Vill tipsa om en svensk filament-tillverkare.

Allt som rör 3D-skrivare.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Vill tipsa om en svensk filament-tillverkare.

Inlägg av daspunner »

Råkade stöta på det här företaget när jag surfade runt. Inte testat själv än men kommer nog o göra. De är ju trots allt svenska o har vettiga priser och fri frakt vid köp över 500kr/60€.

https://addnorth.com/


/D
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vill tipsa om en svensk filament-tillverkare.

Inlägg av LHelge »

Har printat rätt många kg av deras filament generellt riktigt hög kvalitet, speciellt X-PLA och PETG. Snabba leveranser, ofta dagen efter.

Det enda jag saknar är lite fler färger och att de börjar lansera sin add:tech-serie med plaster.

.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Vill tipsa om en svensk filament-tillverkare.

Inlägg av daspunner »

LHelge skrev:Har printat rätt många kg av deras filament generellt riktigt hög kvalitet, speciellt X-PLA och PETG. Snabba leveranser, ofta dagen efter.

Det enda jag saknar är lite fler färger och att de börjar lansera sin add:tech-serie med plaster.

.
X-pla, hur är den jämfört med vanlig Pla?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vill tipsa om en svensk filament-tillverkare.

Inlägg av LHelge »

Segare, mattare och mer lättbearbetad.

.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Vill tipsa om en svensk filament-tillverkare.

Inlägg av daspunner »

Kan du ge ett exempel där X-pla är bättre lämpat än Pla?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vill tipsa om en svensk filament-tillverkare.

Inlägg av LHelge »

Saker med tunna väggar, som lätt blir spröda med vanlig PLA, Saker som kräver bättre slaghållfasthet är vanlig PLA. Jag har inte gjort några vetenskapliga tester, men jag upplever det som att X-PLA vid rumstemperatur är minst lika hållbart som PETG. Däremot räcker det att värma X-PLA (och vanlig PLA) med händerna för att det ska kännas märkbart vekare.

Dessutom gillar jag den mattare ytfinishen.

Tror jag har en stump blå 1,75 mm X-PLA kvar som jag kan skicka om du vill pröva. Annars tror jag Add North brukar skicka ut samples kostnadsfritt om det är något du vill testa. Har de något nytt spännande brukar jag be dem slänga med en bit av det när jag beställer.

En annan trevlig produkt de har är Amphoran, håller på att skriva ut alla delar till en Hypercube Evolution nu i deras Amphora Red Metallic. Synd bara att den är rätt dyr (och slut i lager).
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Vill tipsa om en svensk filament-tillverkare.

Inlägg av daspunner »

Tack men du behöver inte skicka nåt. Jag ville bara höra lite vad du tyckte då enda gången jag hört om det tidigare var tillverkarens egna ord. Av naturen får jag för mej att slutanvändaren inte förskönar sin beskrivning av en produkt. (För du är väl inte sponsrad?!!) Har för tillfället vad jag behöver i filamentväg men inte helt omöjligt att jag beställer ifrån dem nästa gång. Jag är gärna lite "heja Sverige" när det kommer till företag och produkter om det funkar bra och inte ruinerar en.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vill tipsa om en svensk filament-tillverkare.

Inlägg av LHelge »

Haha, nej, jag är inte sponsrad annat än att jag som gammal Chalmerist vill stötta en startup därifrån.

Heja Sverige är en bra inställning, då ska du så klart ha en svensk extruder att mata filamentet med också. Supernöjd med min Bondtech BMG!

.
Skriv svar