Funderingar om dlp 3d-skrivare. LÖST

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Funderingar om dlp 3d-skrivare. LÖST

Inlägg av SeniorLemuren »

När jag såg daer:s tråd om dlp 3d-skrivare så blev jag sugen på att bygga en själv. Jag ställde lite frågor i hans tråd, men startar här i stället en ny tråd för mina funderingar och frågor.

När det gäller den mekaniska biten verkar det som om jag har alla delar som behövs för att få ihop en skrivare. Det jag söker svar på, som jag inte hittat något matnyttigt om på nätet är, om jag kan använda min gamla videoprojektor som den är med med att bara montera en lins framför för att få ner bilden i rätt format på ett kort avstånd.

Måste man kanske byta lampan, kan det sitta något uv filter i vägen osv. Det är en relativt gammal projektor med upplösningen 234 x 429 px. Det är väl lite dåligt kanske men det vore kul att testa med. Senare kan man ju kanske byta till en bättre projektor. Frågan är som sagt om lampan duger. Det kanske inte är så svårt att byta ut mot en mer passande?

Projektorn är en Sharp XV-310P.
Senast redigerad av SeniorLemuren 18 augusti 2016, 08:28:42, redigerad totalt 1 gång.
daer
Inlägg: 355
Blev medlem: 13 juni 2008, 22:15:27
Ort: Höör och Helsingborg, Skåne

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av daer »

Det är en svår fråga att svara på. Vissa har fått bra resultat utan att göra något. Andra har fått ta bort uv filter för att det skall fungera.

I vissa projektorer finns det separata uv filter. I andra så är det färghjulet som även filtrerar bort uv ljuset.
Om det är separata filter, ser bara ut som en glasskiva, så är det bara att ta bort dem. Problemet är att det även kan vara ett IR filter och det skall sitta kvar annars kan andra saker brännas sönder.
Om det är färghjulet så är det oftast enklast att bara flytta på det lite så det inte sitter i ljusvägen. Måste dock fortfarande snurra. Vissa har helt rått bara klippt sönder själva hjulet men låtit motorn sitta kvar.

Vad som behövs göra beror som sagt på projektorn.
Enklaste är att först testa, Lys på resin med projektorn. Stelnar det någorlunda snabbt eller inte? Behöver inte vara i en behållare. Doppa något i plasten och lys på det. Alternativt häll ut lite på bordet och lys på det. Alla sätt är bra.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av Meduza »

Sharp XV-310P är en LCD-projektor enligt vad jag hittar på nätet, det fungerar väl normalt sett inte då LCD-panelerna blockerar det mesta UV-ljuset i sig själva?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, det är precis det jag är intresserad av om någon vet säkert. Annars får jag väl köpa hem resin och testa praktiskt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

daer skrev:Enklaste är att först testa, Lys på resin med projektorn. Stelnar det någorlunda snabbt eller inte? Behöver inte vara i en behållare. Doppa något i plasten och lys på det. Alternativt häll ut lite på bordet och lys på det. Alla sätt är bra.
Vart köper jag resin billigast och bäst?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av AndLi »

Helt säkert inte billigast, men 3dverkstan.se har Resin till Form1/2 maskinerna.
Och det ska vara ett UV härdande resin om jag inte fått allt om bakfoten.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Hittade recin billigt här. 600kr/L (svart eller vit, 81 Shore D hardness ).

3dverkstan.se tar drygt 1800kr/L (svart)
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av Eli »

Mitt råd är att först tänka igenom vad det är du vill printa.
Små föremål med riktigt hög upplösning: Ja då Resin, men inte med din projektor.
Blir snabbt ruinerad av resinpriset på större saker.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av Meduza »

Om det inte fungerar med ett UV-härdande resin så kanske det kan gå med Daylight Resins: http://www.photocentric3d.com/#!daylight-resin/nen21

https://makerjuice.com/ har annars rätt trevliga resiner för bra pris.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Eli skrev:Mitt råd är att först tänka igenom vad det är du vill printa.
Små föremål med riktigt hög upplösning: Ja då Resin, men inte med din projektor.
Blir snabbt ruinerad av resinpriset på större saker.
Det blir mest småsaker, inga motorblock m.m. så 1 liter resin räcker till en hel del småprylar, jag kommer säkert inte att bli ruinerad. Vad det gäller upplösning så kanske du inte läste vad jag skrev i första inlägget:
Det är en relativt gammal projektor med upplösningen 234 x 429 px. Det är väl lite dåligt kanske men det vore kul att testa med. Senare kan man ju kanske byta till en bättre projektor.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av Eli »

Jo det läste jag, men det verkar vara helt fel sätt at börja med att köpa resin för 600:-
innan man läst på så mycket att man vet vad som passar ihop.

Här påstår man att hela printern inklusive projektor kan byggas för 60$
http://www.instructables.com/id/Chimera ... d-printer/
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag vet inte riktigt hur du tänker. Men om jag bestämmer mig för att bygga en dlp 3d-skrivare så har jag självklart användning för resinet.

Det jag sökte svar på var hur och om man kunde använda en gammal projektor till att börja med, ingenting annat. Det enda svar du presterade om själva frågan var att upplösningen är för dålig vilket jag ju klart och tydligt själv redan konstaterade i mitt första inlägg.

Lägg märke till att jag har inte frågat dig eller någon annan om jag skall bygga dlp 3d-skrivare eller en filamen-skrivare, trots det så råder du mig att tänka efter om jag verkligen skall bygga för resin.

Det är kanske så att du inte vet speciellt mycket om det jag frågade, men avstå då hellre från att svara än att förutsätta att jag inte har tänkt och att jag är dåligt påläst. Sånt klarar jag mig utan.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Är det ytterligare en tråd där man hellre pucklar på varandra än att lösa och föreslå lösningar?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av SeniorLemuren »

Merparten kommer ju med förslag på frågeställningen så låt oss hoppas att det fortsätter så och inte spårar ur, så kanske det kan bli en resin-skrivare av det till slut. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Funderingar om dlp 3d-skrivare.

Inlägg av Meduza »

Om du vill bygga en riktigt billig DLP-skrivare, då ska du bygga en top-down skrivare, då är din enda rörliga del en enkel Z-axel, och du kan printa i en gammal syltburk eller något liknande.

Nackdelen är att du aldrig kan använda dom sista deciliterna resin då du alltid måste ha kärlet fyllt med resin till en nivå som är djupare än det objekt du ska printa, men skrivarens enkelhet uppväger det helt klart som ett första försök.

Vill du sedan bygga en bottom-up så skulle jag ta en titt på LittleRP: http://www.littlerp.com/
Skriv svar