Direkt extruder eller Bowden?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Direkt extruder eller Bowden?

Inlägg av Magnus_K »

Hej hej,

Nu slänger jag med uttryck som jag knappt vet skillnad på själv...

Sitter och kikar på en Prusa I3 och det slår mig ganska snart att själva "huvudet" ser otroligt tungt ut. Vad säger era erfarenheter er?
Vet inte vilken motortyp som kan matcha en stegmotor som "extruder motor". Skulle en mindre DC-motor med encoder vara ett alternativ?
Alltså ett lättare alternativ, men inte av Bowden-typ.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Direkt extruder eller Bowden?

Inlägg av tecno »

Min Wanhao I3 fungerar gott med sin lilla Nema 17 stegis.

Antar att KISS gäller väl så bra i projektet. Varför komplicera livet med servo?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Direkt extruder eller Bowden?

Inlägg av Magnus_K »

Jo, det är väl nackdelen när man aldrig klämt och känt på en skrivare. Har svårt att relatera till något.
Just i Z så spelar det kanske inte så stor roll men tycker det borde bli en del krafter på Y (på denna modellen).

Det blir nog NEMA17 för mig också, men nyfiken :)
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: Direkt extruder eller Bowden?

Inlägg av GuruX »

Det beror lite på hur den är konstruerad. Jag köpte en Geeetech Prusa i3 Pro C, för ett par år sedan. Enkelt sagt är det en Prusa i3 med dubbla extruders.

Här är en bild:
Bild

Som de ser sitter X-axeln med vertikala stänger. Det var ingen höjdare att hänga två stegmotorer på. De hängde ned sig rätt ordentligt. Jag har byggt om min till Bowden istället. Jag ångrar det inte en sekund!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Direkt extruder eller Bowden?

Inlägg av Magnus_K »

Coolt med dubbla extruders. :tumupp:

E3D säljer Prusa_i3_kit för dryga 1000-lappen, som då är en direkt extruder. Har ni något tips om Bowden-typen till samma skrivare?
Man kanske kan använda samma hotend och kanske till och med extruder, bara att placera den "vid sidan av"?
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: Direkt extruder eller Bowden?

Inlägg av GuruX »

Ja, har du bara skrivaren igång, så handlar det oftast bara om att printa lite delar för att kunna konvertera från direkt till bowden. Nackdelen med Bowden kan vara något läckande extruders, men det går att trimma bort med retraction. Det är ingen skillnad på hotends. Möjligtvis kan man behöva skaffa sig en sådan här för att fästa bowdentuben till hotend och extruder. http://www.ebay.com/itm/5-Push-Fit-Pneu ... H-3vLxFXXQ
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Direkt extruder eller Bowden?

Inlägg av tecno »

Är det inte så att Bowden är struligt just vad gäller retraction och andra matnings fenomen? Bättre med Ø3mm än Ø1.75?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Direkt extruder eller Bowden?

Inlägg av Magnus_K »

Det är ju perfekt GuruX. Det blir till att inhandla det där kitet från E3D och sedan utvärdera lite mer :tumupp:
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: Direkt extruder eller Bowden?

Inlägg av GuruX »

tecno skrev:Är det inte så att Bowden är struligt just vad gäller retraction och andra matnings fenomen? Bättre med Ø3mm än Ø1.75?
Den största nackdelen är att extruders kan läcka lite mer. För min egen del så löser jag det med lite mer retraction och lift Z i min slicer. Det kan också vara lite knepigare med flexibla material. Jag har inte testat det ännu, men har en rulle TPU liggandes här.

Det är möjligt att det är bättre med 3 mm. Jag kör 1,75. Jag upplever att marknaden långsamt rör sig från 3 mm, men det är kanske bara min känsla.

Det som alltid är problem med flexibla material är just att de blir knepigare att mata. De kräver generellt långsammare utskrifter. Problemen med att de flexar i extrudern kommer man att ha oavsett om man kör direkt eller bowden. Jag printade dessa. Till en början var det bara för att det skulle vara enklare att ladda filamentet. http://www.thingiverse.com/thing:1524455
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Direkt extruder eller Bowden?

Inlägg av tecno »

Jag upplever att marknaden långsamt rör sig från 3 mm, men det är kanske bara min känsla.
Jag har fått den känslan också då urvalet är större med Ø1.75 mm.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Direkt extruder eller Bowden?

Inlägg av SeniorLemuren »

GuruX skrev:Det beror lite på hur den är konstruerad. Jag köpte en Geeetech Prusa i3 Pro C, för ett par år sedan. Enkelt sagt är det en Prusa i3 med dubbla extruders.

Här är en bild:
Bild

Som de ser sitter X-axeln med vertikala stänger. Det var ingen höjdare att hänga två stegmotorer på. De hängde ned sig rätt ordentligt. Jag har byggt om min till Bowden istället. Jag ångrar det inte en sekund!
Någon som vet var jag kan köpa en liknande dubbel extruder till min diy Prusa 3D till billigaste kostnad?

Jag har gjort en del utskrifter som kräver support och det blir inte bra om man skriver ut supportmaterialet med samma som grundmaterialet (PLA).
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: Direkt extruder eller Bowden?

Inlägg av GuruX »

SeniorLemuren skrev:
GuruX skrev:Det beror lite på hur den är konstruerad. Jag köpte en Geeetech Prusa i3 Pro C, för ett par år sedan. Enkelt sagt är det en Prusa i3 med dubbla extruders.

Här är en bild:
Bild

Som de ser sitter X-axeln med vertikala stänger. Det var ingen höjdare att hänga två stegmotorer på. De hängde ned sig rätt ordentligt. Jag har byggt om min till Bowden istället. Jag ångrar det inte en sekund!
Någon som vet var jag kan köpa en liknande dubbel extruder till min diy Prusa 3D till billigaste kostnad?

Jag har gjort en del utskrifter som kräver support och det blir inte bra om man skriver ut supportmaterialet med samma som grundmaterialet (PLA).
Jag skulle rekommendera att du printar den själv. Köp dig bara lite bowdenslang och en stegmotor, drivare och hotend.
STL finns att ladda ned på thingiverse, men just nu ligger den nere, så jag kan inte posta länken.

Kolla också på dina inställningar för supporten, så att du har lite frigång till din riktiga print.
Skriv svar