Väderbeständighet för PLA

Allt som rör 3D-skrivare.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av svanted »

taimanov skrev:Svanted, intressant. Jag överväger själv att skriva ut till gräsklipparen oxå men var rädd att den inte skulle klara belastningen. Nu måste jag ju testa. :-)
så här ser det ut....
funkar över förväntan...
Screen Shot 2018-06-29 at 9.56.18 PM.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av taimanov »

Snyggt!
Jag överväger nog att bara skriva ut kuggarna på en cirkel förse om det går att limma dit. Känns som det kommer ta väldans tid annars att skriva ut 2 drivande hjul.
Tack för bilden, nu vet jag att det är genomförbart iallafall!
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av svanted »

minns inte men det tog säkert 12 timmar...
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av taimanov »

:tumupp:
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av LHelge »

Skriv ut prototyperna i PLA, när du är nöjd beställer du en i SLA-printad nylon från t ex Shapeways. Har gjort så med lampfästen till min MTB. I vintras gjorde jag en OTB och landade på min lampa som satt med ett 3D-printat goprofäste på hjälmen. Fästet höll men GoPro-original-fästkudden slets bort från hjälmen. 3M VHB brukar generellt sitta rätt hårt, speciellt om man värmer det med hetluftstationen innan man sätter fast det.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av svanted »

jag hade en tanke att gjuta ett i aluminium om inte plastvarianten skulle hållit.
köpte tråd avsett för lost pattern som kan smältas ur formen.
tänkte gjuta i gips eller kanske eldfast bruk....
nu är det ju överkurs då hjul finns att köpa för några hundra på ibejj....
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av JanErik »

Vad förbi bitarna och kollade, sedan i våras har ingenting märkbart hänt.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av JanErik »

JanErik skrev:Har lagt ut några gamla utskrifter över sommaren, ska återkomma.
Som utlovat, de har blivit lite smutsigare under två år men verkar inte ha försvagats alls.
20200411_140918.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av GeekJoan »

GeekJoan skrev:Denna har suttit ute i ganska exakt ett år och snurrar fortfarande fint. Lagren är lite rostiga...
vindsnurra.jpg
Snart varit ute i tre år, och snurrar på fortfarande. Dock så har den blå färgen försvunnit och blivit vit. Men det var PLA som ändrade färg beroende på temperaturen, och när den var ny så blev den vit när det var varmt.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av Bigstone »

Sent inlägg kanske, men "bakning" som Techno var inne på tidigare låter inte helt fel.
Är gröngöling i sammanhanget men läst lite här och var om just hållfasthet och temp för PLA och om man
bakar delarna i ugnen (när ens respektive inte är hemma ;) ) så ska 110 grader i ett antal timmar (har för mig ~10)
så krymper de inte, eller åtminstone väldigt lite, och får en betydligt bättre hållfasthet och motstår värme dessto bättre.
https://www.youtube.com/watch?v=CZX8eHC7fws

Sen är väl UV ett litet dilemma men där lär ska ASA filament ju vara bra.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av Henry »

PLA bryts ned förr eller senare i naturen, tiden är beroende på omständigheterna. Vill man vara säker på att något håller lång tid så skriv ut i PETG istället, samma kvalitet men håller för utomhusbruk. ABS har samma kvalifikationer att hålla men har en del problem sas och luktar ordentligt vid utskrift som man inte vill andas in och måste använda en uppvärmd platta m.m.

Ta PET flaskor, vissa har varit ute i många år som man ser men ser ändå ut som nya. PLA bryts ned på ett eller annat sätt i naturen, det gör inte PET och PETG.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 573
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av Synesthesia »

Kanske kan vara av intresse: Ultimate 3D Printing Materials Guide
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av jihe »

Jag skrev ut ett fäste i PLA för en kedjeoljare till motorcykeln 2014. Det var tänkt att vara tillfälligt (ja, jo...), så utsatt som det är där på svingen trodde jag det skulle ge upp rätt fort.

Men det hänger fortfarande med. Det får i och för sig inte så mycket direkt sollljus, det kanske hjälper. Däremot är det väldigt utsatt för olja och sprut från vägen.
RogerJoensson
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 februari 2009, 12:44:14

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av RogerJoensson »

Jag skrev ut några testdetaljer som var bara ett lager tjocka (1x0,6mm sträng, typ vase mode) i svart PrimaSelect PLA PRO förra våren, just för att test UV-beständigheten. Jag tejpade även över delar med svart eltejp för att se om det gjorde skillnad. Efter en sommar hängandes ute i sol och regn kan jag inte se någon som hest skillnad i varken svärta eller hållfasthet.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Väderbeständighet för PLA

Inlägg av Gimbal »

Intressanta tester, det verkar som PLA är betydligt tåligare än vad åtminstone jag trodde från början.
Skriv svar