Lite större skrivare // OMBYGGNAD

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Lite större skrivare // OMBYGGNAD

Inlägg av tecno »

Har idag min Wanhao i3 som jag är nöjd med nu efter att jag bytt till E3D-V6 + BondTech extruder men har lite nya projekt på G som behöver större skrivyta.

Vad ska jag titta på tycker ni? Kan ev. tänka mig att bygga nytt då jag behöver hålla igen på kostnader samt att ovan Wanhao skall så småningom säljas.

Krav spec då ser väl ut som så.

350-400mm bäddstorlek lika höjd.
Uppvärmd bädd - glasskiva.
E3D V6
Bondtech extruder eller motsvarande.
Modernt styrkort med bed leveling


EDIT//
Startad ombyggnad
Senast redigerad av tecno 7 maj 2021, 16:18:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lite större skrivare

Inlägg av LHelge »

Har du kollat in min Hypercube byggtråd? Supernöjd med den! Det enda jag skulle gjort annorlunda är möjligen något tjockare axlar än 8 mm för X. Har några tiondelar nedböjning i mitten.

När du pratar de storlekarna börjar fördelarna med en CoreXY bli ganska mycket större. Funderar du på att bygga själv hade jag föreslagit en Hypercube Evo, D-bot eller Voron. Alla har sina fördelar och nackdelar. Voron är rätt häftig, gillar att bädden är helt fast men mekaniken ser rätt komplex ut.
http://vorondesign.com/voron2.1

Styrkort ska du definitivt ha ett Duet!

Har en bondtech på min ena skrivare och en Zesty Nimble på HEvo:n. Bondtechen känns stabilare, men Nimble tillåter rätt mycket högre skrivhastigheter med bibehållen kvalitet. Byta ut standard E3Dv6 mot en Volcano kan också vara en idé på en så stor skrivare.

.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lite större skrivare

Inlägg av tecno »

Ja Voron 2.1 ser klart häftig ut.

Kanske skulle ta och rita lite, har en del profil men lite overkill 40x80 men det blir ju klart billigast så då man tager vad man haver ;)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Lite större skrivare

Inlägg av netrunner »

Största storleken på 350mm använder en heatbed som bara är 300mm?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Lite större skrivare

Inlägg av netrunner »

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lite större skrivare

Inlägg av säter »

Det låter intressant det här med en stor skrivare. :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lite större skrivare

Inlägg av tecno »

Gäller ju att börja från rätt ände innan man börjar kapa profiler ;)

Bestämma sig för storlek på skriv yta och hitta leverantör till dels värmaren och aluplattan som ju kommer att vara större än vad jag själv kan bearbeta.
Vad jag har bestämt mig för är att jag vill ha en fast platta, detta gör livet enklare med vettigt montage och isolering.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lite större skrivare

Inlägg av LHelge »

Är supernöjd med min PEI-impregnerade platta i planfräst gjuten aluminium från clever3d.de. Han gjorde den åt mig efter ritning. Under den sitter en keenovo siliconvärmare på 750W vid 220V, närmare 1kW med svensk el.

.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lite större skrivare

Inlägg av tecno »

Hur stor är din platta och kostnad hemma?

Funkar PEI med alla filament typer och ur hög värme kan man praktiskt ha i plattan?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lite större skrivare

Inlägg av LHelge »

Den är 350x350x8 mm med rundade hörn och 6 st försänkta 5,5 mm hål efter min ritning. Han kunde ta emot dxf-direkt, eller så ritade han av min ritning, vilket som.

Skivan kostade €105 och €18 frakt från Tyskland. Har för mig det tog en dryg vecka från att vi kom överens om ritningen tills det jag hade den hemma.

Om jag förstått saken rätt anodiserar man aluminiumet för att öppna porerna sedan doppar man den i PEI-plast upplöst i något lösningsmedel. En väldigt tunn hinna som, vad jag sett hittills, sitter som berget.

Vad gäller att skriva på så funkar det sämre en den PEI-skiva jag limmat på min andra skrivare för de plaster jag testat (PLA/PETG), jag behöver upp högre i temperatur för att det ska fästa ordentligt. ca 70° för PLA och 90° för PETG, och sedan ca 10° högre temperatur på extrudern, efter första lagret kan man gå ned något, för när det väl fastnat sitter det som berget tills den svalnat under 30°-40°. Då släpper utskriften av sig själv. Skulle det vara så att den blir sliten eller prestandand försämras kan jag klistra på en Buildtak eller PEI-skiva ovanpå. PEI-doppad eller ej så verkar ~€100 vara ett rätt bra pris för en gjuten och planfräst aluskiva i den storeleken.

Jag har satt en bimetall-switch som slår ifrån vid 130° under min, så högre än så kommer den inte gå. Tror egentligen det är tejpen under silikonmattan som ger sig först. Jag köpte 3 st bimetall-switchar för att ha någon i reserv. Är du intresserad av en kan jag skicka.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lite större skrivare

Inlägg av tecno »

OK, tack för infon.

Är din heater 300x300? Ser inte att han har större.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lite större skrivare

Inlägg av LHelge »

Heatern har jag köpt från Keenovos Aliexpress-store, tyvärr hamnade den mitt i Postnords tullkaos, så den tog nog 2 månader innan jag fick. Kan finnas poäng i att köpa den från Europa. Keenovo verkar vara den av kinatillverkarna som har bäst rykte i alla fall.

https://www.aliexpress.com/store/produc ... 97940.html

Min värmare är 300x300, så det finns 25 mm på vardera sida för skruvar osv. Alu leder ju värme ganska bra, men jag har lagt in en delay på 60 s när bädden kommit upp i temperatur för att låta värmen utjämnas lite. Vet inte hur nödvändigt det är, hade varit skoj att kolla på den med värmekamera.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lite större skrivare

Inlägg av tecno »

Mer och mer lutar det mot ett Voron bygge, gillar konceptet ;)

Vad tror man om att byta ut remdriften för Z till trapets skruvar istället, fortfarande 4 motorer. Har 4st 350mm såna liggandes.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lite större skrivare

Inlägg av tecno »

tecno voron HD.PNG
En början på ramen model Heavy Duty ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lite större skrivare

Inlägg av LHelge »

Tror på idén med trapetsskruvar framför banden. Men jag hade nog nöjt mig med 3, onödigt att överbestämma planet.

I Duet controllern kan du definiera X/Y positioner på dina motorer och sen proba 3 eller fler punkter på skrivplattan. Då justerar den in dem automatiskt även om alla är kopplade till Z axeln.

Dessutom hade jag hellre använt en bondtech än vorons extruder om en bowden är aktuellt. Annars är Zesty Nimble riktigt trevlig, lika lätt som en bowden men ändå direkt.
Skriv svar