3d printer-fråga igen. Vad välja?

Allt som rör 3D-skrivare.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

3d printer-fråga igen. Vad välja?

Inlägg av danielr112 »

Ja jag har ställt frågan innan men nu är det ett måste. Har några projekt på gång som kräver en del prototy-tillverkning och fräsen räcker inte till.

Detta kommer förmodligen göras i företagets regi men oavsett. Vad ska man ha? Jag är extremt sugen på att klicka hem en Ultimaker men kostnaden är ju banal mot de som finns där ute för 2-3000kr.

Jag vill gärna ha dual extruder. Dock ingen helt avgörande faktor även om det vore skönt att kunna köra 2färgate. Jag vill ha en bädd som funkar bra och man slipper krabba en massa. Helst self-leveling eller är det ett behov?

Eller finns det någon här som har en vettig till salu? Jag är inte ute efter en massa krabbande. Jag kan tänka mig montera men jag har inte lust att lägga en vecka på det. Kan komma bli en viss mindre serietillverkning av mindre detaljer i början.

Menar på ebay och liknaned kan man hitta för 1800-3000sek för vad som verkar vara ganska ok maskiner?
1.75mm eller 3mm filament?

Samt vad ska man inte titta på för maskiner? Jag vill definitivt inte vara löst till en speciell sort av filament som har NFC taggning och skit....
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: 3d printer-fråga igen. Vad välja?

Inlägg av JustNeed »

Att tänka på är att om man har två munstycken innebär det två punkter som måste ligga i samma plan vilket gör det jobbigare att kalibrera bädden.

De i3-kopiorna man hittar på ebay för en billig penning är helt ok om man är inställd på att man får meka en del och att man inte får samma resultat som "professionella" skrivare. Det tar max en dag att sätta ihop ett kit.
Om det ska till ett företag (d.v.s mekande = arbetskostnader) så bör du dock satsa på något annat.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 3d printer-fråga igen. Vad välja?

Inlägg av AndLi »

Ska man köra detta i ett företag måste man börja fundera på vad timkostnaden är för strul.

En dags strul och du har missat fakturering för 6-7000....
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 3d printer-fråga igen. Vad välja?

Inlägg av danielr112 »

Andli: Precis det är ju det. Största delen är just till 2 projekt som jag har gett mig på. Något som jag aldrig gjort innan men som ska bli skoj att testa och även om det är mycket av min fritid som spelar in så lägger jag nog några tusenlappar extra för att slippa ev strul.

Nu kommer den stå i verkstan och där är det inte alltid jättevarmt. Vi snackar om kanske 13-15 grader under vintern. Så en boxad variant är kanske att föredra om man springer förbi mycket?

Jag har svårt att se att en Ultimaker är såpass mycket bättre så att det är lönt att ta den jämfört med en för halva priset?

JustNeed: Ja det är just strulet som sådant. Jag känner inte att jag vill mickla för mycket.

Jag står även och överväger att beställa printade delar men samtidigt så kommer det vara en hel del testning och då tror jag nog att en egen maskin är smidigare.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: 3d printer-fråga igen. Vad välja?

Inlägg av NULL »

Är inte den där nya Prusa gjord för två extrudrar?

Sen får jag väl varna lite, 3D är ett hantverk precis som CNC, kommer att ta en hel del av din tid, så har du dåligt med tid redan...
makervall
Inlägg: 226
Blev medlem: 26 januari 2008, 18:33:13
Ort: Arboga

Re: 3d printer-fråga igen. Vad välja?

Inlägg av makervall »

Jag och sonen fick den här i julklapp http://www.clasohlson.com/se/3D-skrivar ... r387720000

Vi plockade upp den ur kartongen och 30 min senare började vi printa.
Det ända man behövde göra var att kalibrera bädden och sätta i filament. Så vill du ha en enkel maskin som är plug and play så tycker jag att den kan vara ett alternativ.
Tycker också att utskrifterna blir såpass bra att de kan mäta sig med de lite dyrare maskinerna.
Visserligen inte dubbla huvuden och klarar bara PLA.

/Magnus
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 3d printer-fråga igen. Vad välja?

Inlägg av danielr112 »

Null. Tiden för att göra printen som sådan måste jag ha då jag håller på med prototyper till ett projekt. Men jag köper mig gärna fri från merparten av just strulet. Att lägga 1-2 dagar strul tänker jag inte göra. Då lägger jag gärna 10 000 extra på maskinen :)

makervall: Tittade också på den från Classe. Men den har för liten utskriftsyta. Några av delarna är upp till 20cm långa. Och nej jag vill helst inte dela på dem i 2 då det är frågan om "lådor"
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 3d printer-fråga igen. Vad välja?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att se andra jobba praktiskt är väl den bästa vägledningen! Därför inväntar jag inköp tills detta är besökt!
https://3dmeetup.se/
Sedan vet jag. Biljett köpt, kanske blir det fler ;-)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 3d printer-fråga igen. Vad välja?

Inlägg av SeniorLemuren »

Original PRUSA I3 MK2 går att förse med 2 eller 4-färgsmunstycke. Ett munstycke för alla fyra färgerna eliminerar injusteringsproblemet som blir med flera munstycken.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 3d printer-fråga igen. Vad välja?

Inlägg av danielr112 »

Lasp. Såg den också och synd att det är såpass långt fram men om jag inte har köpt till dess så kommer jag definitivt åka dit!

Senior. Det var ju riktigt snyggt. Låter som ett val frågan är om det är moget för mitt syfte hmm. Men hmm... Just Prusa maskinen är en av de som står högt på min lista så här långt.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 3d printer-fråga igen. Vad välja?

Inlägg av larky »

Prusa i3 MK2 blev bäst i test just innan jul i Makezine, http://makezine.com/product-review/prusa-i3-mk2/ vilket har lett till att det är 8-9 veckors leveranstid.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Re: 3d printer-fråga igen. Vad välja?

Inlägg av GuruX »

Även Thomas Sanladerer har utnämnt Prusa i3 mk2 till bästa skrivare per krona. Se bara till att du beställer den från Prusa Research och inte en kopia från någon annan tillverkare. Det finns massvis med varianter från olika tillverkare.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: 3d printer-fråga igen. Vad välja?

Inlägg av JanErik »

Väcker en gammal tråd till liv då det verkar vara samma typ av skrivare; vad ska man tro om ett sånt kit? Leverans från finländskt lager så inte ens tull på.
https://www.e-ville.com/fi/3045300-3d-t ... sarja.html
Skriv svar