Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
sky_eye
Inlägg: 244
Blev medlem: 11 april 2006, 09:29:12
Ort: Lapplands Väsby
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av sky_eye »

Så typiskt! Bestämde mig för att köpa en så'n idag.
Naturligtvis hade Kjell slut på dem. Den sista gick åt i morse!!!
Nya kommer in i sluthalvan av februari. :-(
Användarvisningsbild
matteeee
Inlägg: 214
Blev medlem: 24 oktober 2013, 08:49:49
Ort: Saxtorp / Skåne
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av matteeee »

Imponerande fart i en såhär ny tråd med så ny produkt! Mer bilder tack =) (Kör dock vidare med min Kossel ett tag till, men alltid kul att följa andra byggen och se hur det funkar)
gabbe
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 september 2009, 08:43:32

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av gabbe »

Angående Z-randighet. Jag gjorde som någon föreslog på Velleman-forumet, flyttade isär stegmotor och Z-skruv. Dramatisk utskriftkvalitetsförbättring. All 1.5 mm Z-randighet försvann !!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Centimeter
Inlägg: 67
Blev medlem: 15 oktober 2013, 15:09:45
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Centimeter »

Oj, du hade det rejält randigt.
Jag har det mer som nr 2 hos dig, och gnäller över att det inte är perfekt... :oops:

Grattis till förbättringen! :)
Användarvisningsbild
Centimeter
Inlägg: 67
Blev medlem: 15 oktober 2013, 15:09:45
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Centimeter »

Nu har Kjell & Co fått hem extra extruders till K8400.
Naturligtvis så har jag beställt, men kunde de inte lagt ut dem igår, så att jag kunnat få min till helgen... :)
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ex--p87441
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av NULL »

Säger manualen att de ska monteras som i "before"?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
eero
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 april 2012, 22:05:13
Ort: Horred

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av eero »

Ur manualen "Slide the Z COUPLER over the end of the THREADED ROD. Make sure the rod is inserted fully."
Helt galet - om man gör på detta sätt har man satt funktionen ur spel.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Xoffis »

Det är inte helt sant, du har fortfarande kvar funktionen att det finns ett spel i vridningen på stången, och på min 8200 provade jag att montera den som i "after" men då blev vobblet mycket mycket större...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Meduza »

Egentligen är det lite konstigt att ens använda den typen av koppling eftersom den inte är gjord för ta last i Z-led och kan fjädra, en klokoppling vore ett mycket bättre alternativ i mitt huvud...

Bild
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av NULL »

Absolut, det verkar som den är dyrare att tillverka, fattar inte varför...
du har fortfarande kvar funktionen att det finns ett spel i vridningen på stången, och på min 8200 provade jag att montera den som i "after" men då blev vobblet mycket mycket större..."
Det låter naturligt eftersom det är en billighetsgrej som man inte har gröpat ur diametern invändigt, då kommer den att klämma åt hela vägen(med minskande kraft från skruven räknat).
Isåfall har manualen fel, och borde ange ett mått på insticket.
gabbe
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 september 2009, 08:43:32

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av gabbe »

Jag beställde också en extruder i fredags! :-)
Angående z-kopplingen så är nog den som används det bästa billiga alternativet. Det hade dock varit bättre med en slipad axelända på skruven. Jag får en liten snedställning då man drar kopplingen mot z-skruven, men det filtreras bort bra av slitsarna.
En klokoppling är väl absolut inte gjord för att belastas i z-led! En sådan funkar inte i denna konstruktion. Isåfall måste z-skruven axiallagras i någon ände så den fixeras och avlastas helt där. Jag har skissat på en sådan ändring, men med ändringen av ingreppen i nuvarande z-koppling så är utskriftskvaliten tillräckligt / mycket bra. Incitamentet för att ändra något försvann.
Som skrivaren fungerar just nu upplever jag inga problem med någonting. Har dock bara använt PLA hittills. Problemen kommer kanske då man börjar labba med extruder nr 2 samt ABS.
Om man ska klaga på något är det att alla remhjul sitter för långt ifrån axellagringarna. Det medför att axlarna böjs för mycket med onödig friktion som följd.
Mvh
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Meduza »

gabbe: nej visst är klokopplingen inte gjord för att belastas i Z-led, men den agerar å andra sidan inte fjäder som den nuvarande gör (det finns en anledning till att Ultimaker kört med helt stela kopplingar i alla år på Ultimaker Original's liknande Z-axel och i stället haft en flytande mutter för att ta upp vinkelfel... det kräver dock att man har svarvat ner ändan på skruven.)
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1276
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av Anahka1975 »

Går i funderingar att köpa mig en 3D printer men kan inte bestämma vad jag ska satsa på.
Ni som har den, är Vertex'en vettig eller finns det andra alternativ för 6500 pengar?
Själva byggmomentet verkar nästan roligast (resan är målet) så en helt färdig går bort.
Att samla delar och bygga nått eget går också bort, ev skulle ett halft som halft kit funka om man bara behöver komplettera med typ skruv o mutter.
Kossel, ser ju rätt häftiga ut också...

Någon som kan komma med smarta köpråd? :wink:
Användarvisningsbild
matteeee
Inlägg: 214
Blev medlem: 24 oktober 2013, 08:49:49
Ort: Saxtorp / Skåne
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av matteeee »

Jag var i din sits för drygt ett år sen och hade beställt k8200 men den siste jag beställde försvann så jag fick pengarna tillbaka. Då samlade jag ihop delar till en kossel och jag ångrar inte det.
Dock verkar av denna tråden att döma en k8400 bättre så då blir det ju svårare.
Det finns färdiga kit (all inclusive) till kossel också nu. Kan länka senare, sitter på mobilen nu bara.
Användarvisningsbild
UgloBuglo
Inlägg: 165
Blev medlem: 13 september 2013, 09:30:35
Ort: Göteborg

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av UgloBuglo »

Anahka1975 skrev:Går i funderingar att köpa mig en 3D printer men kan inte bestämma vad jag ska satsa på.
Ni som har den, är Vertex'en vettig eller finns det andra alternativ för 6500 pengar?
Själva byggmomentet verkar nästan roligast (resan är målet) så en helt färdig går bort.
Att samla delar och bygga nått eget går också bort, ev skulle ett halft som halft kit funka om man bara behöver komplettera med typ skruv o mutter.
Kossel, ser ju rätt häftiga ut också...

Någon som kan komma med smarta köpråd? :wink:
Om du vill ha en deltaprinter kan jag rekomendera http://builda3dprinter.eu/ - bra service och de har inte mindre än tre olika storlekar/varianter av deltaskrivare.
Skriv svar