delar kommer påverka hur bra den håller om den måste utstå lite tyngd.
4. Jag vill helst bygga ihop så lite som möjligt men ifall det handlar om att sätta ihop 10 bitar så är jag okej med det så länge det är solklart om man gjort fel eller rätt. Jag kan tumma på detta om det påverkar prisvärdheten mycket men helst ingen lödning och jag vill inte känna det är ett avancerat pussel jag fått när jag öppnar paketet.
5. "Upplösningen" är inte högst upp av listan eftersom jag inte ser mig själv behöva mer än millimeter precision i min första printer men det är klart att jag ogärna vill att den kan bli mer än 2 mm "fel".


Plus men inte krav är väl saker som:
+ Snabbhet
+ Bra utbud på filaments som går att få tag på i Sverige och gärna att dem är prisvärda.
+ Jag vill gärna kunna koppla in den till den dator via USB eller trådlös via WiFi men jag är okej med USB-minnen och SD-kort även om jag helst undviker dem.
+ Gärna att det finns ett community för skrivaren där man kan ställa frågor och få svar ganska snabbt. Få tips och tricks etc.
+ Jag ser gärna att jag kan sätta mig in i skrivaren så pass snabbt att jag kan ha påbörjat en första utskrift inom ett par timmar efter att jag packat upp den. Den får gärna vara enkel och ha ett logisk och smart gränssnitt. Bra manualer är alltid uppskattat men det jag främst läser är Quick Start Guide's och använder manualen för att leta upp specifika delar snarare än att läsa igenom den som en bok.
+ Hyfsat ny modell så att man slipper känslan av att man borde väntat några veckor/månader och istället och fått en bättre uppgraderad modell.
+ Självklart ett plus att det medföljer slicing-mjukvara men jag kan även tänka mig köpa till men spenderar helst mindre än 1 000 kr på sådant om det inte är ett måste.
+ Automatisk inställning/kalibrering av botten ytan (Automatic Bed Leveling).
+ Att den är inbyggd för att undvika att ånga sprids.

Har jag missat att tänka på någonting?
-------------------------------------------


Hur väljer jag rätt 3D-printer för mig? En printer som både är nybörjarvänlig och hållbar men som samtidigt är seriös och inte får mig känna mig begränsad.
Vilka tips har ni?

Min sambo hade undersökt det hela och kommit fram till att man verkade rekommenderas FlashForge Creator Pro kanske kunde vara rätt och hon vill såklart höra mig säga ja till någonting innan hon slår till eller liknande och jag har läst en hel del om den och tyckt den varit väldigt intressant men det finns såklart alltid någonting snyggare, med mer funktion osv och det där tar ju egentligen aldrig slut men oftast slutar jag titta vidare när jag hamnat på en 40 000 kronors skrivare och inser att det börjar bli löjligt att ens överväga en begagnad sådan som första 3D-skrivare. Tydligen ska jag inte titta på priset utan bara vad jag kan tänkas behöva och vilja ha eftersom det är viktigt att jag blir glad och nöjd av presenten men självklart spelar priset roll och jag säger väl att en budget på 10 000 kr +/- 2 000 kr är vad som gäller. Gärna billigare dock om det inte finns anledning till de sista tusenlapparna.

Vad säger ni och vad rekommenderar ni?
Är man ute och cyklar om man funderar på 3d-skrivare i 10k klassen eller finns det anledning att titta där trots att det är första skrivaren?
Vad skulle ni säga är den främsta anledningen till att investera de pengarna jämfört med dem i 3 000 kronors klassen? Är det just att man ofta byggt in skrivaren så att ångor och dylikt inte läcker ut? Jag känner att jag måste motivera de extra pengarna för mig själv då det inte är jag själv som kommer att betala även om jag erbjudit mig att själv hjälpa till om det kommer till belopp som är löjliga.

