Köpa 3D skrivare

Allt som rör 3D-skrivare.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Köpa 3D skrivare

Inlägg av Bug_x »

Nytt behov.

Är helt nybörjare inom 3D skrivare men halvkunning inom CAD / CAM / CNC.

Behöver en 3D skrivare

Ska användas till:
Pluggar och formar för gjutning och plastning (forma gjutsand och form för kompositer)
Även "lost wax (plast) castings" ska provas.
Diverse små prototyper.
Hoppas på snabbare gång mellan ritning och färdig detalj (tar lång tid o cam:a samt fräsa, vill inte köra oövervakad heller) samt mer avacerade former utan flera uppsättningar.

Önskemål:
Fin yta (gissar att det är beroende skikthöjden?)
XYZ 250 x 350 x 150 (mm), går o tänja på åt båda hållen.
2 extruder huvden (så man kan köra vattenlösligt stödmateria)l vore en fin bonus, värt kanske 2 kkr extra, går det?
ABS / nylon vore bra

Inget bygge från scratch, men lite ihopmontering är lugnt.

Är inom företag så moms kan dras av, men är ingen jättebudget för det.

Vad tror ni på?

Creality CR-10S 5290kr?
Creality Ender-3 Pro 3199kr?

Ingen av dom har dubbla huuden.

Eller nått helt annat?
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Köpa 3D skrivare

Inlägg av konig7070 »

Någon nyare modell från Ultimaker kanske skulle passa? Dock ganska mycket dyrare än Creality. https://3dverkstan.se/3dskrivare/ultimaker/

Eller färdigbyggd Prusa MK3S med MMU2S?
https://shop.prusa3d.com/en/3d-printers ... inter.html
https://shop.prusa3d.com/en/upgrades/18 ... mmu2s.html
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Köpa 3D skrivare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Dubbla huvuden kräver ju också att man kan skriva underlag för dem.
Jag har en skrivare med dubbla huvuden men har inte tagit mig till att testa ens.
Vad har du för möjlighet att skapa underlag för dina tänkta körningar och testa hos någon kompis eller närboende!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa 3D skrivare

Inlägg av Meduza »

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, inget med dubbla huvuden är värt att köpa om det inte är antingen IDEX (dvs två helt separata huvuden som rör sig på Y-axeln) eller rörliga munstycken i höjdled (tex Ultimaker 3/S5). Två munstycken som sitter i samma höjd är helt värdelöst och fungerar kanske nån gång ibland när du har tur och månen står rätt på himlen, resten av tiden är det bara krångel och extra vikt att släpa på för skrivaren.

Lösningar med joiners där filament matas in/ut och man byter i samma hotend rekommenderas inte med material som har någon större temperaturskillnad, och med vattenlösliga stödmaterial så ökar dom risken för att det ska bränna fast rätt rejält då PVA degraderar och förkolnar fort över 200C.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Köpa 3D skrivare

Inlägg av Bug_x »

Ultimakern var ganska mycket dyrare.

Ritar i SW o Fusion360. Att ta det vidare till 3d skrivare blir nått nytt för mig.

Meduza, då blir det ganska värdelöst för mig. Har inget intresse att köra olika färger tex.

Får köpa en enklare modell o helt enkelt testa vad som går.

Tack
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Köpa 3D skrivare

Inlägg av Kulla »

Om du vill ha så bra grejer som möjligt med så lite problem som möjligt, då är det Prusa som gäller
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Köpa 3D skrivare

Inlägg av pstrand »

Hej, Har under många år kört på en K8200 (moddad version), men slog till och köpte en
Creality 10S pro innan sommaren. Kan bara säga att jag är KANON nöjd. Lite hög ljudnivå,
egentligen inget som störde men det fixade jag med att byta fläktar. Utskrifterna kör jag
via Cura 4.x. Kan verkligen rekommendera, men som sagt, det finns många bra skrivare
på marknaden. :-)
Skriv svar