Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Allt som rör 3D-skrivare.
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av Sastrom »

Hur ofta och varför behöver man skriva ut i ABS istället för PLA?
Skrivaren det lutar åt, CR-10S funkar tydligen inge bra med ABS


Edit: justerade rubrik för tydlighet - hcb
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Material?

Inlägg av tecno »

Beror ju på vad du vill ha gjort, jag kör 99% ABS till de detaljerna jag skriver ut.
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Material?

Inlägg av Sastrom »

Vad är det för skillnad, fördel med de olika materialen?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Material?

Inlägg av Glenn »

Jag är ingen expert, men har ju varit tvungen att läsa på lite när jag skaffade 3dskrivare..

PLA tål inte väder och vind speciellt bra, dessutom är det inte lika hållbart rent fysiskt.

För och nackdelar som jag ser det:

PLA:
+ Billigt
+ enkelt att skriva ut med
+ bryts ner i naturen
+ många färger
+ inga otrevliga gaser vid utskrift
- bryts ner i naturen
- inte så hållbart

ABS:
+ ännu billigare
+ tåligt för väder och find
+ hållbarare
- färre färger
- ger elaka gaser vid utskrift
- svårare att skriva ut med


Sen finns det ju ett gäng andra vairanter också POM exempelvis, och nylon, diverse kolfiber och träblandningar och förstås PETG.

PETG:
+ tåligt för väder och vind
+ relativt hållbart
+ inga elaka gaser vid utskrift
+ finns livsmedelsgodkänt
+ lätt att skriva ut med
- betydligt dyrare
- ännu färre färger

hade PETG kostat liknande som PLA så hade jag kört det mesta med det..
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Material?

Inlägg av Glattnos »

Jag vet inte varför men jag upplever ABS som mindre hållbart än PLA. Sen läser man ofta att PLA inte är vädertåligt men i många fall är det tillräckligt ändå, det är ju inte så att det "regnar bort" på några dagar utan kvalitativ PLA idag lär nog sitta ute konstant i ganska många år innan det händer nått allvarligt.
Mitt största problem med PLA är att det inte är så formstabilt, om man tex har en skruv med mutter rakt igenom och drar åt så kommer skruven i princip att bli löst dragen efter en tid eftersom PLA:et har tryckts ihop, det kan ha med temperaturväxlingar att göra att materialet lixom "sätter sig".

Fast det är nog så att om man ska ha något som är hållbart, ska sitta i tuff miljö eller liknande så är inte vanlig(sprits-metoden) 3D-printing rätt tillverkningsmetod. Däremot om det handlar om diverse prylar för typ inredning, konst, prototyper och hobbyprojekt så är det grymt smidigt och då funkar de flesta vanliga 3D-print material.

Det mest tåliga och användbara materialet jag har provat är NinjaFlex, visserligen blir det som gummi men det blir riktigt bra gummidetaljer som är superstarka. De flesta andra material jag har provat blir bara "lite sådär" tycker jag.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Material?

Inlägg av danielr112 »

CR10s är kanske inte per default gjord för ABS men går ju lösa

Det första man bör göra (Har inte gjort själv men läst på) är att bygga in den i en låda för att hålla temperaturen.

Sedan kör många upp mot 90 grader på plattan och 250-270 grader för print. Kan vara lite svårt att få upp tmpen dit.

Jag kör bara PLA så här långt på min CR10S och det har funkat bra. Vill lära mig det innan jag ger mig på något annat och funkat bra till det jag gjort.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av Meduza »

ABS är mindre hållbart än PLA om du ser till hur mycket kraft som går åt att bryta/dra av en bit. Däremot är PLA styvare, och upplevs därför skörare, då det går av mer tvärt.

Detta förutsatt att du har fått bra lagervidhäftning på ABSen, annars kan den vara rätt mycket klenare. CR-10 är en öppen skrivare och därför per default inte lämplig för ABS, då det är väldigt känsligt för temperaturförändringar under utskrift, och då gärna warpar och får dålig vidhäftning och spricker följaktligen mellan lagren.

Att ABS skulle vara mer vädertåligt är också en sanning med modifikation, det stämmer att PLA inte tål för hög värme och kan deformeras, dock sällan vi har ens i närheten av sån värme utomhus i Sverige... (typ 50C+), så ska det inte sitta i en bil så är den delen rätt lugn. Sen är ju ABS en av de absolut mest UV-känsliga polymererna vi har, och filament innehåller typiskt inte UV-blockerare... så ur UV-synpunkt så är ABS generellt sämre än PLA. ASA är ett alternativ som är UV-tåligt, men liknar ABS i övriga egenskaper
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av NULL »

Jag gör nästan allt i ABS, eftersom att den går att svetsa, dvs limma med samma hållbarhet som delen själv.
ABS bryts ner av UV, men det tar tid, precis som PLA, ASA heter varianten som tål UV.
Största nackdelarna med ABS är mer varping och delaminating, och att du behöver uppvärmd yta.
Jag rekommenderar https://shop.prusa3d.com/en/3d-printers ... 3-kit.html du får mycket mer för pengarna.
Senast redigerad av NULL 16 januari 2018, 11:41:02, redigerad totalt 1 gång.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av MGL »

Jag har beställt 5kg PETG från Marwiol i polen.
Mycket förmånliga priser och han skickade inom ett dygn.
Dock var paketet flera dagar i "Official office of exchange" i Warsawa av någon anledning innan det skickades vidare till Finland.
Jag har ju inte provat PETG tidigare utan endast ABS och PLA så jag har ju inte ngot att jämföra med sen, men det blir spännande att prova.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av LHelge »

Är väldigt förtjust i PETG, har aldrig prövat ABS men PETG funkar lika bra som PLA i en öppen skrivare, men vid lite högre temperatur. Jag upplever i alla fall det som mer hållbart än PLA, eller segare. Därför funkar det också kanon för snäppfästen.

Enda nackdelen är att man får skriva ur lite långsammare.

Har bra erfarenheter av både PLA och PETG från add:north.

.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av SeniorLemuren »

MGL skrev:Jag har beställt 5kg PETG från Marwiol i polen.
Mycket förmånliga priser och han skickade inom ett dygn.
Dock var paketet flera dagar i "Official office of exchange" i Warsawa av någon anledning innan det skickades vidare till Finland.
Jag har ju inte provat PETG tidigare utan endast ABS och PLA så jag har ju inte ngot att jämföra med sen, men det blir spännande att prova.
Hittar bara PET. Har du någon länk. Totalkostnad per kg/
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av MGL »

Senior Lemuren: Det är PETG fast det bara står PET i menyn, gå in på produktbeskrivningen.
Där står Material:PETG
Edit: Länk
Frakt: 15 EUR upp till 20kg tror jag det var
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av NULL »

Tack för tipset på Marwiol i polen, beställde fem rullar ABS och en rulle ASA, så får vi se hur de är...
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av JanErik »

Aldrig använt ABS och ser ingen anledning när det finns PETG.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Material för 3D-utskrift: ABS eller PLA?

Inlägg av Glenn »

PETG kostar nästan dubbelt mot ABS..

Men jag gillar också PETG.

Edit: inte hos polacken där iofs, även om det förstås är dyrare än ABS..

Lite sugen på att beställa några rullar PETG därifrån faktiskt.
Skriv svar