Ursäkta att det blev så långt, hoppas mina indelningar kan hjälpa er välja ut det nödvändiga i det hela då jag själv är väldigt dålig på att ta bort text och det ofta slutar med att texten blir ännu längre. Hoppas någon är villig att hjälpa trots allt. :)
Senast redigerad av Sry 20 oktober 2019, 19:41:44, redigerad totalt 6 gånger.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Tog ett beslut om att dela upp mitt inlägg då jag vet det blev väldigt mycket text. Varje gång jag försöker korta ner blir det bara ännu mer text och jag är ledsen men jag fungerar tyvärr så. Det bör räcka med att läsa översta stycket och kanske hoppa ner till listorna för att se lite vad jag tänkt på.

Ledsen det blev så pass mycket text som det blev, mycket är säkert inte speciellt nödvändig info men i mitt försök att ge en bild av situationen så blev det så...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Meduza »

Det generella svaret på "Hobbyskrivare, max 10k" är https://shop.prusa3d.com/en/3d-printers ... inter.html

Bild

Många skrivare går att koppla in via USB, men att printa via USB är generellt en jättedum idé, då det oftast görs genom att g-koden strömmas från datorn.
Dvs om datorn går ner i viloläge eller om mjukvaran hänger sig så blir din utskrift förstörd.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Jag förstår.

Det var en bra poäng faktiskt och macarna har på sistone varit svåra att stänga av vilo / sleep-funktionen på så kan vara en vettig tanke även om jag ändå tror att printningen fortsätter även i viloläge om man fixat lite med inställningarna för vad som går i viloläge men är självklart inte säker på den saken förens jag provat. En trevlig funktion att ha ändå dock även om jag gärna överför gcode:en till ett SD kort som alltid sitter i printern inför printern över usb snarare än skriva ut direkt den datorn. Ogillar bara behöva tänka på att ha en dator med SD-kortläsare i framtiden / behöva köpa en docka med SD-kort.

Det var faktiskt första gången jag såg den skrivaren. Om du har lust, kan du nämna vad som gör denna mer passande än säg Flashforge creator pro och dylikt? Ska självklart försöka kolla upp det själv men inte alltid jag förstår vad allting innebär eller tänker rätt kring prioriteringar.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av GalFisk »

Har också hört bra saker om den skrivaren. Den har en del nya säkerhetsfinesser som andra saknar, som att kunna fortsätta skriva vid strömavbrott eller slut på tråd, automatisk stopp vid trassel och temperaturproblem, återhämtning ifall stegmotorer missar steg, mycket tystgående, och avtagbar printbädd i fjäderstål.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Meduza »

Sry skrev:även om jag gärna överför gcode:en till ett SD kort som alltid sitter i printern inför printern över usb snarare än skriva ut direkt den datorn. Ogillar bara behöva tänka på att ha en dator med SD-kortläsare i framtiden / behöva köpa en docka med SD-kort.
De allra flesta skrivarna stödjer bara att prata SPI med SD-kortet, vilket gör att om du försöker överföra G-koden den vägen så tar det en hel jäkla evighet att få över den till SD-kortet, såpass lång tid att du 100 gånger av 100 kommer välja att ta ut SD-kortet i stället.

Det du kan göra är i stället att köra Octoprint: https://octoprint.org/ på en R-pi som du då laddar upp g-koden till via deras webinterface, eller direkt från tex Cura (slicer) med en plugin, och därmed får upp en skrivare som egentligen inte är nätverkskopplad upp på nätverket.

Prusa har en enormt stor community, och mina erfarenheter med deras skrivare är klart bättre än vad mina erfarenheter av Creator Pro är...

Personligen så kör jag en Ultimaker 3 och två stycken Ultimaker 2+ som mina hemma-skrivare, och är jättenöjd med dom, men då är vi på en annan prisklass.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Tack för infon.

Det är såklart bra med dessa funktioner och jag ska ta och läsa på om Prusa, den är ju dock inte inbyggd vilket men det kanske man helt enkelt får ta och bygga ihop själv, förmodar det redan finns lite sådant på deras community så jag ska ta och se vad för information jag kan hitta om denna skrivare.

