Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
sky_eye
Inlägg: 244
Blev medlem: 11 april 2006, 09:29:12
Ort: Lapplands Väsby
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av sky_eye »

Jag ruttnade ur och beställde en från tyska landet istället. Fick den på ett par dagar, trots UPS.
Bygga ihop gick på en dag. Mycket lättbyggd.

Problemet då...
När Y-axeln börjar komma nära hemläget verkar något kärva. Den lever fan ett tag när man
man kör den till hemläget, men sedan funkar den sålänge man inte kommer nära det hållet.
Förslag på vad som kan knasa?

\\Sky
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av LaRdA »

Linjerar axlarna riktigt?
Användarvisningsbild
sky_eye
Inlägg: 244
Blev medlem: 11 april 2006, 09:29:12
Ort: Lapplands Väsby
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av sky_eye »

Jag tror det. Får kolla igen.
Användarvisningsbild
sky_eye
Inlägg: 244
Blev medlem: 11 april 2006, 09:29:12
Ort: Lapplands Väsby
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av sky_eye »

Det verkar bli bättre och bättre. Kanske något som skall slitas in?

Jag måste bara tillägga något om hur lyckligt lottad jag är.
Frugan låter mig husera mer eller mindre fritt med ljudanläggning och akustikreglering i vardagsrummet/hemmabion.
Hon höll med om att en "biosalong 2" var perfekt i sovrummet.
Hon studerar fascinerat 3D-skrivaren som står på köksbordet och jobbar.
Jag behövde inte ens hitta på någon krystad anledning till varför jag/vi behövde köpa den. "Åh, vad kul!"

\\Sky
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Kulla »

Min är nästan färdigtbyggd.

Här är bra grej från thingiverse för att hjälpa till att ha x och y på rätt distans

http://www.thingiverse.com/thing:606083
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Niklas-k »

Håller också på montera en K8400 men tar det lugnt.

När Y-axeln börjar komma nära hemläget verkar något kärva.
Jag hade samma problem innan jag justerade avståndet mellan styrningarna så det hela går lätt hela vägen. Jag monterade det hela utan remmar och remhjulen och justerade så allt gick fint och lätt.
Passade på att göra om remhjulen med bättre låsning då många haft problem med detta. Jag tog vanliga M10 muttrar som borrades upp till 11.3mm och gängade 2 M4 låsningar mitt för. Bifogar en bild på detta!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Kulla »

Det här är riktig smart lösning. Jag kommer att göra precis samma.
Användarvisningsbild
sky_eye
Inlägg: 244
Blev medlem: 11 april 2006, 09:29:12
Ort: Lapplands Väsby
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av sky_eye »

Bra trick. Snor det!

\\Sky
gblaster
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 december 2014, 19:44:49
Ort: Älvängen

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av gblaster »

Håller också på och bygger en K8400 men har tyvärr fått göra en paus denna vecka pga ett defekt lager (LM10UU). Har reklamerat till Velleman Support så nytt lager är på väg, men det innebär väntan... :vissla:

Läste under min väntan på Velleman forum att många klagade just på remhjulen. Fråga till er har som har använt K8400 under ett tag har ni haft problem med remhjulen?
Bra enkel lösning av Niklas-k att förstärka remhjulen

Med lite hjälp gjorde en annan variant att förstärka remhjulen baserat på tips från Vellemans forum.

Såg även att Velleman kommer med en ny förstärkt variant av remhjul inom kort, och det verkar som man skall kunna byta ut mot nya om man önskar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Virr3 »

Vad roligt att det börjar bli lite folk här som har köpt en!

Jag håller på och bygger min nu också!
Dock väntar jag på plast, så blir tidgast måndag som jag kan testa min ordentligt.

Problemen med remhjulen har jag läst om på deras supportforum och det är faktiskt ganska många som är irriterade.
Dock verkar det som att dom jobbar på problemet och har någon återförsäljare dom försöker fixa med, och att det
skall va på väg en ny variant i tidiga februari.

Härligt att ni hittar snygga lösningar, själv känner man sig lite hjälplös om jag ska vara ärlig, den utrustning som jag
har här hemma är minst sagt spartansk. Jag har vardagliga verktyg plus lite extra, men varken gängtapp eller en svarv
i sovrummet :cry:

Så får hålla tummarna att jag inte rundat någon av dom och att de sitter kvar ett tag iallafall, så att jag klarar mig tills
velleman har fått ordning på de och kan skicka nya.
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Kulla »

gblaster skrev:Håller också på och bygger en K8400 men har tyvärr fått göra en paus denna vecka pga ett defekt lager (LM10UU). Har reklamerat till Velleman Support så nytt lager är på väg, men det innebär väntan... :vissla:

Läste under min väntan på Velleman forum att många klagade just på remhjulen. Fråga till er har som har använt K8400 under ett tag har ni haft problem med remhjulen?
Bra enkel lösning av Niklas-k att förstärka remhjulen

Med lite hjälp gjorde en annan variant att förstärka remhjulen baserat på tips från Vellemans forum.

Såg även att Velleman kommer med en ny förstärkt variant av remhjul inom kort, och det verkar som man skall kunna byta ut mot nya om man önskar...
Den här ser riktig proffsigt ut. Kan han göra flera? Jag är intresserad :)
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Niklas-k »

Såg detta också! Jag beställde och har snart på posten Ø20*500 aluminiumstav som jag tänkte göra samma sak med och om det skall bli bra bör man borra och gänga då dessa på plats. Har tillgång till svarv på jobbet men latheten och byggiver gör att man hittar genvägar när man har bråttom men nu saknas det nämligen korta M4 stoppskruvar som beställdes idag :) . Jag tycker detta är en enkel och bra lösning som för många av oss hemmapulare kan enkelt fixa hemma med enkla hjälpmedel och som bör förmedlas. Nog kommer jag ha nytta av aluminiumstaven jag beställde då jag inte är så nöjd med Z-axelkopplingen. Skulle vilja ha en kulskruv där istället är det någon som har något tips?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av BEEP »

Man kan använda Loctite för att låsa remhjulet på axeln. Vid demontering så värmer man upp remhjulet.
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Kulla »

Jag är nästan färdigt med bygget men märker att Y är väldigt trög, speciell vid hem position.

Några förslag vad ska jag kolla?
Användarvisningsbild
eero
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 april 2012, 22:05:13
Ort: Horred

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av eero »

Kulla, printa ett par av dessa [http://www.thingiverse.com/thing:606083] me din K8200 och justera x och y stängerna, tror det kan hjälpa. En annan åtgärd kan vara att släppa lite på plastbitarna, (locken) som låser stängerna i ytterkanterna.

//Eero
Skriv svar