Gammal Mendel

Allt som rör 3D-skrivare.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Gammal Mendel

Inlägg av cahlfors »

Hej på er!

Jag har en gammal Mendel från 2012 inköpt av RepRapPro. Den har funkat förtjänstfullt sedan dess, även om jag inte direkt har slitit ut den. Styrprogrammet heter Pronterface och kräver gamla versioner av allt och jag kan inte längre uppgradera den gamla laptopen som kör det. Styrkortet heter Melzi och är USB-anslutet, om det säger något.

Jag skulle vilja höra era tips på lämplig väg framåt. Finns det något nyare styrprogram som det bara är att ladda in och köra? Det måste vara open source och köras lokalt, förstås... :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Gammal Mendel

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Borde vara rätt enkelt att testa driften med ett Arduino UNO eller Leonardo, och ett Shields för A4988 eller slikt!
Testa med GRBL för att kolla alla rörelser sedan ett utskriftsprogram som du gillar.
jihe
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Gammal Mendel

Inlägg av jihe »

Jag har en likadan. Kör den med Octoprint vilket funkar klockrent. Så min rekommendation är att du köper en Raspberry Pi och installerar Octopi på den. Då har du en skrivare med trådlös (eller Ethernet) kontroll och Curaintegration som inte skiljer sig nämnvärt från motsvarande skrivare på marknaden idag.

När du överger Pronterface kommer 3D-skriveriet kännas mycket enklare.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Gammal Mendel

Inlägg av cahlfors »

Jihes lösning låter intressant!

Vilka komponenter ersätter hallonpajen?
jihe
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Gammal Mendel

Inlägg av jihe »

Din laptop med Pronterface. Istället för att styra skrivaren med den laddar du upp dina stl-filer via ett webbgränssnitt i pajen.

Pajen kopplas till skrivaren med usb.

Jag har två skrivare idag, den gamla reprappron och en Ender 3 v2. Jag kör samma koncept på båda, de har varsin paj fastkruvad på sig som jag pratar med över wifi.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Gammal Mendel

Inlägg av swesysmgr »

Går även att skicka direkt från slicern till OctoPrint samtidigt som utskriften startas, väldigt smidigt.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: Gammal Mendel

Inlägg av cahlfors »

Humm. Att föra över en fil med USB kan ta en timme. Kan man alltså påbörja printen medan överföringen fortfarande sker? I så fall är ju inte det något problem - printen tar ju längre än så. Men jag vill minnas att man avråddes att printa över USB. Man skulle printa från SD-kortet för att det skulle bli bra. Men det kanske bara var när det är en laptop som styr och som kan ha annat för sig än utskriften? Och att det kanske är OK om det är en Octoprint-dedikerad paj?

Om laptopen försvinner, försvinner ju både bildskärm och tangentbord. Hur gör man då för att ladda filament mm? Ska pajen ha pekskärm eller så?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Gammal Mendel

Inlägg av swesysmgr »

Octoprint är ett program med webgränssnitt men har även ett API för filuppladdning.

I slicern trycker du på skicka & printa istället för att spara som fil till USB. Filen överförs då till SD-kortet i den Raspberry Pi Octoprint körs på via nätverket och börjar sedan printas över USB till skrivaren när överföringen är klar.

Kör du via ethernet 100mbps då går det fort, Octoprint skickar sedan filen till printern rad för rad i den takt printern kan hantera den.

Går bra att köra Octoprints web-gui via telefonen och starta utskrift av en fil tidigare lagrad lokalt på pi-datorns SD-kort den vägen.

Tillägg: Ber om ursäkt, jag svarade lite för snabbt ovan, din skrivare har ingen display alls alltså? Det borde gå att köra pronterface/printrun på samma Raspberry Pi som Octoprint om du har en display på den, båda är python-baserade.
Skriv svar