Smart där med raspery-pi, kommer jag absolut överväga om jag känner det stör mig och funktionen saknas på den skrivare det blir.

Ultimaker 3 är ju bara att drömma om, vilket jag såklart gjort och troligen därför det alltid känns som en kompromiss när man letar runt i denna prisklass. Jag är dock självklart helt okej med denna kompromiss men vill bara se till att välja den "rätta" kompromissen så man blir nöjd och kan utveckla intresset :).

Jag kommer iaf försöka och göra allt jag kan för att lyssna på er i första hand då jag av erfarenhet vet att jag ofta får för mig att jag vet bättre än proffsen ;)...

Jag kommer troligen försöka skapa en topp tre lista och låta de sambon och de andra avgöra vad som blir mest passande för budgeten. Förmodar det kommer bli något i stil med att budgeten ligger någon tusenlapp under vad man egentligen vill betala men att man sträcker sig lite högre för det mest prisvärda.

Att jag har erfarenhet av att inte gå på proffsens rekommendationer handlar om musik och studio sfären Är folk lot korta och smått otrevliga (uppfattar jag, kanske inte alls är så) och då har jag känt en viss osäkerhet på att mina önskemål och behov inte kommit fram eller att man inte lyssnat på dem i rekommendationerna. Ibland har det dock varit rätt val såklart. : )
jorgenp
Inlägg: 91
Blev medlem: 23 mars 2009, 14:42:21
Ort: Stenungsund

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av jorgenp »

Jag tycker en Prusa i3 MK3S är den mest prisvärda. Finns färdigbyggd eller i kitform (tar en dag att skruva ihop).

Jag har inget skåp runt min men skriver heller inte ut i ABS. För PLA eller PETG behövs inget sånt.
Den nya flexande plattan funkar väldigt bra. Bara att vänta tills den svalnat efter utskriften är färdig så lossnar objekten av sig själv. Inget skrapande eller liknande. Behövs heller inget lim eller så för utskrifter utan allt både fäster och lossnar av sig själv (av de plaster jag testat).
Den kalibrerar utskriftsytan själv inför varje utskrift så man behöver inte kalibrera så mycket på egen hand efter man skruvat ihop skrivaren.
Jag har inte haft ett enda problem med min skrivare än (haft den sen julen 2017) och har skrivit ut en hel del på den (nästan varje dag).
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Meduza »

Det här är väl den vanligaste inneslutningen som folk bygger till Prusas skrivare:
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Efter att ha klar på lite och kollat lite videos är ju Prusa verkligen riktigt intressant men är lite "orolig" över att den inte finns att köpa i Sverige och att det kanske vore lite besvärligt och dessutom kanske medför endel kostnader för frakt. Jag har inte lyckats hitta info om den skickas inom EU men jag förmodar det.

Men helt klart en väldigt fin 3D printer.

Sambon säger att hon inte alls tycker det är för dyrt men jag vet att hon aldrig skulle säga annat såvida det inte handlar om flera tusen mer, hin vill helt enkelt att jag ska bli nöjd.

Just ju är Prusan väldigt intressant socknen jag vill ändå höra vad ni anser om andra printers som gärna är något billigare.

Vad skull ni rekommendera om Prusa vore för dyr? Vad vore näst bäst?

Gärna färdigbyggd/halvbyggd (och enkel att bygga ihop med 10 delar).
Gärna tillgänglig att beställa inom Sverige eller iaf EU.

Vill också rätta mig själv. Jag tror jag har missförstått vad flexibelt material betyder min tanke var att det betydde allt från böjbart till material som inte går av bara rör att man böjer en bit 1 eller 3 mm.
Jag kommer i varje fall inte på någonting Som skulle behöva vara mer flexibelt än så.

Ursäkta sent svar men trodde att jag hade skrivit klart och skickat!
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Meduza skrev:Det här är väl den vanligaste inneslutningen som folk bygger till Prusas skrivare:
Skönt att veta att man kan lösa det relativt enkelt :). Prusa växer varje gång man lär sig någonting nytt om den och det verkar som det finns endel big deals kvar att lära sig om den och det är riktigt kul att personen bakom valde att göra sin Prusa till ett open source projekt även om jag själv inte är så involverad i det hela.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Hedis »

Frakten blir 22,23€ enligt deras webbshop.

Alternativet kan vara att gå åt det kinesiska hållet och kolla på Creality.
Där är Ender 3 väldigt populär, men jag är dåligt insatt i deras nyare modeller. Själv har jag en totalt ombyggd CR-10.
https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare/ ... -skrivare/
Senast redigerad av Hedis 24 oktober 2019, 08:46:56, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Gimbal »

Kanske titta på någon flashforge modell?

Jag har sedan några år den billigaste Finder modelen och den har gått/går problemfritt sedan start. (ok, wifi kopplar inte upp sig ibland men det är inte nödvändigtvis printerns fel.) Har aldrig behövt rengöra munstycken eller annat underhåll, bara ladda och köra.

Hursomhelst, om de dyrare/större modellerna fungerar lika bra så blir du nog nöjd men en sådan.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Tack, jag vet inte varför jag inte lyckades räkna ut frakten men det var någonting jag fastnade på eller så blev jag helt enkelt avbruten men stort tack! Det vet inte farligt alls.

Men jag ska diskutera lite mer om vilka summor som egentligen ska läggas. Jag själv känner att det inte borde vara mycket mer än en vanlig födelsedag på allt från 500 kronor till, i något enstaka fall 3 000 kronor men jag vill såklart inte få en skrivare som utför allt jag vill den ska göra men duger en av de billigare och de håller någon form av kvalité så är jag nog nöjd liksom kan lätt hända man blir köpt på funktioner som är coola men man aldrig kommer använda men såklart att jag kommer kolla upp det och fundera innan jag bestämmer mig.

Väldigt kul att göra både Flashforge och creality nämnas eftersom jag hört gott om båda dom och varit inne på dem tidigare. :)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Bosen »

Jag köpte en Ender3 från 3D-prima förra veckan och är skitnöjd!!!
Jag känner lite att som första skrivare är det idag dumt att välja en för 10k direkt. Jag tittade väldigt mycket på Flashforge Finder innan jag valde Ender3, och det berodde mest på att en Flashforge Finder endast kan skriva ut PLA och jag kände att det var dum att låsa in sig på ett enda material.

Ender3 är billig och har ett bra rykte, samt finns enormt mycket info om, så det var därför jag valde den helt enkelt. Jag packade upp den, byggde ihop den och laddade hem nyaste Prusa Slicern. Jag hittade en video på youtube som gick igenom hur man satte upp en profil för Ender3 i Prusa Slicer och använde hans inställningar. Sedan laddade jag ner Båten (3dBenchy) som "nästan alla" börjar med och skrev ut den. Jag anser att jag fick en näst intill perfekt utskrift från början och det är verkligen något som håller mitt humör uppe: Hur mycke jag än exprimenterar med inställningarna, så finns det en bra inställning att gå tillbaka till. Efter det så har jag lekt ganska mycket för att lära mig helt enkelt. De första dagarna skrev jag nästan bara ut grejer från Thingsverse, men nu ritar jag endel själv i Fusion och testar att skriva ut för att se vad som är möjligt helt enkelt. Det är verkligen skitkul!!! :lol: :lol:

Känner jag att jag vill ha en "bättre" skrivare så får det bli en annan i framtiden. Efter att ha läst på en del och kollat mycket på youtube så verkar det faktiskt så att om man väl blir biten av denna hobbyn så har man oavsett svårt att klara sig med EN skrivare, så i framtiden så kanske Ender'n blir en "extraskrivare" och man kanske köper en annan bättre skrivare...... ja, ungefär så går mina tankar :)
Skriv svar